به نظر می رسد در شرایط فعلی حداقلی ترین راه برای مقابله با گران فروشی تک نرخی شدن ارز است. شاید این حرف تکراری باشد. در این اوضاع در صورت تحقق ارز تک نرخی دیگر خبری از دریافت ارز 4200 تومانی توسط نورچشمی‌ها نخواهد بود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: فصل مشترک تحلیل‎های بسیاری از کارشناسان این است که در شرایط فعلی ارز تک نرخی می تواند بسیاری از مشکلات بی دلیلی که درگیر آن هستیم را رفع و رجوع کند. سیاست ارز 4200 تومانی با شکست مواجه شده و این مساله غیر قابل کتمان نیست.

به گزارش سلام نو، در هفته های اخیر با کاهش قیمت دلار در بازار شاهد نزدیکی نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد بودیم. همین امر گمانه زنی ها را به این سمت برده که احتمالا دولت با توجه به اینکه بازار نیما جذابیت خود را از دست داده است به سمت دلار تک نرخی برود.

دولت در هفته‌های اخیر، بحث بررسی دلار دولتی از واردات کالاهای اساسی را مورد کنکاش قرار داد با این حال به خاطر برخی ملاحظات از جمله گیرنیفتادن در شوک قیمتی این مساله به صورت کامل منتفی شد. آن طور که از اخبار بر می آید احتمالا پرونده حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالاهای اساسی هنوز باز است.

آن طور که در چند وقت اخیر مشخص شده  منافع ارز دولتی تنها به جیب عده‌ای خاص می رود.  برخی از کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی بهترین راهکار این است که دولت سیاست ارز دولتی را کنار گذاشته اما مابه‌التفاوت قیمت را از طریق کالابرگ الکترونیکی به یارانه مردم اضافه کند.

یک نماینده مجلس اخیرا درباره واردات بی رویه و فساد حاصل از ارز 4200 تومانی نکته ای را مطرح کرده که جای بسی تامل است. یوناتن بت کلیا، نماینده اقلیت دینی آشوریان و کلدانی در گفت و گویی ضمن ابراز نارضایتی از سیاست های اقتصادی دولت گفته است: برای وارد کردن دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت گرفتند، اما به جای واردات دارو شاهد این بودیم که کابل برق وارد کرده اند.

تابش دیگر نماینده مجلس هم به عنوان کسی که در شورای پول و اعتبار هم عضویت دارد سیاست ارز 4200 تومانی را شکست خورده خوانده و ظهار کرده است: تابش در پایان سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را شکست خورده توصیف کرد و گفت: این سیاست به نقطه هدف نرسید. ما با این قیمت گوشت وارد کشور کردیم اما باز هم گوشت با قیمت کیلویی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان عرضه شد یا اینکه تنها عده‌ای توانستند با ایستادن در صف‌های طولانی چند کیلو گوشت با قیمت ارزانتر دریافت کنند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در صورتی که ارز تک نرخی محقق شود دیگر شاهد اتفاقاتی از این دست نخواهیم بود. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی با بیان اینکه اگر ارز تک نرخی شود بسیاری از این معضلات رفع خواهد شد به ایسنا گفته است: بسیاری از کالاها در زمانی که نرخ ارز با رشد مواجه شود با افزایش قیمت روبرو می‌شود.

علی جمالی همچنین اظهار کرده است: برای رسیدن به قیمت واحد و نظارت دقیق‌تر بر قیمت کالا، نیازمند تک نرخی شدن ارز هستیم. بیشتر واحدهای کوچک محصولات خود را بنا بر نرخ روز ارز و از طریق بازار آزاد خریداری می‌کنند. تأمین کالا و قطعه در ایران شش ماه زمان می‌برد و این موضوع عاملی شده تا با رشد قیمت ارز، کالا در بازار روند صعودی به خود بگیرد.

به نظر می رسد در شرایط فعلی حداقلی ترین راه برای مقابله با گران فروشی تک نرخی شدن ارز است. شاید این حرف تکراری باشد اما مداخله در بازار بدون در نظر گرفتن واقعیاتی همچون مشخص شدن قیمت واقعی ارز در منحنی عرضه و تقاضا نکات ساده وابتدایی هستند که در کشور ما به آن توجه نمی شود.

پیش بینی ها حکایت از آن دارد در حال حاضر بهترین شرایط برای رفتن به سمت تک نرخی پدید آمده است. در این اوضاع در صورت تحقق ارز تک نرخی دیگر خبری از دریافت ارز 4200 تومانی توسط نورچشمی‌ها نخواهد بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید