آیت‌الله محمدی یزدی در حالی از اجازه ندادن به افراد سودجو برای حضور در مجلس و گذرا بودن مناصب و عناوین سخن می‌گوید که در سال‌های اخیر دایره تایید صلاحیت چنان تنگ شده که اصلاح‌طلبان توان بستن لیست در بسیاری از مناطق را برای انتخابات مجلس نداشتند و مجبور شدند با اعتدالیون و مستقلین ائتلاف کنند.

سلام نو – سرویس سیاسی: این روزها با نزدیک شدن به انتخابات مجلس صحبت درباره نمایندگان، شورای نگهبان و رابطه با شورای نگهبان افزایش یافته است. برخی از فساد مالی نمایندگان سخن می‌گویند و برخی از تلاش آن‌ها برای فشار به وزرا در جهت کسب امتیاز و پست‌های مختلف.

صحبت‌هایی که تا پیش از این پنهانی زده می‌شد حالا علنی گفته می‌شود و برخی نمایندگان را صراحتا به رشوه گرفتن متهم می‌کنند و حتی برخی اعضای شورای نگهبان هم نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.

محمود صادقی در جریان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به بخشی از این فساد موجود اشاره داشت و ادعا داشت که در جریان تصویب طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران یکی از نمایندگان به ارزش یک میلیارد تومان هولوگرام تغییر کاربری و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس کارت پول پنج میلیون تومانی دریافت کردند.

حالا در آستانه انتخابات مجلس این بحث‌ها شدیدتر شده و اعضای شورای نگهبان نیز به شایعات وجود فساد در مجلس واکنش نشان داده‌اند.

آیت‌الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان در سخنانی که به تازگی بیان شده گفت: نباید اجازه دهیم که افراد سودجو به مجلس شورای اسلامی راه یابند زیرا برخی نمایندگان به این امید وارد مجلس می شوند که با اعمال فشار به وزرا، رشوه خواری کنند؛ ما باید از ورود اینگونه افراد به مجلس جلوگیری کنیم و بدانیم که عناوینی که داریم و مناصبی که در آن قرار گرفته ایم گذراست.

آیت‌الله محمدی یزدی در حالی از اجازه ندادن به افراد سودجو برای حضور در مجلس و گذرا بودن مناصب و عناوین سخن می‌گوید که در سال‌های اخیر دایره تایید صلاحیت چنان تنگ شده که اصلاح‌طلبان توان بستن لیست در بسیاری از مناطق را برای انتخابات مجلس نداشتند و مجبور شدند با اعتدالیون و مستقلین ائتلاف کنند.

دایره صلاحیت‌ها آن‌چنان تنگ بود که حتی علی مطهری نیز در یک مرحله رد صلاحیت شد و بعد از اعتراض به این مسئله توانست تایید صلاحیت بگیرد.

اما دایره عملکرد بسته شورای نگهبان به همین‌جا خلاصه نمی‌شود و این شورا در انتخابات مجلس خبرگان نیز طیف گسترده‌ای از روحانیون شناخته شده از جمله حسن خمینی، موسوی بجنوردی، محمود امجد و محمدجواد حجتی کرمانی را رد صلاحیت کرد. کسانی که یا سابقه مقام قابل توجهی در نظام سیاسی را داشتند یا درس و بحث قابل توجهی در حوزه و البته همگان به اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، نزدیک بودند.

در واقع به نظر می‌رسد راهکاری که عضو کهنه‌کار شورای نگهبان برای مبارزه با فساد پیشنهاد می‌کند و تا به حال نیز از آن بهره جسته نه تنها به سلامت مجلس کمک نکرده بلکه کیفیت مجلس را در هر دوره نسبت به دوره قبل کاهش داده و بیشتر به ابزاری برای اعمال نظر سیاسی این شورا تبدیل شده است و طیف قابل توجهی از نیروهای کارآمد و مجرب سیاسی را از حضور در مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی محروم کرده است.

مسئله‌ای که علی مطهری نیز در پاسخ به آیت‌الله یزدی به آن اشاره کرده و گفته "در میان نمایندگان به ندرت چنین کسانی [نمایندگان فاسد] پیدا می‌شوند و علت آن هم نوع رفتار شورای نگهبان است که افراد حرّ و آزاده و پاک‌دست و پاک‌دامن را به دلیل انتقاد از نظام به جرم ضدیت با ولایت فقیه رد صلاحیت و چنان افرادی را تأیید صلاحیت می‌کند.”

مطهری راه‌کار بهبود وضع فعلی را اصلاح رویه شورای نگهبان دانست، نکته‌ای که چهره‌ای چون بهزاد نبوی نیز بر آن تاکید دارد و چند بار ابراز امیدواری کرده تا با تغییر رویه شورای نگهبان زمینه انتخاباتی پرشور که ضامن امنیت ملی است مهیا شود، امیدی که البته بعید است به این سادگی رنگ واقعیت بگیرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید