۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 22175522

 ارزش لیر نیز در برابر دلار ۱.۵ درصد کاهش یافت و هر دلار به ازای ۵.۷۱۸ لیر مبادله شد. هم چنین هر یورو به ازای ۶.۴۲۴۵ لیر و هر پوند به ازای ۷.۱۵۶۲ لیر مبادله شدند.

به گزارش سلام نو، اختلاف بین رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی ترکیه سر مساله نرخ بهره سرانجام به برکناری رئیس بانک مرکزی منجر شد و همان طور که انتظارش می‌رفت، بازارهای مالی ترکیه واکنش تندی را نسبت به این خبر از خود نشان دادند.

پس از انتشار این خبر، شاخص " ام اس سی آی" بورس‌های ترکیه با ریزش ۲.۳ درصدی در پایین‌ترین سطح خود در سه هفته اخیر قرار گرفت و شاخص بورس استانبول نیز بیش از یک درصد ریزش کرد.

آلبرتو گالو، مدیر بخش استراتژی‌های سرمایه گذاری در موسسه "الجبریس اینوستمنت" گفت: در ترکیه نهادهای مالی دچار نوسانات زیادی شده‌اند. در حالی که فعالیت‌های اقتصادی کشور در سطح نگران کننده ضعیف است به نظر نمی‌رسد شاهد تغییرات بنیادینی در چشم‌انداز اقتصاد این کشور باشیم.

از سوی دیگر ارزش لیر نیز در برابر دلار ۱.۵ درصد کاهش یافت و هر دلار به ازای ۵.۷۱۸ لیر مبادله شد. هم چنین هر یورو به ازای ۶.۴۲۴۵ لیر و هر پوند به ازای ۷.۱۵۶۲ لیر مبادله شدند.

سال گذشته اقتصاد ترکیه سه درصد کوچک شد و در سه ماهه نخست امسال نیز رشد اقتصادی آن به منفی ۲.۶ درصد رسید. انتظار می‌رود در سه ماهه دوم نیز با وجود افزایش تدریجی، رشد اقتصادی در سطح منفی دو درصد باقی بماند.

لیر ترکیه از سال گذشته تاکنون بیش از یک چهارم ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. نرخ بهره ترکیه در حال حاضر ۲۴ درصد است که یکی از بالاترین نرخ‌ها در بین کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. اردوغان که خود را دشمن نرخ بهره خوانده است بارها و بارها از این نرخ انتقاد کرده و خواهان تغییر وضع موجود شده است./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید