اگر مازیا ابراهیمی بی‌گناه است چرا به اجبار از او اعتراف گرفتند؟ چرا این اعترافات را پخش کرده‌اند؟ یک انسان بی‌گناه تحت چه فشاری بوده که حاضر به اعتراف به این جرم‌های بزرگ شده است؟ اگر گناه کار است چرا اکنون آزادانه در آلمان زندگی می‌کند و مدعی است 130 میلیون تومان خسارت هم دریافت کرده است؟

سلام نو – سرویس سیاسی:  چند روز پیش مستندی درباره ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از بی بی سی فارسی پخش شد که بسیار تعجیب برانگیز بود به خصوص برای کسانی که اندکی با فضای سیاسی و امنیتی ایران آشنا باشند. در این مستند مازیار ابراهیمی کسی که چند سال پیش به عنوان مسئول ترور مصطفی احمدی‌روشن و فریدون عباسی معرفی شده بود رو به روی دوربین بی بی سی می‌نشیند و می‌گوید که تمام اعترافاتش در مستند کلوپ ترور به اجبار و به خاطر فشار شدید شکنجه بود و نه تنها او، بلکه دیگر کسانی هم که در این مستند اعتراف کرده بودند هیچ نقش و مسئولیتی در ترور دانشمندان هسته‌ای نداشتند.

بنا بر اظهارات جدید مازیار ابراهیمی او پس از آزادی به آلمان مهاجرت کرده و ساکن فرانکفورت است. ابراهیمی می‌گوید که در زمان بازجویی مامورین سپاه درباره انفجار کارخانه موشک‌سازی سپاه در ملارد ، مشخص می‌شود که او بیگناه است و همین ماجرا به آزادی او پس از گذشت بیش از دو سال منجر می‌شود. ابراهیمی می‌گوید که دیگر متهمین حاضر در مستند کلوپ ترور هم آزاد شده‌اند.

علاوه بر تمام این‌ها سندی در این گزارش منتشر شده است که بر اساس آن قاضی شهریاری نوشته است دلیلی برای اثبات اتهامات ابراهیمی به دست نیامده است.

پخش این مستند تکان دهنده در بی بی سی فارسی سوالات بسیاری را پیش روی ما قرار می‌دهد. اگر مازیار ابراهیمی مسئول ترور دانشمندان هسته‌ای ایران است چرا اکنون به جای زندان در آلمان است؟ شخصی با این سطح از جرم یا اعدام شده بود یا حداقل برای گذراندن حبس ابد اکنون در زندان بود.

مازیار ابراهیمی در این مستند می‌گوید که " این اعترافات [در فیلم کلوپ ترور] پس از یک ماه تا چهل روز زیر شدیدترین شکنجه‌ها بود. پس از ده ضربه کابل به کف پایم، پام شکست. در این مدت حدود ۶۰۰ ضربه کابل رو پای شکسته تحمل کردم. هفت ماه دست بند به دست در سلول انفرادی گلوله شدم. مهره‌های پشتم خم شده‌اند. برای رهایی از شکنجه حاضر بودم هر اتهامی آقایان می‌گفتند قبول کنم."

سوال این جا است که اگر مازیا ابراهیمی بی‌گناه است چرا به اجبار از او اعتراف گرفتند؟ چرا این اعترافات را پخش کرده‌اند؟ یک انسان بی‌گناه تحت چه فشاری بوده که حاضر به اعتراف به این جرم‌های بزرگ شده است؟ اگر گناه کار است چرا اکنون آزادانه در آلمان زندگی می‌کند و مدعی است 130 میلیون تومان خسارت هم دریافت کرده است؟

از وزارت اطلاعات و وزیر وقت اطلاعات، حیدر مصلحی، باید پرسید که بر اساس کدام شواهد آن فیلم را ساختند و آیا واقعا قصد داشتند که ابراهیمی را مسئول انفجار در ملارد هم معرفی کنند؟ آیا بقیه فیلم‌های پخش شده در آن مقطع از جمله فیلم پخش شده درباره مجید جمالی فشی که مسئولیت ترور شهید علیمحمدی را پذیرفت و اعدام شد هم به همین شکل تهیه شده؟

سازمان اطلاعات سپاه باید بگوید که ماجرای انفجار در ملارد چیست؟ تا همین چند وقت پیش گفته می‌شد که انفجار ملارد که به شهادت سردار حسن تهرانی مقدم منجر شد حاصل یک تصادف بود ولی اخیرا در سریال گاندو و اعترافات مازیار ابراهیمی گفته شد که این انفجار یک عملیات خربکارانه بود که توسط موساد صورت گرفته. اگر چنین است چرا اشاره‌ای به این مسئله نشد و چرا اکنون سپاه موضعی روشن در این باره نمی‌گیرد؟

از مسئولین عالی‌رتبه کشور نیز باید خواست تا تکلیف دیگر ادعاهای موجود در این مستند را مشخص کنند از جمله رقابت عجیب و غریب وزارات اطلاعات و اطلاعات سپاه که در این مورد و چند مورد دیگر دستاوردی جز ضربه زدن به اعتبار نظام نداشته است و به کارآمدی سیستم امنیتی منجر نشده.

از طرف دیگر اگر صحبت‌های ابراهیمی صحت داشته باشد باید فکری به حال شکنجه در زندان‌های نظامی کرد که بنیان‌گذاران آن حتی در شرایطی که جان کسی در خطر است شکنجه را درست نمی‌دانستند و معتقد بودند نباید به صورت کسی سیلی ناحق زد ولی حالا هر شکنجه‌ای برای اعتراف‌گیری اجباری و بستن پرونده صورت می‌گیرد.

نکته دیگری به شدت باید مورد توجه قوه قضاییه و صدا و سیما قرار بگیرد پخش اعترافات این چنین قبل از محکومیت قطعی است. رخدادی مثل ماجرای مازیار ابراهیمی اعتبار صدا و سیما، اعتبار دستگاه امنیتی و اعتبار قوه قضاییه را زیر سوال می‌برد و اعتبار عمومی را خدشه‌دار می‌کند، خدشه‌ای که به سادگی درست نمی‌شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید