فارغ از درستی یا نادرستی این طرح در همین ابتدای امر و قبل از آغاز پروژه انتقال آب دریای خزر مشکل همیشگی تامین منابع مالی است. برای انتقال آب خزر به سمنان نزدیک به ۹,۲۰۰ میلیارد تومان بر اساس قیمت‌های سال ۱۳۹۸ سرمایه نیاز است اما برآورد می‌شود از آنجا که اجرای این پروژه به چهار سال زمان نیاز دارد، احتمالاً هزینه مورد نیاز آن نیز بیش‌تر شود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: مدتها است طرح انتقال آب دریای خزر به عنوان یک راهکار برای مقابله با بحران استانهای کم آب مطرح است. راهکاری که قریب به اتفاق کارشناسان با آن مخالف هستند. با این حال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از جمله موافقان این طرح به شمار می رود.

به گزارش سلام نو، عیسی کلانتری درباره این مساله اظهار کرده انتقال آب از دریا به داخل سرزمین برای برطرف کردن نیاز آبی مصرف‌کنندگان صنعتی و آب شرب از نظر من بلامانع است. این در حالی است که نگرانی از نابودی اکوسیستم منطقه علاقه مندان محیط زیست را نگران کرده است.

اگر این پروژه به مرحله اجرا برسد با کاهش شدید آب دریا و خشک شدن آن روبه رو خواهیم شد. این اظهارات شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است. او همچنین اظهار کرده است: دریای خزر یک دریای بسته است و هر دستکاری در این دریا موجب به خطر افتادن اکوسیستم طبیعی خواهد شد.

معلوم نیست چه چیزی پشت پرده این طرح است که خبرسازی دروغ در این باره نیز انجام شده است. روزهای پایانی سال گذشته خبری در رسانه ها مبنی بر تایید این طرح توسط نمایندگان مجلس منتشر شد. احمد همتی، نماینده سمنان 11 اسفند به فارس گفت که در جریان بررسی لایحه بودجه، طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان نیز با ۸۱ درصد رأی نمایندگان تصویب شده است.

اگرچه خیلی زود این خبر تکذیب شد اما چندی بعد پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست که به مخالفت با انتقال آب دریای خزر معروف بود با نامه عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست برکنار شد. او در این باره اظهار کرده بود: من در مورد انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی بارها نظر تخصصی خودم را اعلام کرده‌ام و مخالفتم با انتقال خزر تازگی ندارد. طرح انتقال دریای خزر به فلات مرکزی نیاز به نظر تخصصی دارد و من هم در این باره نظر تخصصی خودم را از سال ۱۳۹۲ بارها اعلام کرده‌ام که مخالف اجرای این طرح هستم.

علی ادیانی، عضو کمیسیون انرژی هم پیش تر اظهار کرده بود: دامن زدن به موضوع انتقال آب دریای خزر به سمنان که از ابتدا اشتباه و غیرکارشناسی و به ضرر محیط زیست بوده تنها در ردیف‌های لایحه دولت آمده و ما طرح این مسئله بحث برانگیز که باعث بروز تنش بین استان‌های شمالی و سمنان شده را محکوم می‌کنیم.

با این همه دولت مدافع پروپاقرص این طرح است و خبر رسیده اجرایی شدن این طرح در سه فصل در حال انجام است. روحانی هم در آذر سال 97 محکم از طرح انتقال آب به زادگاهش دفاع کرده بود و گفته بود: از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان بر طرف شده و کارهای مطالعاتی مربوط به آن نیز انجام شده است. اگر سرمایه‌داری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکز کشور از جمله استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی را دارد تا امکانات لازم را در اختیار او قرار دهد.

فارغ از درستی یا نادرستی این طرح در همین ابتدای امر و قبل از آغاز پروژه انتقال آب دریای خزر مشکل همیشگی تامین منابع مالی است. برای انتقال آب خزر به سمنان نزدیک به ۹,۲۰۰ میلیارد تومان بر اساس قیمت‌های سال ۱۳۹۸ سرمایه نیاز است اما برآورد می‌شود از آنجا که اجرای این پروژه به چهار سال زمان نیاز دارد، احتمالاً هزینه مورد نیاز آن نیز بیش‌تر شود.

آسیب جدی و چه بسا خشک شدن بخش‌هایی از جنگل‌های هیرکانی در کنار افزایش آلودگی در دریای خزر تنها بخشی از مشکلاتی است که بر سر راه این طرح زیان بار وجود دارد. با وجود تلاش های فراوانی که گروه های محیط زیستی مختلف به ویژه در شمال کشور انجام داده اند و علی رغم هشدارهای مکرر دلسوزان این طرح در دست اجرا است و باید منتظر آسیب های احتمالی آن بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید