به نظر می‌رسد با توجه به سوابق جانسون و علاقه متقابل بین او و ترامپ باید شاهد چرخش به راست بریتانیا و افزایش قابل توجه نژاد پرستی و اسلامی هراسی در بریتانیا باشیم.

سلام نو – سرویس بین الملل: بوریس جانسون بالاخره به یکی از آرزوهای دیرینه خود یعنی نخست وزیری بریتانیا رسید تا بعد از سقوط دولت ترزا می بر جای او تکیه بزند و سکان‌دار بریتانیا در دوران برگزیت یا همان خروج از اتحادیه اروپا باشد.

او یک انگلیسی محافظه کار است که اصالتش به جدی ترک تبار می‌رسد که آخرین نخست وزیر دولت عثمانی بود. خود بوریس جانسون هم متولد آمریکا است و تا سال 2016 تابعیت مضاعف آمریکا را هم داشت، اما در نهایت به خاطر انتقاداتش به نظام مالیاتی آمریکا در همان سال 2016 تابعیتش را لغو کرد.

بوریس جانسون اولین نخست وزیر مجرد بریتانیا در چهار دهه اخیر است و در حال حاضر در حال طی مراحل قانونی طلاق از همسر دوم خود است و ارتباطات رمانتیکی با کری سیموندز سی و یک ساله سخنگوی سابق حزب محافظه‌کار دارد.

روابط این دو در حالی بیش از پیش نزدیک شده که همین اواخر صدای جر و بحث این دو در خانه سیموندز باعث شد تا همسایه‌ها با پلیس تماس بگیرند، اما پلیس در نهایت مسئله را جدی ارزیابی نکرد.

جانسون با این حجم از آشفتگی در زندگی شخصی حالا سکان دار بریتانیایی شده که به اندازه کافی به خاطر ماجرای برگزیت آشفته و نگران است و جانسون هم تاکید کرده که چه با توافق چه بی‌توافق به هر شکلی از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، حرفی که التهابات و نگرانی‌ها را بیش از پیش کرده است.

اما برگزیت تنها مسئله این روزهای بریتانیا نیست. بوریس جانسون از یک سو باید روابط لندن و واشنگتن را با توجه به برگزیت و اختلاف بین ترامپ و می بازسازی کند و از سوی دیگر با مسئله‌های بین تهران و لندن دست و پنجه نرم کند. بریتانیا از یک سو با بحران نفتکش‌ها با ایران درگیر است و ظاهرا انتخاب‌ها محدودی پیش رو دارد و از سوی دیگر مایل است در برجام بماند، آن هم به گونه‌ای که رضایت آمریکا جلب شود.

با این همه به نظر می‌رسد با توجه به سوابق جانسون و علاقه متقابل بین او و ترامپ باید شاهد چرخش به راست بریتانیا باشیم. جانسون یک نژاد پرست است که با اسلام و مسلمانان هم میانه خوبی ندارد. او به زنان نقاب پوش اهانت کرد و مدعی شده بود که اسلام، سبب عقب ماندگی مسلمانان و کشورهای آنهاست. جانسون حتی باراک اوباما را به دلیل اینکه ریشه هایی آفریقایی و اسلامی دارد، به باد انتقاد گرفته بود.

این ویژگی‌ها شخصیتی در کنار نگاه بوریس جانسون به خاورمیانه چیزی است که او را به یک زوج آشوب‌طلب درجه یک برای دونالد ترامپ تبدیل می‌کند. به گفته برخی دیپلمات‌های عرب که با جانسون دیدار داشته‌اند او هیچ تصویر و فهم روشنی از خاورمیانه ندارد و به شدت حامی افراط‌گرایی است.

بوریس جانسون 55 ساله هرچند 66 درصد آراء یعنی حدود نود و دو هزار رای را در رقابت با جرمی هانت به دست آورد، اما مخالفین بسیار جدی در صحنه سیاسی بریتانیا و حتی داخل حزب محافظه‌کار دارد و از همین حالا پیش بینی می‌شود که او برای بسیاری از تصمیم‌هایش با مقاومت پارلمان بریتانیا رو به رو شود. به جز مقاومت پارلمان با توجه به سابقه بوریس جانسون و جایگاه حزب محافظه‌کار در افکار عمومی به نظر می‌رسد دولت جانسون از همین اول کار با چالش بقا مواجه باشد و تبدیل به دولتی با عمر کوتاه شود، البته دولت کوتاهی که توانایی آشوب آفرینی قابل توجهی دارد.

بوریس جانسون به تله جنگ کشیده می‌شود؟

ترکیب ترامپ و جانسون بیش از همه جا برای خلیج فارس خطرناک است به خصوص حالا که تهران و لندن در تنش نفتکش‌ها به سر می‌برند و هیچ کدام از دو طرف مایل نیستند به سادگی کوتاه بیایند.

بوریس جانسون در جریان جلسه پرسش و پاسخ حزب محافظه‌کار بریتانیا برای انتخاب جانشین ترزا می تایید کرد که با رویکرد آمریکا درباره محدود کردن ایران موافق است و گفت: ایران در خاورمیانه شیطنت می کند. اروپا و ایالات متحده همانگونه که دونالد ترامپ باید برای محدود کردن ایران در منطقه خاورمیانه همکاری کنند.

با این حال او در یکی از مناظره‌هایی که با جرمی هانت، رقیبش برای تصاحب پست نخست وزیری، داشت درباره جنگ با ایران گفت: اگر هم اکنون نخست وزیر بودم، آیا از اقدام نظامی علیه ایران حمایت می‌کردم؟ پاسخ منفی است.

به نظر می‌رسد بوریس جانسون به خودی خود میلی به ورود به جنگ ندارد ولی امکان دارد به خاطر میل بی حد و حصرش به همکاری با آمریکا وارد تله جنگ شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید