در یکی از مقالات که doctissimo منتشر و سمیه مقصودعلی ترجمه کرده است به برخی از خطرات تابستان برای پوست اشاره و نوشته شده است:

پوست بزرگ ترین ارگان بدن است و ماهیچه ها، ارگان ها و بافت ها را فراگرفته و از آن ها در برابر تهاجم های خارجی، گرما، اشعه ماورای بنفش خورشید، آلرژن ها و سموم محافظت می کند. این ارگان همچنین دمای بدن را کنترل می کند و دارای گیرنده های حساس به گرما، سرما، فشار و درد است.

با وجود تمام این مسائل، گاهی در برابر تهاجم های خارجی آسیب پذیر و حساس می شود. مثلاً گرما، رطوبت و نمک ناشی از تعریق می تواند آن را حساس کند و عامل بروز بیماری های گوناگون مثل روزاسه، فولیکولیت، التهاب و...باشد.

به همین دلیل است که برخی بیماری های پوستی مختص فصل تابستان هستند که می توانید با شناخت آن ها و مراقبت های پوستی لازم از بروزشان پیشگیری کنید و تابستان لذت بخشی را پشت سر بگذارید

عرق سوز

عرق سوز نوعی از التهاب است که در تمام نقاط چین دار بدن ممکن است بروز کند. وقتی رطوبت ناشی از عرق در نقطه ای محبوس می شود، پوست آن ناحیه نازک و دچار التهاب، قرمزی و سوزش می شود. این مشکل به خصوص در خانم هایی که سینه های افتاده دارند، افراد چاق و نوزادان تپل بیشتر بروز می کند. پوستی که دچار عرق سوز می شود، محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری ها و ویروس هاست. برای پیشگیری از ابتلا به این مشکل بعد از هر نوع فعالیت فیزیکی خارج از منزل یا شنا، بدن را کامل خشک و از پودرها یا پمادهای جاذب رطوبت استفاده کنید. پودر بچه یا پماد سوختگی نوزادان می تواند سوزش ناحیه ای را که دچار عرق سوز شده، بهتر کند با این حال باید مراقب باشید این محصولات حاوی آرد ذرت نباشند زیرا این ماده احتمال عفونت ناشی از مخمرها را افزایش می دهد.

عفونت های قارچی

عفونت های قارچی و اگزما معمولا در نواحی ای از بدن بروز می کنند که پوست مرطوب باقی می ماند. اگر زیاد عرق می کنید یا بعد از شنا همچنان مایوی خیس به تن دارید، ممکن است دچار عفونت های قارچی شوید. برای پیشگیری، بعد از هر بار ورزش یا شنا، بدن خود را به خصوص زیر بغل، زیر سینه و زیر گردن و حتی لای انگشتان دست و پاها را خشک کنید و لباس های تمیز بپوشید. در روزهای خیلی گرم مرتب لباس های زیر خود را عوض کنید و جوراب هایی بپوشید که عرق پا را به خود می گیرند. لباس ها باید گشاد و خنک و از جنس نخ باشند. لباس های تنگ و نایلونی اصلا مناسب این فصل نیست! اجازه دهید پوست بدنتان در این گرما نفس بکشد‌.

عرق جوش

این مشکل پوستی به دنبال مسدود شدن غدد مترشحه عرق به دلیل تعریق زیاد اتفاق می افتاد و معمولا در کسانی رخ می دهد که نمی توانند به تنهایی حرکت کنند یا مراقب بهداشت شخصی خود باشند مثل افراد معلول، سالمندان یا نوزادان.

جابجا کردن مرتب افراد ناتوان و رعایت بهداشت و پوشاندن لباس های خنک و خشک به آن ها می تواند از بروز این ناراحتی پیشگیری کند.

استفاده از کرم های هیدروکورتیزون موضعی، سه بار در روز نیز به بهبود سوزش و خارش ناشی از این ضایعه ها کمک می کند.

ترک خوردگی پوست

در برخی کودکان، به خصوص آن هایی که زیاد عرق می کنند و کفش های پلاستیکی می پوشند، گاهی کف پا در برخی نقاط ساییده می شود و حالتی براق پیدا می کند. تعریق پا باعث سایش یک نقطه و پوسته پوسته و ترک خوردن آن می شود که بسیار دردناک است. تنها راه پیشگیری و درمان این مشکل، پوشیدن کفش و جوراب های با الیاف طبیعی است. جوراب نخی یا صندل های چرمی مناسب این افراد است. در ضمن هر صبح و شب باید این ناحیه را با کرم های محافظت کننده چرب کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید