آیا ایستادن مقابل خورشید برایتان خیلی لذت بخش است؟ در مورد زمان هایی که احتمال گرمازدگی وجود دارد، مطلع باشید و بدانید که چه باید بکنید. تابستان است، و شما خودتان را برایش آماده کرده اید. در داخل کیسه ساحلی تان ضد آفتاب، بطری های آب، اسپری حشره کش و حتی یک کلاه آفتابی آماده کنید. متأسفانه، حتی بهترین تلاش های ما برای ایمن ماندن در آفتاب و برای محافظت از خودمان  از عواقب خطرناک ناشی از گرمازدگی همیشه چاره ساز نیست.

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی یک وضعیت جدی است که  وقتی دمای بدن ما بیش از 103درجه فارنهایت بالا می رود رخ می دهد. معمولاً گرمازدگی به علت ماندن بیش از حد در گرمای شدید است و یک مورد اضطراری محسوب می شود. بدن با گرمازدگی سعی دارد دمای خود را با توقف منظم بعضی اندام ها کاهش دهد تا از قلب و مغز محافظت کند.

علائم اولیه گرمازدگی

علائم اولیه گرمازدگی شامل داغی و قرمزی پوست، سرگیجه، حالت تهوع، گیجی و بیهوشی ناگهانی است. مراقب هرگونه تغییر در وضعیت روحی تان باشید. وضعیت ذهنی غیرطبیعی  به صورت سردرگمی، بد رفتاری، اختلال در قضاوت، هماهنگی حرکتی غیرطبیعی، تشنج یا از دست دادن هوشیاری در زمان گرمازدگی ظاهر می شود.

گرمازدگی جدی است و معمولاً منجر به بستری شدن شبانه در بیمارستان می شود. برخلاف خستگی ناشی از گرما که با خروج از گرما و نوشیدن آب خنک قابل درمان است، هیچ وقت نباید درخانه به مداوای گرما زدگی پرداخت. گرمازدگی بدون درمان صدمات جدی به مغز، قلب،کلیه ها و ماهیچه ها وارد می کند. اگر مداوای طولانی تر با تأخیر انجام شود، منجر به مرگ می شود. برای کمک به جلوگیری از گرمازدگی، از زمان هایی که بیشترین احتمال گرمازدگی است، آگاه باشید.

چه چیزهایی باعث گرمازدگی می شود:

ورزش در گرما

ورزش کردن درگرمای شدید موجب گرمازدگی می شود که برای ورزشکارانی که در ماه های تابستان در فضای باز تمرین می کنند اتفاق می افتد. در ورزش، به ویژه فوتبال، وقایع گرمازدگی معمولاً در ماه های تیر و مرداد رخ می دهد، وقتی گرما و رطوبت در بالاترین نقاط در سال قرار دارند و ورزشکاران با این شرایط سازگار نیستند.

کار در خارج از منزل

اگر در تابستان امسال، در خارج از منزل کار می کنید، مراقب باشید استراحت کافی داشته باشید و آب سرد بنوشید. هرکسی که کارهای بدنی مانند کشاورزی، جابجایی تجهیزات سنگین یا کارهای ساختمانی انجام می دهد، در معرض خطر کمبود آب بدن و گرمازدگی قرار دارد و حتی در سطحی نیز احساس بدخلقی می کند .

کمبود آب بدن

افرادی مانند کودکان و افراد مسن که بیشتر در معرض کمبود آب بدن هستند، بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند. اگر بیماری قلبی یا کبد دارید، زمان  ماندن خود را در گرما محدود کنید و همیشه یک بطری آب خنک با خود داشته باشید. برای این گروه ها، روند کم آبی بدن خیلی سریعتر اتفاق می افتد، زیرا اقدامات جبرانی بدن به همان اندازه کار نمی کنند.

دانستن علائم و نشانه های کم آبی بدن به جلوگیری از گرمازدگی کمک می کند. پس با دانستن علائم گرمازدگی و تشخیص زودهنگام آن از بروز مشکلات جدی تر برای خود و اطرافیانتان جلوگیری کنید.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید