لیست هیات مدیره‌های مختلف چه در تهران و شهرستان و چه در سطح ملی پر از چهره‌هایی است که هیچ تخصص، تجربه و کارآمدی خاصی برای آن پست ندارند ولی به علت آشنایی با یک فرد خاص یا وابستگی به جریان خاصی از قدرت به عنوان عضو هیات مدیره منصوب و از حقوق چند ده میلیون تومانی پست جدید بهرمند می‌شود.

سلام نو – سرویس سیاسی: طی یکی دو روز اخیر اضافه شدن محسن بیگلربیگی  به نمایندگی از شرکت پتروشیمی فن آوران به عنوان عضو موظف به ترکیب هیات مدیره شرکت پتروشیمی غدیر جنجال‌های بسیاری را در فضای مجازی ایجاد کرده است. او که به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به محمد شریعتمداری شناخته می‌شود مدت کوتاهی است که به این پست دست یافته و پیش از این تنها در عکس‌های مشترک با وزیر کار دیده می‌شد و به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به شریعتمداری به خصوص در بخش خبری وزارتخانه شناخته می‌شد.

اما مشکل محسن بیگلربیگی کجاست؟ آن‌چنان که واکنش عمومی نسبت به پست جدید بیگلربیگی بر می‌آید مشکل اساسی اینجا است که او تخصص و تجربه مرتبط با پست جدیدش را ندارد، به ویژه اینکه پتروشیمی غدیر یکی از ثرتمندترین پتروشیمی‌های ایران است و عضویت در هیات مدیره آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

محسن بیگلربیگی کیست؟

در حالی که محسن بیگلربیگی اولین و البته آخرین انتصاب اینگونه در کشور و وزارت کار نبوده و نیست چرا اینقدر حساسیت‌ها روی او زیاد شده و انتصاب او به چشم آمده است؟ محسن بیگلربیگی متولد سال 1368 است و در سال‌های اخیر به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب شناخته می‌شد.

او فعالیت‌های خود را از حزب مشارکت شروع کرد و سابقه کوتاه مدت زندان در آن دوران را هم در کارنامه دارد، بعد از آن به ستاد جوانان اصلاح‌طلب ملحق شد و به خاطر توانایی در امور گرافیکی و تدوین توانست خود را در بین جوانان تثبیت کند. بعد از سال 92 چند مورد کمپین برگزار کرد که زمینه ارتباط او با چهره‌هایی مثل مسعود سلطانی‌فر را مهیا کرد.

در مرحله بعد او به جمع طیفی از فعالین سیاسی پیوست که حزب ندای ایرانیان را تاسیس کردند ولی بعد از مدتی به همراه دو تن دیگر از نیروهای نزدیک به این حزب بازداشت شد. بیگلربیگی بعد از طی دوران محکومیت مدت کوتاهی در حزب ندای ایرانیان فعالیت داشت و بعد با خروج از این حزب و جدا شدن از فعالیت حزبی راه خود را برای کسب پست‌های سیاسی هموار کرد.

نقطه اوج فعالیت بیگلربیگی حضورش در ستاد حسن روحانی در انتخابات 96 به عنوان مسئول فضای مجازی بود که زمینه نزدیک شدن هرچه بیشتر او به برخی چهره‌های سیاسی از جمله محمد شریعتمداری را مهیا کرد. عملکرد بیگلربیگی هرچند مورد تقدیر شریعتمداری قرار گرفت، اما در نهایت با انتقاد جدی اعضای ستاد به خصوص حلقه فعالین فضای مجازی ستاد روحانی به خصوص در بخش بودجه و صرف هزینه‌ها مواجه شد.

نقطه پرش بعدی بیگلربیگی جایی بود که او همراه محمد شریعتمداری به وزارت کار رفت و با اینکه هرچند سمت رسمی‌ای نداشت اما توانست ارتباط خود با چهره‌های سیاسی را در فضایی جدید تعریف کند و حتی در مراسم عزاداری بیت رهبری هم حضور یابد.

محمد مساعد، خبرنگار آزاد، با اشاره به پست جدید بیگلربیگی در توییتی می‌نویسد:

زمانی که درباره شریعتمداری (وزیر کار) نوشتم یکی از کسانی که در دفاع از او گریبان چاک داد بیگلربیگی بود. امروز شنیدم مزدش را گرفته و بی تجربه موثر و تخصص عضو هیات‌مدیره مجموعه ثروتمند پتروشیمی غدیر شده! تاوان عملکردش را هم میلیون‌ها عضو تامین‌اجتماعی می‌دهند و ایران مظلوم ما.

مشکل بیگلربیگی نیست، مشکل کیف کشی است

این که حضور بیگلربیگی در ترکیب هیات مدیره شرکت پتروشیمی غدیر چقدر حاصل شایسته سالاری و چقدر حاصل روابط سیاسی او است مسئله‌ای است که نیاز به تحقیق دقیق و جدی دارد و نمی‌توان در گام نخست او را محکوم کرد ولی رویه‌ای که در فضای مجازی مورد تقبیح قرار گرفته رویه‌ تاسف بار چابلوسی یا آن طور که این روزها نامیده می‌شود کیف کشی است.

لیست هیات مدیره‌های مختلف چه در تهران و شهرستان و چه در سطح ملی پر از چهره‌هایی است که هیچ تخصص، تجربه و کارآمدی خاصی برای آن پست ندارند ولی به علت آشنایی با یک فرد خاص یا وابستگی به جریان خاصی از قدرت به عنوان عضو هیات منصوب و از حقوق چند ده میلیون تومانی پست جدید بهرمند می‌شود.

اگر انتصاب بیگربیگی آن‌چنان که گفته می‌شود بر مبنای رابطه باشد تازه محسن بیگلربیگی می‌شود مشتی که نمونه خروار است و در همان وزارت کار محمد شریعتمداری نمونه‌هایش بسیار است.

به نظر می‌رسد یکی از ضرورترین مواردی که باید مورد توجه قانونگذاران قرار بگیرد تصویب قوانینی است که شفافیت انتصابات را در سطوح مختلف اداری حاکم کند وگرنه انتصاب‌های شائبه‌دار روز به روز باعث افزایش بی‌اعتمادی مردم به نهادهای حاکمیتی به خصوص دولت می‌شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید