محمد صادق جوادی حصار می‌گوید اگر با منظومه ذهنی آقای خاتمی به انتخابات نگاه کنیم او در انتخابات بعدی هم موثر است ولی مشکل این‌جا است که بخش قابل توجهی از جامعه ایران از آقای خاتمی و گفتمان اصلاح‌طلبی عبور کرده‌اند و او را پاسخگوی جامعه امروز ایران نمی‌دانند.

سلام نو – سرویس سیاسی: محمد خاتمی، رییس جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران به تازگی سخنرانی داشته که دوباره باعث بحث‌های تندی بین اصلاح‌طلبان شده است. خاتمی در سخنرانی جدید خود مجددا تاکید کرده که نباید اصل انتخابات را زیر سوال برد و قهر کردن با صندوق رای انحلال رای مردم است.

او در ادامه سخنان خود تاکید کرده که باید شرایط شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مهیا باشد و مجلس و دولت هم باید درباره وعده‌های عملی نشده خود به مردم توضیح دهند ولی این بخش از سخنانش کم‌تر شنیده شد و دعوت دوباره‌اش به شرکت انتخابات در شرایط فعلی آن‌چنان باب میل طیف قابل توجهی از بدنه رای اصلاح‌طلبان که این روزها با سختی بسیار مواجه هستند نبوده.

برخی به کنایه می‌گویند که خاتمی باز هم قصد دارد یک چک سفید امضا به حاکمیت بدهد و توجهی به وعده‌های عملی نشده اصلاح‌طلبان در دو انتخابات قبلی و البته موانعی که حاکمیت بر سر راه آن‌ها می‌گذارد ندارد.

پرسشی مهم این روزها این است که چه شده که دایره نفوذ خاتمی در بین عموم مردم این چنین کاهش یافته است؟ چرا هر سخن او با واکنش تند مخاطبانش رو به رو می‌شود؟

محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب  و روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با سلام نو می‌گوید که برخورد امروز با خاتمی حاصل مواضع دیروزش در حمایت از حسن روحانی است و جامعه‌ای که امروز تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است در اولین گام علیه خاتمی موضع می‌گیرد.

جوادی حصار در تحلیل واکنش‌های تند بدنه اصلاح‌طلب نسبت به مواضع جدید خاتمی گفت: ضمن احترام به آقای خاتمی باید بدانیم برخوردی که امروز با آقای خاتمی می‌شود به خاطر موضع امروزشان نیست، بلکه به خاطر عمل دیروزشان در حمایت ایثارگرانه از حسن روحانی است. آقای خاتمی و دوستانشان بدون هیچ تعهد و ضمانتی برای جریان اصلاح‌طلبی یا اجرای برخی تصمیمات و کاملا ایثارگرانه از روحانی حمایت کردند.

وی ادامه داد: در شورای عالی سیاستگذاری هم که نگاه می‌کنید قواعد و موازنه و وزن‌ها رعایت نشد، اسلحه‌ای پر شد، عملیات با رمز تکرار می‌کنم خاتمی صورت گرفت و تمام شد و مردم هم فقط همان تکرار خاتمی را به خاطر دارند، در حالی که ایشان نقش چندانی در جهت دهی و کنترل این سامانه از خود بروز نمی‌دهد ولی نتیجه کار آن به پای آقای خاتمی گذاشته شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نقش دولت پنهان در شرایط و شورای نگهبان گفت: وقتی که مردم نگاه می‌کنند می‌بینند دولت پنهان و نظارت استصوابی وجود دارد و با این وجود اصلاح‌طلبان و دولت‌ها کاری از پیش نمی‌برند ولی امروز با توجه به شرایط بحرانی کشور و عدم توانایی دولت در پاسخگویی نیازهای متعارف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهت تمام این اعتراضات متوجه آقای خاتمی است و به همین دلیل کلام ایشان عمق و گستره سابق را ندارد.

وی با انتقاد از کسانی که خاتمی را تنها گذاشتند گفت: متاسفانه در این میان کسانی که نان خود را در تنور اصلاحات پختند و برنامه ریز اصلی این ماجرا بودند و از این مسئله بهره‌مند شدند آفتابی نمی‌شود و آقای خاتمی به تنهایی باید پاسخ حمایت از روحانی را بدهد.

جوادی حصار یکی دیگر از دلایل اعتراض به خاتمی را نجابت او دانست و گفت: به نظر می‌رسد دلیل ناراحتی مردم و عصیان مدنی آن‌ها در برابر صلابت و نجابت آقای خاتمی اعتراض به وضع ایجاد شده است نه شخص آقای خاتمی و شاید مردم جایی مطمئن‌تر از خاتمی برای اعتراض پیدا نمی‌کنند چون اعتراض به جاهای دیگر کلی هزینه دارد.

وی با اشاره به انتقادات درباره حضور ثابت و مستمر خاتمی در انتخابات گفت: این مسئله طبیعی است چون ایشان از روش‌های قانونی و طبیعی استفاده می‌کند و اعتراض خود را هم بارها در حوزه‌های مختلف بیان کردند که البته به دلیل عدم تعهد جریان مقابل به قانون گاهی این کنش‌های آقای خاتمی نتیجه بخش نخواهد بود.

وی با اشاره به منش خاتمی گفت: از آقای خاتمی به هیچ وجه نباید توقع کنش رادیکال داشت، از صفر تا صد گفتمان ایشان رادیکال نیست،گفتمان خاتمی از ابتدا صلح، مدارا و زنده باد مخالف من بود.

جوادی حصار در پاسخ به این پرسش که آیا خاتمی می‌تواند در انتخابات بعدی موثر باشد یا خیر گفت: اگر با منظومه ذهنی آقای خاتمی به انتخابات نگاه کنیم بله ولی مشکل این‌جا است که بخش قابل توجهی از جامعه ایران از آقای خاتمی و گفتمان اصلاح‌طلبی عبور کرده‌اند و او را پاسخگوی جامعه امروز ایران نمی‌دانند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید