روزهای ابتدای تابستان امسال پس از مدتها معطلی لایحه چهارماده ای حمایت از محیط بانان به صحن علنی رسید و پس از انجام اصلاحاتی نسبت به لایحه اولیه به تصویب رسید. خبری که در نگاه اول بسیاری از محیط زیستی ها را خوشحال کرد اما دیری نپایید که ذوق ناشی از تصویب این لایحه به شوکی به جامعه محیط بانی تبدیل شد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: از دولت دوم خاتمی روز ولادت امام رضا (ع) ، به عنوان روز ملی محیط بان گرامی داشته می شود. امسال حال و هوای روز ملی محیط بان با سال های گذشته به خاطر تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان متفاوت بود. هرچند برخلاف تصور اولیه این روزها محیط بانان از این لایحه خوشحال نیستند.

به گزارش سلام نو، محیط بانان ایرانی چالش‌های کاری زیادی دارند و شرایط کاری آنها با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. در حال حاضر 3400 محیط بان در کشور حضور دارند که از بی توجهی های موجود گله مند هستند. گستردگی وظایف محیط بانان در کنار سختی های این کار در شرایطی که حمایتی از این افراد صورت نمی گیرد صدای بسیاری از فعالان محیط زیست را در آورده است.

در این چند سال بارها و بارها شاهد شهادت محیط بانان توسط قاچاقچیان و شکارچیان غیرمجاز بوده ایم. در این سالها آن طور که باید و شاید محیط بانان مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه های متولی قرار نگرفتند. غلامحسین خالدی، محیط بان دنایی نمونه ای در همین مورد است. او در سال 89 در زمان ماموریت در حوزه استحفاظی دنا در درگیری با شکارچیان غیرمجاز و در شرایطی که در حال حفاظت از محیط زیست بود به اشتباه یکی از شکارچیان  مورد هدف گلوله این محیط بان قرار گرفت. پس از این اتفاق به جای اینکه از خالدی حمایت شود حکم قصاص برای او صادر شد و پس از پیگیری های مکرر دست آخر این محیط بان به شش سال حبس محکوم شد. ماجرای این محیط بان ماجرای تکراری برای بسیاری از حامیان محیط زیست است.

مواردی از این دست بود که بسیاری از دغدغه مندان و غلاقه مندان به محیط زیست را مجاب کرد تا تلاش خود را برای تصویب این لایحه بیشتر کنند. هرچند بارها و بارها اخلال در مسیر تصویب این لایحه ایجاد شد و مجلس هم نشان داد آنچنان که باید و شاید مساله محیط بانان و در حد و اندازه کلان تر محیط زیست برایشان چندان اولویت ندارد.

هر چه بود روزهای ابتدای تابستان امسال پس از مدتها معطلی لایحه چهارماده ای حمایت از محیط بانان به صحن علنی رسید و پس از انجام اصلاحاتی نسبت به لایحه اولیه به تصویب رسید. خبری که در نگاه اول بسیاری از محیط زیستی ها را خوشحال کرد اما دیری نپایید که ذوق ناشی از تصویب این لایحه به شوکی به جامعه محیط بانی تبدیل شد.

به گفته فرمانده سابق یگان محیط زیست استان تهران این لایحه به استثنای پوشش بیمه‌ای محیط‌بانان و حمایت از همیاران و محافظان افتخاری و داوطلبان مردمی دستاورد و مزیت دیگری نداشته است. به نظر می رسد لایحه حمایت از محیط بانان لایحه جامعی نبوده و هم مشکلات معیشتی این افراد و هم مشکلات قضایی پیش پای جامعه محیط بانان حل نشده است.

میرزاکریمی، محیط بان و فرمانده یگان برتر محیط زیست در سال 96 درباره انتظارات محیط بانان در زمینه های معیشتی به ایسنا گفته است: موضوع «چند برابر شدن ضریب شغل و شاغل در احکام کارگزینی محیط‌بانان» که می‌توانست در افزایش حقوق نیروها تاثیرگذار باشد در لایحه ابتدایی هوای پاک وجود داشت اما حذف شد و قول داده شد که این ماده یکی از موارد اصلی در لایحه حمایت از محیط‌بانان قرار خواهد گرفت اما این اتفاق نیفتد و در نهایت دیدیم که هیچ خبری از بهبود وضعیت معیشتی محیط‌ بانان در قانون حمایت از محیط‌بانان نیست و تنها به بیمه محیط‌ بانان بعد از فوت، ابتلا به بیماری صعب‌العلاج، نقص عضو، از کار افتادگی و حوادث پرداخته شده که مصداقی است از نوشدارو بعد از مرگ سهراب.

بی نظمی در پرداخت حقوق محیط بانان نیز از دیگر معضلات این قشر است.  35 درصد افزایش حقوق محیط‌بانان هنوز برای خیلی از این افراد اجرایی نشده است و در پرداخت فوق‌العاده نوبت کاری که حدود ۳۰۰ هزارتومان است نیز همین بی‌نظمی وجود دارد.

محیط بانان اگرچه در سال های اخیر بیش از پیش صدایشان شنیده شده است اما هنوز حتی روز محیط بان به عنوان یک روز ملی به تقویم اضافه نشده است. میرزا کریمی، محیط بان در این باره ابراز امیدواری کرده است: خواسته همه ما این است که روز محیط‌بان در روز ولادت ضامن آهو در تقویم رسمی کشور درج شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید