معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در جهان اگرچه نسبت به حضور موثر در بازار ارز دیجیتال در سال 2019 روی خوش نشان داده اند اما با توجه به سابقه بالا و پایین شدن قیمت در سال های گذشته و نبودن منطق درست برای این نوسان باعث شده بسیاری نسبت به آینده این ارز بدون پشتوانه نگران باشند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: آیا بیت کوین به پایان می رسد؟ خیلی ها امروز در پی پاسخ به این سوال هستند که سرنوشت بیت کوین بعد از این همه فراز و نشیب به کجا خواهد رسید؟ آیا این ارز دیجیتال بدون پشتوانه در آینده اقتصاد دنیا را تحت تاثیر خود قرار می دهد یا قرار است چند صباحی در متن باشد و سپس به حاشیه برود؟

به گزارش سلام نو، بیت کوینی که روزگاری تنها با یک دلار معامله می شد حالا در کانال 10هزار دلاری جا خوش کرده است. این در شرایطی است که خیلی ها انتظار داشتند این ارز دیجیتال تا 20 هزار دلار هم در سال جاری رشد کند اما اتفاقات گوناگون از جمله انتقادات تند و تیز ترامپ نسبت به ارزهای دیجیتال مقداری روی سرعت گرفتن شیب قیمت تمامی ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین تاثیر گذاشت.

در روزهای پایانی سال 2018 بیت کوین با سقوطی که داشت بسیاری را ناامید کرد و همین مساله موجب شد تا بسیاری از سرمایه گذاران در انتخاب مسیر اقتصادی خود دچار تردیدهای جدی شوند. بدون شک نوامبر سال 2018 هیچ گاه از یاد فعالان این بازار نمی رود چرا که در حالی بیت کوین به زیر 4 هزار دلار سقوط کرد که بیت کوین بازها براساس تحلیل بیشتر کارشناسان ارز دیجیتال منتظر بودند تا بیت کوین 15 هزار دلاری را جشن بگیرند.

ارزهای دیجتال را باید یک پدیده مهم و موثر در حوزه فناوری مالی شمرد. کارکردهای تسهیل کننده در زمینه پرداخت باعث شده خیلی زود و فراتر از حد انتظار کشورهای مختلف ارزهای دیجیتال و در راس آن بیت کوین را مورد توجه خود قرار دهند. در کشور ما هم اگرچه این امر در ابتدا با مخالفت مقامات مسئول مواجه بود و حتی استفتائاتی در مخالفت با آن از سوی مراجع تقلید شده بود اما دست آخر با قوانین مصوب شده ماین کردن بیت کوین و ورود به ابعاد دیگر این بازار عملا در کشور پذیرفته شد. هرچند جزئیات قانون مصوب در این باره هنوز به اطلاع عموم نرسیده است. بر اساس اخبار منتشره پیش نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه شده و حالا باید منتظر ماند و دید تکلیف صنعت رمز ارزها در کشور ما به کجا خواهد رسید؟

حمیدرضا شعبانی، از فعالان بازار بیت کوین و موسس وب سایت ارزدیجیتال در رابطه با چشم انداز ماینینگ در ایران پیش تر به اسپوتنیک گفته بود: عاملی که موجب سودآوری این صنعت در ایران عزیزمان می شود، پایین بودن هزینه انرژی در مقابل قیمت بالای ارز است. به این صورت که میتوان در ایران با هزینهای کمتر از 3,000 دلار یک بیت کوین ماین کرد در حالیکه در سایر کشورها به دلیل بالا بودن هزینه برق مصرفی این رقم بسیار بالاست و عملاً منطق اقتصادی برای ماینینگ وجود نخواهد داشت. همچنین آب و هوای بخش های زیادی از ایران برای ماینینگ در نوع خود بی نظیر است.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در جهان اگرچه نسبت به حضور موثر در بازار ارز دیجیتال در سال 2019 روی خوش نشان داده اند اما با توجه به سابقه بالا و پایین شدن قیمت در سال های گذشته و نبودن منطق درست برای این نوسان باعث شده بسیاری نسبت به آینده این ارز بدون پشتوانه نگران باشند.

بیت کوین با محدودیت 21 میلیون عدد برای تولید رو به رو است. محدودیتی که البته برآورد شده تا سال 2140 خبری از آن نیست. در حال حاضر 16.3 میلیون بیت کوین وجود دارد و تا ده سال آینده این عدد حداکثر به 17 میلیون بیت کوین خواهد رسید و پس از آن هم باید منتظر تولید آرام تر این ارز دیجیتال باشیم.

اینکه این صنعت جوان است و جای پیشرفت دارد یا اینکه این صنعت به خاطر نبود پشتوانه درست و حسابی ناگزیر زمان خواهد خورد پیش بینی هایی است که از سوی موافقان و مخالفان ارزهای دیجیتال مطرح است. با این حال آنچه مسلم است بیت کوین حداقل در کوتاه مدت قرار نیست حذف شود و بدون شک معادلات اقتصادی زیادی قرار است حول محور آن ایجاد شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید