با آنکه امروزه مدارس سیاست ها و برنامه های مفصلی برای جلوگیری از زورگویی دارند، بازهم دانش آموزانی هستند که هدف زورگویی قرار می گیرند. حالا زورگویی به شکل قدیمی اش (فیزیکی و باج گیری) باشد و یا به صورت امروزی و مجازی باشد، این دانش آموزان هستند که هر روز در راهروهای مدرسه مضطرب هستند و مورد آزار و اذیت، و تهدید های آنلاین قرار می گیرند.

درواقع، بیش از یک نفر از 5 دانش آموز در دبیرستان در سال گذشته، گزارش هایی  در این رابطه داده اند و بیش از یک نفر از هر 7 کودک از طریق رسانه های اجتماعی و پیامک دچار زورگویی و تهدید شده است؛ و  در بیشتر مواقع، مدیران و معلمان نتوانستند جلوی این عمل را بگیرند.

به همین دلیل، برخی از والدین ترجیح میدهند فرزندان خود را در مدارس آموزش از راه دور ثبت نام کنند، و اینگونه حواشی مدرسه ها را پشت سر می گذارند. بیش از 4.5 میلیون کودک از دوران ایتدایی تا دبیرستان در مدارس آموزش از راه دور مشغول تحصیل هستند.

فواید مدارس آموزش از راه دور

وقتی صحبت از زورگویی وقلدری در میان باشد، مدارس آموزش از راه دور نیز حضور خواهند داشت تا شرایطی برای دانش آموزان فراهم آوردند تا در خلوت خود در خانه ( یا کتاب خانه و کافی شاپ) به دور از از افراد زورگو تحصیل کنند. مدارس آموزش از راه دور نه تنها این شرایط را محیا می کنند بلکه برای آنها این شرایط را ایجاد می کند تا در فضای مخصوص خود تحصیل کنند. به علاوه، این مدارس دوره هایی ارائه می کنند که در مدارس راهنمایی و دبیرستان سنتی وجود ندارد.

به علاوه، والدین دانش آموزانی که در این مدارس مشغول به تحصیل هستند، اعلام کرده اند که فرزندان آن ها کمتر دچار استرس و اضطاب می شوند  و در نهایت عملکرد بهتری را نسبت به قبل نشان می دهند. بیشتر اوقات، دانش آمزانی که مورد آزار و اذیت قرار میگیرند، تمرکز کمتری دارند، چرا که بیشتر توجه آن ها به ترس از آزار و اذیت دیگران و تصور دیگران نسبت به آن ها جلب می شود.

مدارس آموزش از راه دور مناسب فرزندتان خواهد بود؟

در حالی که به نظر می رسد مدارس آموزش از راه دور  می تواند راه حل مناسبی برای دور شدن از این زورگویی ها باشد، توجه به این نکته ضروری است که این نوع برنامه آموزشی برای همه دانش آموزان و خانواده ها مناسب نخواهد بود. به عنوان مثال، مدارس آموزش از راه دور به معنای تنها شدن فرزندتان است. باید از خود بپرسید که آیا فرزندتان از پس این نوع آزادی عمل برمی آید یا نه.

همچنین باید این نکته را در نظر بگیرید که آیا دانش آموز شما مهارت مدیریت زمان، نظم و مدیریت خود را در این شرایط دارد یا خیر.  شاید همه دانش آموزان، توانایی کنترل این حجم از آزادی که مدارس آنلاین ارائه می دهند را نداشته باشند. دانش آموزتان باید با کمک یا نظارت بزرگسالان بتوانند با برنامه ریزی پیش برود.

انتقال به مدرسه آموزش از راه دور

انتقال از مدرسه سنتی به یک مدرسه آمورزش از راه دور باید همراه با برنامه ریزی باشد. به عنوان مثال، قوانین خروج از مدرسه دولتی، در شهر ها و یا کشور های مختلف، متفاوت است. بنابراین ، اولین قدم برای انتقال فرزندتان به این مدارس، آشنایی با این قوانین است.

در مرحله بعد، باید مطمئن شوید که فرزندتان تفاوت های موجود بین این مدارس را به خوبی درک می کند.  به عنوان مثال ، یک دانش آموز که در حال تحصیل در این مدارس است یک روز خود را به این صورت سپری کند: تا قبل از ناهار معادلات ریاضی خود را حل کند، سپس به صورت آنلاین کلاسی داشته باشد. بعد از ظهر، درس مربوط به ادبیات انتخاب کرده و آن را مرور کند و از تدریس آنلاین استفاده کند. این شرایط نیازمند یک برنامه ریزی دقیق بوده که هماهنگ با آن پیش برود.

دور شدن از آزار و اذیت ها

دوری دانش آموز از این وضعیت، اولین قدم برای بهبودی شرایط است. اما توجه داشته باشد که تحصیل در مدارس آموزش از راه دور قرار نیست تمام مشکلات را حل کند. به یاد داشته باشید که حتی اگر آزار و اذیت ها هم نباشند اثرات آن مثل اضطراب، عزت نفس کم، اعتماد نکردن به دیگران و... وجود خواهد داشت. هرچند که به مرور زمان کاسته می شود اما هنوز وجود دارد.

درنهایت

زورگویی یک وضعیت چالش برانگیز برای والدین و دانش آموزان است. و اگر در حل این مشکل در مدارس عادی به نتیجه ای نرسیده اید، تجربه ی این نوع مدارس نیز می تواند راه حل دیگری باشد. اگر در تلاش هستید تا آسیب های وارده را بکاهید، انتقال به یک محیط آموزشی جدید می تواند کمک شایانی در این زمینه باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید