صادق زیباکلام امروز در دادگاه حاضر شد تا به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی محاکمه شود. زیباکلام در گفت‌وگو با سلام نو دلایل احضارش به دادگاه شرح داد و دفاعیات خود را بیان کرد.

سلام نو – سرویس سیاسی: در آخرین پست اینستاگرام  صادق زیباکلام او خبر از یک دادگاه و محاکمه جدید داد، دادگاهی که به جرم نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی برگزار می‌شود. زیباکلام در پست اینستاگرام خود نوشت: (سه شنبه اول مرداد ۱۳۹۸) دادگاه اینجانب به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار می‌شود.

پیرو همین مسئله خبرنگار سلام نو قبل از آغاز دادگاه گفت‌وگویی با صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب داشت.

آقای زیباکلام ماجرای دادگاه امروز شما چیست و چطور کار به اینجا رسید؟

همه چیز از یک پست اینستاگرام شروع شد. سال گذشته جناب حجت الاسلام عبدالفتاح نواب به مسئول شورای عالی سیاستگذاری حوزه گفتند که ما تا سال 1414 نیاز به 300 هزار روحانی برای تصدی مشاغل مدیریت، مشاوره و شبیه آن داریم و این خبر را همه رسانه‌ها هم پوشش دادند.

من پستی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کردم و فرض را این گرفتم که حقوق هر روحانی برای تصدی این مشاغل دو و نیم میلیون تومان در ماه باشد، این دو و نیم میلیون را در تعداد 300 هزار روحانی و 12 ماه سال ضرب کردم و به عدد 9 هزار میلیارد تومان بودجه لازم در هر سال برای این کار رسیدم.

در ادامه برای این که مخاطب متوجه بزرگی این عدد شود گفتم که بودجه استان‌های محرومی مثل کردستان و سیستان و بلوچستان یا بودجه سازمان محیط زیست سالی 500 میلیارد است.

مدتی بعد به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدم و به من گفتند که علیه شما به علت نشر اکاذیب به منظور تشویش اذهان عمومی اعلام جرم شده. من هر چه فکر کردم چه کذبی گفتم که باید به دادگاه بروم چیزی به ذهنم نرسید ولی به هر شکل امروز ساعت 10:30 صبح برای دفاع در دادگاه حاضر خواهم شد.

دفاعیه خاصی برای دادگاه حاضر کرده‌اید؟

بله. در دفاعیه خود به نکته‌ای درباره فلسفه حقوق اشاره کرده و گفتم من می‌پذیرم که قصد تشویش اذهان عموم داشتم و آن پست را به قصد مشوش کردن اذهان عمومی منتشر کردم ولی دادستان و رییس دادگاه محترم و قوه قضاییه چگونه یقین پیدا کردند که جرم من محرز شده است؟

ما در حقوق دو بحث داریم که یکی قصد انجام جرم و دیگری احراز جرم است، یعنی یک وقتی هست شما قصد دزدی دارید ولی آیا الزاما توانستید دزدی را انجام بدهید و دزدی صورت گرفته؟ من قصد تشویش اذهان عمومی داشتم ولی قوه قضاییه چگونه به این مسئله یقین پیدا کرده و جرم من برایش محرز شده؟

از سوی دیگر کجای حرفی که زده شد کذب بود؟ اگر مملکت نیاز به 300 هزار روحانی دارد و متصدی آن مشاغل باید روحانیون باشند چرا از این مسئله دفاع نمی‌کنید؟ اگر هم درست نیست چرا من را محاکمه می‌کنید؟ باید آقای عبدالفتاح نواب را محاکمه کنید که این حرف را زده! بعد هم این خبر را رسانه‌های اصولگرا هم پخش کردند و آن‌ها هم باید مواخذه شوند.

با این تفاسیر اتهام اصلی متوجه چه بخشی از اظهارات شما است؟

بازپرس به من گفت که مشکل با عدد دو نیم میلیون تومان است. من گفتم شما استعلام بگیرید و روحانیون در مشاغلی که ذکر شد اگر کم‌تر بود من اتهام نشر اکاذیب را می‌پذیرم.

آقای زیباکلام! مخالفان شما عموما شما را سوپاپ اطمینان خطاب می‌کنند ولی شما گاه و بی‌گاه با شکایت نهادهای مختلف در دادگاه هستید. این چه مدل سوپاپ اطمینان بودن است؟

نمی‌دانم احتمالا این هم بخشی از وظایف سوپاپ بودن من است! واقعیت این است که دو گروه حزب‌اللهی‌ها و شاه‌اللهی مخالفم هستند و 90 درصد این فحش‌ها را به من می‌دهند.

حزب اللهی‌ها می‌گویند چرا به نظام انتقاد کردی و گفتی بالای چشم نظام ابرو است و شاه‌اللهی‌ها می‌گویند چرا می‌گویی اگر نظام تضعیف بشود و سقوط کند ایران به عقب می‌رود؟ چیزی که من واقعا به آن معتقدم و فکر می‌کنم باید در چهارچوب همین نظام دست به اصلاح بزنیم، مسئله‌ای که فرشگردی‌ها را عصبانی می‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید