گوگل در تلاش است تا با یک شبکه اجتماعی جدید طرح نویی در فضای شبکه های اجتماعی ایجاد کند. به اعتقاد بسیاری شولیس می تواند سبک جدیدی از شبکه های اجتماعی را پایه گذاری کند و در عین حال این طرح پایانی باشد بر شکست های گذشته گوگل در ایجاد یک شبکه اجتماعی موفق.

سلام نو – سرویس علم و فناوری: گوگل پس از شکست در شبکه اجتماعی گوگل پلاس قصد دارد با ارائه یک شبکه اجتماعی که به ادعای خودش قررار است تحول عظیمی ایجاد کند به سیطره فیس بوک و اینستا و ... در فضای مجازی پایان دهد. ادعایی که باید منتظر ماند و دید در عمل محقق می شود یا این شبکه اجتماعی هم به سرنوشت گوگل پلاس دچار خواهد شد.

به گزارش سلام نو، شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین دستاوردهای انسان است که در سال های اخیر ظرفیت بالایی از خود در مسائل و سطوح مختلف نشان داده است. بدون شک در طی یک دهه اخیر نقش شبکه های اجتماعی در جهت دهی به نحوه اطلاع رسانی تاثیر شگرفی داشته است. فارغ از مضرات احتمالی که شبکه های اجتماعی در زندگی بشر داشته اند در یک برآیند کلی می توان فواید آن را برتر دانست.

سابقه شبکه های اجتماعی هنوز به دو دهه نرسیده است با این حال در شرایطی به سر می بریم که نبود شبکه های اجتماعی می تواند تا حد قابل توجهی در زندگی ما اختلال ایجاد کند. در حال حاضر فیس بوک همچون سال های گذشته در رتبه پرمخاطب ترین شبکه های اجتماعی قرار دارد و یوتیوب و اینستاگرام در رده های بعدی هستند.

گوگل وعده داده تا با شبکه اجتماعی جدیدش که شولیس (shoelace) نام دارد  زندگی اجتماعی افراد را به سطحی بالاتر ارتقا دهد. وعده ای که در نگاه اول کمی دشوار به نظر می آید. ساختار این شبکه اجتماعی با باقی موردهای مشابه خود متفاوت است. این ابتکار جدید گوگل مشابه شبکه اجتماعی اسکیمر است. اسکیمر 8 سال قبل افتتاح شد اما پس از سه سال به کار خود پایان داد. به نظر می رسد شولیس با کسب تجربه از پروژه های قبلی با دست پر آمده تا نفوذ دیگر شبکه های اجتماعی را کمرنگ کند.

گوگل در سال 2011 تلاش داشت تا فیس بوک را که از سال 2004 رفته رفته به عنوان مهمترین شبکه اجتماعی شناخته شده بود را از میدان به در کند. در همین راستا شبکه اجتماعی گوگل پلاس را راه انداخت. این شبکه اجتماعی که برای اشتراک گذاری عکس و متن و لینک مورد استفاده قرار می گرفت  به دلیل اینکه نتوانست نوآوری خاصی نسبت به سایر رقبا به وجود آورد، مدتی پیش در آوریل 2019 تعطیل شد و عملا از گردونه رقابت با فیس بوک حذف شد.

گوگل پس از این شکست حالا پس از هشت سال در تلاش است تا با شولیس طرح نویی در فضای شبکه های اجتماعی ایجاد کند. بسیاری اقدامات جدید گوگل را به منزله رقابت با فیس بوک نمی دانند چرا که  گوگل با شولیس در تلاش است تا مردم را با محوریت علاقه مندی هایشان دور یکدیگر جمع کرده تا ضمن دوری از تلفن همراه خود بتوانند با افرادی جدید ملاقات کنند. به تعبیر دیگر سازماندهی فعالیت ها و رویدادهای محلی یکی از مهم ترین اهداف شولیس است. این شبکه اجتماعی همانند بسیاری از شبکه های اجتماعی که امکان ارتباط همه کاربران در سراسر جهان را با هم برقرار می کند، نبوده و برای هر منطقه به صورت بومی ارائه خواهد شد.

آن طور که سایت AndroidPolice گزارش داده شولیس برخلاف الگوریتم سایر شبکه‌های اجتماعی که ربات‌ها آن‌ها را کنترل و مدیریت می‌کنند، به دست‌کاری نیروی انسانی وابسته است؛ یعنی محتواهای پیشنهادشده را مدیران این شبکه دستی انتخاب می‌کنند.

اگرچه شولیس فعلا تنها در نیویورک فعالیت دارد اما به نظر می رسد باید در آینده ای نه چندان دور منتظر توسعه این شبکه اجتماعی به سایر نقاط جهان بود. به اعتقاد بسیاری شولیس می تواند سبک جدیدی از شبکه های اجتماعی را پایه گذاری کند و در عین حال این طرح پایانی باشد بر شکست های گذشته گوگل در ایجاد یک شبکه اجتماعی موفق.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید