بسیاری از ارز 4200 تومانی به عنوان یک عامل هدر دهنده سرمایه‌های دولت یاد می کنند. به جز در نظر گرفتن برخی ملاحظات برای برخی از اقلام حیاتی در حوزه مواد غذایی باید در باقی موارد هر چه زودتر تدبیری اندیشیده شود تا بساط رانت حاصل از ارز 4200 تومانی برچیده شود.<br/> <br/> 

سلام نو – سرویس اقتصادی: اگر چه در هفته های اخیر قیمت دلار با کاهش نسبی همراه بوده و نزدیکی ارز نیمایی با قیمت ارز در بازار آزاد باعث پالس مثبت در بازار شده است با این وجود همچنان ادامه مسیر دلار 4200 تومانی به عنوان پاشنه آشیل دولت در سیاستگذاری های اقتصادی مطرح است.

به گزارش سلام نو، از همان ابتدا وقتی دلار 4200 تومانی یا به اصطلاح خیلی ها دلار جهانگیری قرار شد همه گیر شود اقتصاددانان زیادی نسبت به نادرستی این طرح و تبعاتی که این طرح خواهد داشت، اشاره کردند. پیش بینی بسیاری این بود که نرخ دلار 4200 تومانی عملا امکان رسیدن به دست مردم را ندارد و کالاهای وارداتی با این نرخ دلار قیمتی بسیار بیشتر در بازار پیدا می کنند.

انصاری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است از اردیبهشت ماه سال جاری تبعات این امر بیشتر دیده شده است به صورتی که علی رغم تخصیص ارز دولتی به بسیاری از کالاهای اساسی نظیر غذا، دارو و تجهیزات پزشکی همچنان شاهد افزایش نرخ تورم این کالاهای اساسی هستیم. او در رابطه با نظر اتاق ایران درباره ادامه این روند گفته است: اگر قرار است به کالایی یارانه داده شود، این یارانه به شکل ریالی و مستقیم به شهروندان پرداخت شود.

بخش خصوصی بارها و به طرق مختلف از خواسته خود مبنی بر لزوم حذف ارز 4200 تومانی به خاطر بی تاثیری در اقتصاد و سبد خانوارها گفته است. به اعتقاد کارشناسان یکی از مسائلی که در این طرح به کرات دیده شده رانت عجیب و غریبی است که در خلال این سیاست دولت دیده شده است.

ارز 4200 تومانی عملا کارکردی که قرار بود داشته باشد را از دست داده و همین امر باعث شده خود دولت هم به فکر تغییر این سیاست بیفتد. با این حال به گفته عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی پس از چندین جلسه بر اساس نظر اکثریت تصمیم گیران اقتصادی کشور مقرر شده همچنان تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی ادامه پیدا کند.

نگاهی گذرا به کالاهایی که دیگر مشمول استفاده از ارز دولتی نیستند نشان داده که پس از این اتفاق نه تنها رانت و سوءاستفاده ها برچیده شده بلکه شاهد ورود سرمایه گذاران به این حوزه نیز بوده ایم. ابتدای سال جاری پس از اینکه واردات گوشت قرمز با ارز دولتی منتفی شد کره، حبوبات و چای از دریافت ارز 4200 تومانی خارج و واردات آن مشمول دریافت ارز نیمایی شدند.

آن طور که سازمان حمایت گزارش داده درست پس از حذف ارز دولتی برای چهار کالای ذکر شده روند شتاب افزایش قیمت‌ها در این چهار گروه کالایی کند شد. به طور مثال این آمار به ما می گوید درصد افزایش قیمت یک کیلو چای خارجی در 30 تیرماه امسال نسبت به روز مشابه سال قبل 65 درصد است این در شرایطی است که درصد افزایش قیمت آن در آخر تیر نسبت به ماه گذشته 18 درصد است و نوسانات آن تثبیت می‌شود.

شاید بهتر باشد  از شرایط فعلی برای ساماندهی وضعیت بازار ارز کشور استفاده کنیم. در حال حاضر شرایط و فرصت مناسبی برای حذف دلار 4200 تومانی به وجود آمده است. به گفته کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران امروز اقبال برای برگرداندن ارز صادراتی به کشور بیشتر شده و نتیجه ورود ارز به کشور را نیز در کاهش بیشتر نرخ دلار شاهدیم.

بسیاری از ارز 4200 تومانی به عنوان یک عامل هدر دهنده سرمایه‌های دولت یاد می کنند. در حال حاضر بخش زیادی  از کمبودهای اقلام اساسی که در کشور داریم به دلیل  مشکلات موجود در رویه‌ها، واردات، ثبت سفارش‌ها و... است . به جز در نظر گرفتن برخی ملاحظات برای برخی از اقلام حیاتی در حوزه مواد غذایی باید در باقی موارد هر چه زودتر تدبیری اندیشیده شود تا بساط رانت حاصل از ارز 4200 تومانی برچیده شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید