نگاهی به حوادث ماه گذشته در تنگه هرمز نشان از نقش مثبت ایران و نقش منفی قدرت های خارجی در آرامش بازار جهانی انرژی دارد زیرا ایران در پی برقرلری ثبات در خلیج فارس بوده است و قدرت های بیگانه فقط اوضاع را ملتهب کرده اند

از سوی دیگر نگاهی موشکافانه به تحرکات اخیر انگلیس در خاورمیانه و به ویژه خلیج فارس، گویای آن است که این کشور در راستای سیاست استعماری و زورگویانه خود، تلاش می کند تا قرابت بیشتری با ایالات متحده آمریکا داشته و از این راه خود را متحد درجه یک آمریکا نشان دهد. انتخاب اخیر بوریس جانسون بعنوان نخست وزیر انگلیس و گرایش های سیاسی این فرد به ترامپ، موید مطلب فوق است.

از سوی دیگر طبق آخرین گزارش ها، عبور کشتی‌های انگلیسی از تنگه هرمز به صفر رسیده است. دو هفته پیش شش نفتکش بریتانیایی با پرچم این کشور به نیت تجارت از تنگه هرمز عبور کردند که این میزان بنا بر اعلام برخی منابع  خبری خارجی در هفته گذشته به صفر رسیده است.

در تاریخ 12 می، چهار نفتکش، عربستان سعودی، ژاپن، امارات و نروژ در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. پس از این بود که به گفته روئیترز، آمریکا ادعا کرد ایران از مین دریایی در انفجارهای دریای عمان بهره برده است.

اما یک هفته پس از آن در 20 ژوئن ، ایران یک پهباد جاسوسی آمریکا را درون مرزهای کشورش منهدم کرد. در همان زمان ترامپ  در ادعایی عجیب تصمیم به مقابله به مثل با ایران گرفت اما رئیس جمهور آمریکا از این اقدام خود صرف نظر کرد.

هنوز دو هفته از این تاریخ نگذشته بود که پایگاه نیروی دریایی بریتانیا در جبل الطارق اقدام به توقیف نامشروع نفتکش حامل نفت ایران در ساحل جبل الطارق نمود. 14 روز پس از این اقدام غیرقانونی انگلیس، آمریکا مدعی شد که پهباد ایرانی را در آب های خلیج فارس مورد هدف قرار داده است که البته نتوانست بر این ادعای خود صحه بگذارد و ایران این موضوع را رد کرد.

فردای آن روز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نفتکش انگلیسی را که قوانین دریانوردی را نقض کرده بود متوقف و به بندرعباس منتقل کرد. در این اتفاق نیز ایران هیچ عمل خلاف قانونی انجام نداده است چراکه ایران طبق کنوانسیون 1953 می‌تواند کشتی‌ها عبوری از تنگه هرمز را بازرسی و در صورت تخطی از قوانین دریایی توقیف کند.

مرور این اتفاقات نشان از نوعی داستان سرایی رسانه های بیگانه برای مقصر جلوه دادن ایران در تنش های منطقه خلیج فارس دارد. اما این اتفاقات به همگان اثبات کرد که تنش در خلیج فارس و به ویژه تنگه راهبردی هرمز دودش به چشم همه جهان می رود. گفتنی است مصرف روزانه نفت در جهان 100 میلیون بشکه است که حدود 60 درصد آن، از طریق دریاها جابجا می‌شود. سهم تنگه هرمز از این رقم 18 میلیون بشکه در روز است. یعنی حدود 33 درصد از تجارت آبیِ نفت، متعلق به این تنگه است.

نکته دیگر اینکه این تنگه برخلاف سایر آبراه‌‌ها مانند باب المندب، سوئز و مالاکا هیچ جایگزینی ندارد و در صورت بسته شدن آن، اقتصاد جهان طی چند روز فلج می‌شود.

اقدام عجولانه و خلاف قانون انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی، تبعاتی به همراه داشته که تنش در تنگه هرمز گوشه ای از این آثار است.

به گزارش سلام نو، اقتصادآنلاین نوشت: رویترز در گزارشی مدعی شد ایران با استفاده از قدرت کنترلی در تنگه هرمز و توقیف نفتکش انگلیسی سبب بروز تنش در این منطقه شد. اما نگاهی اجمالی به وقایع اتفاق افتاده از تاریخ 12 می به خوبی نشان می دهد که نه تنها ایران هیچ نقشی در برهم زدن آرامش منطقه خلیج فارس نداشته، بلکه عامل پایداری در این منطقه است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید