وحید صادقی نویسنده کتاب عاشق خودت باش و خودت را دوست بدار درمورد دوست داشتن خود می نویسد. او در درمورد دوست داشتن خود این تعریف را بیان می کند که یعنی اینکه حالمان با خودمان و زندگی مان خوب باشد و در عین حال به خودمان احترام بگذاریم و به سلامتی ذهن، جسم و روحمان هم اهمیت دهیم.

چرا باید خودمان را دوست داشته باشیم

دوست داشتن خود! این جمله شاید برای بعضی ها یک جمله بی معنی و یا گنگ باشد. ممکن است از خودتان بپرسید یعنی چه مگر می شود انسان خودش را هم دوست داشته باشد؟ چرا که از کودکی به ما گفته اند که با دیگران مهربان باشیم و آن ها را دوست داشته باشیم و کارهایی انجام دهیم که آن ها به ما توجه کنند و ما را دوست داشته باشند.

اما هیچ وقت از اهمیت دوست داشتن خودمان حرفی زده نشده است، در صورتی که دوست داشتن خود، یکی از کلیدهای اصلی برای موفقیت و محبوبیت در بین دیگران است.

مزایای دوست داشتن خود

افرادی که خودشان را دوست دارند معمولا از اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری بهره مند هستند و همان طور که خودتان می دانید این دو عنصر به تنهایی نقش زیادی در شکست یا موفقیت هر فردی در زندگی دارند.

افرادی که خودشان را دوست دارند از آرامش درونی بیشتری بهره مند هستند و نسبت به خودشان و زندگی شان خوش بین تر هستند. این رفتار خود به تنهایی نقش سازنده ای در زندگی و روابط فردی ایفا می کند.

شاید تا به حال این تجربه را داشته آید که با فردی ملاقاتکردهذباشید و بعد از ملاقات در این خصوص صحبت کنید که چه انسان خونگرم و دلنشینی بود چقدر انرژی مثبت داشت. این حس به این خاطر است که آن فرد در کنار بلد بودن مهارت های ارتباطی نسبت به خودش هم احساس خوبی داشته است و توانسته این احساس خوب را هم به شما منتقل کند.

یکی از مزایای دوست داشتن خود، این است که به واسطه داشتن یک حال خوب می توانیم بر روی دیگران تأثیر مثبت بگذاریم. هنگامی هم که بتوانیم روی دیگران تأثیر مثبت بگذاریم به مراتب از دید آن ها فرد جذاب تر، محبوب تر و قابل اعتماد تری دیده می شویم.

از دیگر مزایای دوست داشتن خود این است که می توانیم از زندگی خود لذت ببریم و از داشته های خودمان بهتر استفاده کنیم و از داشتن آن ها خوشحال باشیم. افرادی که حال بهتری نسبت به خودشان دارند کمتر به نداشتن های زندگی خود توجه می کنند.(در اینجا منظور این نیست که برای بیشتر داشتن تلاش نکنیم چرا که هر انسانی لایق داشتن بهترین هاست بنابراین منظور این است که برای چیزهایی که می خواهیم اقدام کنیم و قدمی برداریم و در عین حال از داشته های خودمان هم خوشنود باشیم.)

افرادی که خودشان را دوست دارند کمتر از دست دیگران و انتقادهای آن ها ناراحت می شوند. چرا که آن ها یک راز مهم را می دانند و آن راز هم این هست که می دانند نباید اجازه دهند هیچ چیز حال آن ها را خراب کند و یا اینکه انرژی آنها را هدر دهد.اگذ فردی با آن ها بدرفتاری کند می دانند که این رفتار بیشتر به این خاطر است که وی حالش با خودش خوب نیست بنابراین آن رفتار را به خودشان نمی گیرند.

نکته مهم این است که بیشتر حال بد ما با خودمان به این خاطر است کینه ها و تنفرهایی که از دیگران داریم و یا اتفاقات ناخوشایند گذشته را در وجود خود نگه می داریم و همیشه در همه جا آن ها را با خودمان حمل می کنیم. به مرور زمان وقتی ما این کینه و نفرت ها را در وجود خود نگه می داریم، در بلند مدت آسیب های جبران ناپذیری به ما و زندگی مان وارد می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید