باید صبر کرد و دید رییس کمیته امداد ریاست بنیاد مستضعفان را قبول می‌کند یا قرعه به نام کسی می‌خورد که حتی اسمش هم در خبرها نیامد و کسی انتظارش را ندارد.

سلام نو- سرویس سیاسی: از وقتی که محمد باقر قالیباف پایش را از در شهرداری بیرون گذاشت گمانه‌زنی برای پست آینده او شروع شد و مهم‌ترین گمانه زنی هم حضور او در بنیاد مستضعفان به جای محمد سعیدی کیا بود. به تازگی نیز روزنامه اعتماد که مدیر مسئولش الیاس حضرتی است در خبری نوشت:

"شنیده‌های «اعتماد» حکایت از آن دارد که محمدباقر قالیباف بالاخره تیرماه امسال به عنوان رییس بنیاد مستضعفان و جایگزین محمد سعیدی‌کیا انتخاب خواهد شد. ما این خبر را تایید نمی‌کنیم ضمن اینکه اسامی دیگری نیز برای این مسوولیت مطرح است."

خبر اعتماد با واکنش تند سید محمد رضوی، تهیه کننده سینمایی و از نیروهای نزدیک به محمدباقر قالیباف هم‌راه بود، او در توییتی در این رابطه نوشت:

" خبرآمد خبری درراه است! ولی دروغ بود!

بحث بنیاد مستضعفان مدت‌هاست که مطرح وآقای قالیباف هم هیچ‌گاه آن‌ را نپذیرفتند

اتاق جنگ روانی ناکارآمدان ازسایه مدیریت کارآمد جهادی هم می‌ترسد وتخریب را از روزها قبل آغاز کرده،اما مجلس نو تا چشاندن طعم کارآمدی به مردم ادامه دارد"

این توییت و البته  گفته‌های برخی دیگر از نزدیکان قالیباف به طور تلویحی تایید می‌کند که قالیباف یکی از گزینه‌های ریاست بنیاد مستضعفان بود ولی آن را نپذیرفته. علت این دست رد احتمالی را می‌توان در علاقه قالیباف به نقش آفرینی سیاسی مستقیم جست‌وجو کرد. شهردار سابق تهران این روزها نه تنها هم‌چنان سودای پاستور را در سر دارد بلکه امیدوار است بتواند ورود جدی‌ای هم به مجلس بکند و به تعبیر خود مجلس را نو کند.

بنیاد مستضعفان با هدف تجمیع اموال و دارایی‌های مصادره شده و تخصیص آن به نیازمندان، راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۶۷ به بنیاد جانبازان تغییر نام داد و در سال ۱۳۸۸ در پی تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران، نام آن به فرم کنونی تغییر پیدا کرد. بنیاد مستضعفان هم‌اکنون مالکیت ۱۸۹ شرکت را در اختیار دارد و ثروتمندترین بنگاه کشور بعد از شرکت ملی نفت است.

فتاح به جای قالیباف

اما در حالی که همه چشم به محمد باقر قالیباف دوخته بودند امروز خبر رسید که پرویز فتاح، وزیر سابق احمدی‌نژاد و رییس فعلی کمیته امداد جدی‌ترین گزینه ریاست بنیاد مستضعفان است، این خبر را انصاف نیوز امروز در حالی داد که پرویز فتاح یکی از جدی‌ترین گزینه‌های اصولگرایان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1400 است.

فتاح دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و کار خود را از جهاد سازندگی آغاز کرد و بعد به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست. فتاح بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وزیر نیرو بود و از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ نیز بعنوان مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه فعالیت می‌کرد. او در زمان فعالیت به عنوان وزیر نیرو به عنوان یکی از وزیران موفق دولت احمدی‌نژاد شناخته می‌‎شد.

عملکرد فتاح در وزارت نیرو، بنیاد تعاون سپاه و کمیته امداد بخشی از اصولگرایان را مجاب کرده که او می‌تواند گزینه حداکثری آنان باشد، به ویژه این که دیگر ابراهیم رییسی در قامت سید محرومان نمی‌تواند نماد اصولگرایانی باشد که دنبال عدالت هستند. حامیان فتاح امیدوارند با حضور او بخشی از سبد رای احمدی‌نژادی‌ها، سبد رای سنتی‌ها، قالیبافی‌ها و بخشی از جریان مشهور به عدالت‌خواه را به دست بیاورند.

حضور فتاح در مسند بنیاد مستضعفان می‌تواند امکان مانور قدرت او برای انتخابات ریاست جمهوری را افزایش دهد به ویژه این که او اهل تعامل با دولت روحانی است و همین رویکرد از فتاح شخصیتی معقول و مورد احترام برای طیف مقابلش ساخته. این تعامل با دولت هم باب میل روحانی است هم باعث می‌شود تا او شخیتی عقلایی جلوه کند. مسئله دیگر این است که فتاح به عنوان شخصیتی که کاراکتر جهادی و عدالت‌خواه دارد می‌تواند پرچمدار مبارزه با فساد برای اصولگرایان هم باشد.

حال باید صبر کرد و دید رییس کمیته امداد ریاست بنیاد مستضعفان را قبول می‌کند یا قرعه به نام کسی می‌خورد که حتی اسمش هم در خبرها نیامده.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید