تنش بین توکیو و سئول آن قدر بالا رفته که این امر بر اقتصاد کره جنوبی تاثیر گذاشته است. کاهش تقاضا از یک سو و تبعات حاصل از جنگ تجاری بین آمریکا و پکن از سویی دیگر شرایطی را ایجاد کرده تا  شاهد کاهش صادرات کره جنوبی شده باشیم. همچنین پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی 2 درصد کاهش پیدا کند که این رقم پایینترین رقم رشد اقتصادی در یک دهه گذشته برای کره ای ها است.

سلام نو – سرویس بین الملل: در روزهایی که چینی‌ها درگیر جنگ تجاری پردامنه ای با ایالات متحده آمریکا هستند دو کشور دیگر شرق آسیا با یکدیگر دچار تنش های جدی شده اند. تنش هایی که به باور بسیاری در حال رسیدن به نقطه ای است که می تواند آغازگر درگیری های بیشتری در شرق آسیا شود.

به گزارش سلام نو، این اولین بار نیست که کره و ژاپن به اختلافی در این سطح می خورند. تاریخ این دو کشور تاریخ پر التهابی بوده به صورتی که سالها کره ای ها تحت استعمار ژاپن بوده اند.  سال گذشته دادگاهی در کره جنوبی س شرکت‌های ژاپنی را ملزم کرد خسارات کره‌ای هایی را که مجبور شدند در جنگ جهانی دوم برای اشغالگران ژاپنی کار کنند، پرداخت کنند.

فارغ از خصومت تاریخی بین ژاپنی ها و کره ای ها این اتفاق باعث شد تا جرقه آتش تبدیل به شعله ای شود که دامن شرق آسیا را بگیرد. ژاپنی ها پس از مطرح شدن این حکم با خارج کردن نام کره جنوبی از لیست 27 کشوری که مجوز صادرات داشتند خارج شده و این همسایه ژاپن از این پس برای واردات تجهیزات حساس به دریافت مجوز نیاز دارد. این تصمیم درحالی بخش فناوری برتر کره جنوبی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که طرفین به واسطه تنشهای تجاری آمریکا و چین دچار مشکلاتی شده اند.

از ماه گذشته شرکتهای ژاپنی برای صادرات سه ماده مورد استفاده در تولید نیمه رسانا و صفحه نمایش مورد استفاده در گوشی‌های تلفن همراه و تجهیزات فن آوری برتر به کره جنوبی مجوز دریافت کنند. با این وجود سخنگوی دولت ژاپن ابراز امیدواری کرده این اتفاقات تاثیر جدی بر روابط اقتصادی دو کشور نگذارد هرچند اتفاقی که فعلا در حال وقوع است با آنچه سخنگوی دولت ژاپن گفته تفاوت مشهودی دارد.

ابعاد این اتفاق آن قدر گسترده شده که حتی کره شمالی هم به ائتلاف با کره جنوبی پیوسته است. مردم کره جنوبی هم تمامی اجناس ژاپنی از پفک تا قطعات الکترونیکی را تحریم کرده اند. این اتفاق موجبات نگرانی آمریکایی ها را فراهم کرده است چرا که هم ژاپن و هم کره جنوبی از جکله متحدین آمریکا در شرق آُسیا به شمار می روند.

شهردار بوسان هم این اقدام ژاپنی ها را ناعادلانه خوانده و هشدار داده که این اتفاق را تلافی خواهند کرد. اوهمچنین از کارمندان خود خواسته تا زمانی که مشکلات دیپلماتیک بین این دو کشور همسایه رفع نشده سفر رسمی به ژاپن نداشته باشند. هرچند مسئولان این شهر تاکید کردند به مواضع شرکت ها و سازمان های بخش خصوصی احترام خواهند گذاشت

ژاپن در ماه گذشته میلادی صادرات برخی اقلام فنی پیشرفته به کره جنوبی را متوقف کرد روابط دو کشور بعد از آن بشدت تیره شده است بسیاری از مردم کره جنوبی نیز خرید کالاهای ژاپنی را تحریم کرده‌اند.

تنش بین توکیو و سئول آن قدر بالا رفته که این امر بر اقتصاد کره جنوبی نیز تاثیر گذاشته است. کاهش تقاضا از یک سو و تبعات حاصل از جنگ تجاری بین آمریکا و پکن از سویی دیگر شرایطی را ایجاد کرده تا  شاهد کاهش صادرات کره جنوبی شده باشیم. همچنین پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی 2 درصد کاهش پیدا کند که این رقم پایینترین رقم رشد اقتصادی در یک دهه گذشته برای کره ای ها است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید