بر اساس استاندارد جهانی به ازای هر 50 هزار جمعیت شهری باید یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد. با توجه به این آمار ما دچار نقصان جدی به ویژه در کلانشهرها هستیم. فرسودگی تجهیزات آتش نشانی نیز به خصوص در استان های غربی انتقادی جدی بوده که همواره متوجه مسئولین بوده است. افراد مختلفی که مسئولیت به عهده می گیرند همیشه دغدغه کمبود تجهیزات آتش نشانی را دارند.

سلام نو – سرویس اجتماعی: نیمه دوم سال 59 و در روزهای آغازین جنگ پالایشگاه آبادان مورد حمله هوایی نیروهای بعثی قرار گرفت. پس از آن آتش نشانان برای اطفای حریق به صحنه آمدند که متاسفانه با بمباران پالایشگاه رو برو شدند و کسر قابل توجهی از آنان به شهادت رسیدند.

به گزارش سلام نو، شاید باورنکردنی باشد که تا همین چند سال پیش سختی کار به آتش نشانان تعلق نمی گرفت. تصویب این امر مدتهای زیادی در بایگانی خاک می خورد. بهمن 96 بعد از چند سال پیگیری در قالب یک طرح استفساریه در مجلس مشاغل عملیاتی آتش نشانی سخت و زیان آور شناخته شد. در این مصوبه شهرداری ها مکلف شدند 4 درصد مابه التفاوت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند.

مشاغل سخت آن دسته کارهایی را می گویند که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، ‌مکانیکی و ‌بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال بیمه شده، تنش ها و صدمات جسمی و روانی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی در فرد ایجاد می شود که نتیجه آن بروز بیماری های شغلی و عوارض ناشی از چنین کارهایی است.

بارها و بارها شاهد تجمع آتش نشانان روبروی شهرداری برای اعتراض به اجرایی نشدن قانون مشاغل سخت و زیان آور برای حرفه خود بوده ایم. امروز مهم ترین مطالبه آتش نشانان مربوط به بحث بازنشستگی آنان است. حبیب زاده عضو شورای شهر در این باره گفته است: عمده مطالبات آتش‌نشانان درباره بازنشستگی پیش از موعد است. مجلس شورای اسلامی این مساله را تصویب کرده اما به دلیل اینکه صندوق بازنشستگی شهرداری تهران مستقل از صندوق تامین اجتماعی است، اجرای این مصوبه مجلس نیاز به تصویب شورای شهر تهران نیز دارد.  قانون مربوط به سختی کار که برای تصویبش زمان زیادی صرف شد باید دید برای پاسخ به مطالبه آتش نشانان در خصوص بحث بازنشستگی باید چقدر زمان صرف شود.

فرهنگ ایمنی در کشور ما نهادینه نشده است. پای صحبت آتش نشانان که بشینیم این مساله را تایید می کنند. آتش نشانی تهران در بین ۳۰ کلانشهر دنیا از نظر تماس مردم با این مرکز رتبه دوم را به خود اختصاص داده است . بیشتر حوادث منجر به آتش سوزی به دلیل عدم ایمن سازی آن بنا رخ می دهد. در این بین بیمارستان ها نیاز جدی به بازرسی برای ارتقای ایمنی خود دارند. ترویج فرهنگ ایمنی باعث می شود سطح فرهنگی شهروندان در مواقع بحرانی برای مقابله با حادثه احتمالی افزایش یابد.

شاید اگر در حادثه پلاسکو فرهنگ ایمنی مورد توجه بود شاهد آن فاجعه خسارت بار و دردناک نبودیم. عمق فاجعه پلاسکو آن قدر زیاد و تاثربرانگیز بود که باعث شد بسیاری از مردم متوجه سنگینی کار این حرفه شوند. بیراه نگفته ایم اگر بگوییم توجه به آتش نشانان بعد از پلاسکو بیشتر شد. شاید اگر پلاسکو نبود هنوز درگیر تصویب سختی کار آتش نشانان بودیم و سخنی از دیگر مطالبات این افراد در رسانه ها به آن شکل مطرح نمی شد.

گله‌مندی آتش نشانان از کمبود تجهیزات

بر اساس استاندارد جهانی به ازای هر 50 هزار جمعیت شهری باید یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد. با توجه به این آمار ما دچار نقصان جدی به ویژه در کلانشهرها هستیم. به طور مثال در حال حاضر شهر تبریز با 20 مرکز آتش نشانی موجود در این شهر با توجه به جمعیت ساکن در آن نیاز به 15 مرکز اطفای حریق دیگر دارد.  فرسودگی تجهیزات آتش نشانی نیز به خصوص در استان های غربی انتقادی جدی بوده که همواره متوجه مسئولین بوده است. افراد مختلفی که مسئولیت به عهده می گیرند همیشه دغدغه کمبود تجهیزات آتش نشانی را دارند.

در این باره یک آتش نشان با اشاره به بهبود اوضاع تجهیزات اطفای حریق معتقد است: از لحاظ تجهیزات آتش نشانی، در تهران خودرو‌‌های جدید مانند بالابرها و نردبان ها و خودروهای عملیاتی و تجهیزات هیدرولیکی وارد شده است که می‌تواند با برخی کشورهای اروپایی مانند اتریش یا آلمان برابری کند ولی باتوجه به برج های بلندی که در سطح تهران ساخته می شود از لحاظ خودرویی و تجهیزات فنی هنوز کمبود‌هایی داریم و از طرفی وجود تحریم‌ها باعث سختی در تهیه تجهیزات امدادی سازمان شده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید