به نظر می رسد در شرایط فعلی آنچه بیش از شاخص های اقتصادی در بالا و پایین شدن ارز اهمیت دارد نه تحلیل اقتصادی بلکه تحلیل سیاسی است. شوک های سیاسی احتمالی می تواند باعث نوسان در بازار شود. چنانچه روند فعلی ادامه پیدا کند، آن طور که ابوالحسن معصومی، کارشناس مسائل ارزی گفته ممکن است تا ده هزار تومان هم احتمال کاهش قیمت داشته باشد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: سقوط آزاد نرخ ارز ادامه دارد و اینطور که به نظر می رسد بسیاری از پیش بینی ها در رابطه با افزایش قیمت دلار تا بیش از 15 هزار تومان نادرست از آب در آمده است. با این وجود سوال اصلی در این شرایط این است که چه بلایی قرار است سر نرخ دلار بیاید.

به گزارش سلام نو، روز گذشته دلار تا نزدیکی کانال 11 هزار تومانی هم آمد به صورتی که میانگین نرخ فروش دلار در روز گذشته به 12100 تومان رسید و در حال حاضر و در زمان نگارش این متن قیمت دلار به 11940 تومان هم رسیده است. یورو هم که تا همین چند وقت پیش 17000 تومان را هم به چشم خود دید فعلا در یک قدمی کانال 13 هزار تومانی قرار دارد. یورو نیز در یک قدمی ورود به کانال ۱۳هزار تومان قرار گرفت و نرخ فعلی آن برای فروش ۱۴۱۵۰ و خرید ۱۴۰۵۰تومان است.

بر اساس اعلام سامانه نظارت ارز (سنا) امروز دوشنبه (۲۴ تیر ماه) نرخ خرید دلار توسط بانک‌ها و صرافی‌های دولتی به ۱۲ هزار تومان رسیده و نرخ فروش این ارز ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است.

در ماه های گذشته بارها و بارها این جمله که نرخ ارز کنترل خواهد شد از زبان رئیس بانک مرکزی شنیده شده است. عبدالناصر همتی بار دیگر در اظهاراتی تاکید کرده است: بانک مرکزی دیگر اجازه نمی‌دهد نرخ ارز افزایش پیدا کند و در حال کاهش قیمت ارز و افزایش ارزش پول ملی هستیم.

به گواه کارشناسان باید به عملکرد او در این مدت نمره قبولی داد با این وجود او هم مثل خیلی از سیاستمداران برای توجیه وضعیت فعلی پای آمریکا را به میان کشیده است. اگرچه حرف های او خیلی هم بیراه نیست اما فارغ از درستی یا نادرستی گزاره مطرح شده از سوی همتی باید به این نکته توجه داشت مخاطب امروز که از عملکردهای فعلی دولت و دیگر نهادها ناراضی است با انتقاد مسئولان از آمریکا توجیه نمی شود. رئیس بانک مرکزی گفته است: ایالات متحده آمریکا به دنبال نابودن کردن پول ملی ایران بود به طوری که صحبت از هر دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان می کرد که نتوانست به اهدافش برسد.

بدون شک اقدامات بانک مرکزی در کاهش قیمت ارز موثر بوده است چرا که تصمیم دولت این است که دلار بازار را به نیمایی نزدیک کند. با این تحلیل می توان به آسانی دریافت که افزایش قیمت دلار هم در مقاطعی خواسته اصلی دولت بوده است. با همه این مسائل برخی از فعالان بازار دوری معامله‌گران بزرگ در بازار ارز و افزایش عرضه را دلیل اصلی کاهش قیمت دانسته اند. روان شدن نقدینگی به سایر بازارها نظیر بورس هم از دیگر مواردی است که برخی کارشناسان از آن به عنوان دلیل اصلی افت قیمت ارز یاد کرده اند.

بدون شک همه مردم از کاهش نرخ ارز خوشحال می شوند اما باید توجه داشت که این کاهش نمی تواند به کاهش تورم منجر شود. حسین صمصامی، استاد دانشگاه در این باره می گوید: بانک مرکزی هر روز صبح دلار را به صرافیهای اصلی می فروشد و آن صرافی ها هم با نرخی که بانک مرکزی اعلام می کند دلار را به صرافی های جزئی می فروشد.

افزایش یا کاهش قیمت دلار در گرو سیاست

به نظر می رسد در شرایط فعلی آنچه بیش از شاخص های اقتصادی در بالا و پایین شدن ارز اهمیت دارد نه تحلیل اقتصادی بلکه تحلیل سیاسی است. شوک های سیاسی احتمالی می تواند باعث نوسان در بازار شود. به طور خاص اگر تغییر رویکرد خصمانه آمریکا با وجود بعید بودن محقق شود سقوط آزاد دلار تا کمتر از هشت هزار تومان هم امکان پذیر است.

چنانچه روند فعلی ادامه پیدا کند، آن طور که ابوالحسن معصومی، کارشناس مسائل ارزی گفته ممکن است تا ده هزار تومان هم احتمال کاهش قیمت داشته باشد. با این حال به گفته او تنش‌های لحظه‌ای می‌تواند قیمت دلار را افزایش دهد که این امر دیگر قابل پیش بینی نیست.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید