به گواه مسولان مختلف در کشور گردش مالی عجیب و غریب کنکور باعث شده تا امکان حذف آن عملا غیر ممکن شود و لابی‌های گسترده پدرخوانده‌های کنکور عملا نبض بازار را در دست گرفته است.

سلام نو – سرویس اجتماعی: یک کنکور دیگر آمد و رفت و نسلی دیگر از دانش آموزان با این آزمون راهی دانشگاه‌های مختلف شدند، آزمونی که چند دهه عمر دارد و نسل‌های مختلف را به دانشگاه فرستاده و از چند ده و چند صد هزار داوطلب به چند صدهزار داوطلب رسیده است، داوطلبینی که برای پیروزی در یک رقابت علمی میلیون‌ها تومن خرج می‌کنند.

امسال برای رشته‌های تحصیلی با آزمون کنکور سراسری تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۶۴ هزار و ۲۴۱ نفر در گروه ریاضی و فنی، تعداد ۶۳۷ هزار و ۲۴۶ نفر در گروه علوم تجربی، تعداد ۲۸۲ هزار و ۳۰۶ نفر در گروه علوم انسانی، تعداد ۲۵ هزار و ۱۳۵ نفر در گروه هنر و تعداد ۱۰ هزار و ۸۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی ثبت نام کردند، اعدادی که بازار بی‌نظیر کنکور در ایران را نشان می‌دهند، بازاری جذاب و وسوسه انگیز که رقابت در آن شدید است.

دکتر مصطفی حمدیه با اشاره به کنکور و یا همان آزمون سراسری که در کشور ما به یک رقابت جدی و استرس‌زا در بین نوجوانان و شرکت‌کنندگان تبدیل شده است، گفت: به دلیل رقابت سنگین شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری و جو حاکم در سیستم آموزشی کشور ما در رابطه با کنکور، واکنش‌های استرسی افراد در این برهه زمانی بسیار بالاست، البته از نظر متخصصین، بخش زیادی از این استرس‌ها طبیعی و فیزیولوژیک بوده و می‌توان با یادگیری مدیریت استرس، شرایط حاکم را مدیریت کرد.

کنکور این روزها بازار مکاره فروش ترس، ترسی که سال‌ها است هیچ سودی در برابرش به مشتریانش داده نمی‌شود و آن‌ها تنها با عواقب خرید این ترس مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: مستند مافیای کنکور؛ ناگفته‌هایی از پشت پرده ماراتن علمی کشور ( +فیلم کامل )

اما این تنها بخشی از ماجرا است. نیمه دیگر کنکور بازار مالی عجیبی است که حول محور آن شکل گرفته است، بازار مالی بزرگی که هیچ آمار روشن و دقیق از گردش آن در دسترس نیست و تنها رقم‌های چند هزارمیلیارد تومانی درباره گردنش مالی آن منتشر می‌شود.

فرهاد رهبر، رییس سابق دانشگاه آزاد می‌گوید که کلاس‌های کنکور و برگزاری آزمون و مسائل این‌چنینی دارای 8 هزار میلیارد تومان گردش مالی است در حالی که محمد بطحایی از گردش 15 تا 40 هزار میلیارد تومانی بازار کنکور سخن می‌گوید، بازه‌هایی به شدت باز و غیرشفاف که از فضای حاکم بر این بازار سخن می‌گوید.

به گواه مسولان مختلف در کشور گردش مالی عجیب و غریب کنکور باعث شده تا امکان حذف آن عملا غیر ممکن شود و لابی‌های گسترده پدرخوانده‌های کنکور عملا نبض بازار را در دست گرفته است.

شاید با خود بگویید که چنین نیست و سال‌ها است که حرف حذف کنکور مطرح است ولی واقعیت این است که حذف کنکور ماجرایی است که امکان عملیاتی شدن آن ظاهرا در حال حاضر وجود ندارد و این وعده پوچ و تو خالی است و خانواده‌های هر ساله مجبورند هزینه زیادی را برای شرکت فرزندانشان در آن بپردازند.

در حالی که شما همین گزارش کوتاه و مختصر را می‌خوانید متقاضیان شرکت در کنکور سال 99 آماده آغاز رقابت برای مهم‌ترین آزمون زندگی خود می‌شوند آن هم در حالی که تا همین الان سالیانه حداقل 4 تا 5 میلیون هزینه کتاب‌های خود کرده‌اند و امسال نیز چنین می‌کنند تا شاید صندلی بهتری در دانشگاه نصیبشان شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید