یک کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: اتحادیه عرب به رهبری رژیم آل سعود سیاست اول و اصلی خود رابه تبعیت از آمریکا، بهبود و توسعه روابط با صهیونیست‌ها قرار داده‌اند .

به گزارش سلام نو، اصغر زارعی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در جریان تعامل با کشورهای همسایه خود از جمله کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس همواره سعی کرده سیاست منطقی داشته باشد و موضع همکاری‌های متقابل را به پیش ببرد، گفت: اما متأسفانه این سیاست در طی این سال‌ها مورد استقبال کشورهای عربی این منطقه قرار نگرفته و آن هم به خاطر این است که این کشورها در حوزه سیاست خارجی دارای استقلال رأی نیستند و تحت تأثیر فشارها و سیاست‌های کشورهای فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا هستند.

وی در مورد طرح پیشنهادی روسیه به سازمان همکاری اسلامی جهت برگزاری گفت‌وگوهایی بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: بر اساس آنچه که اشاره شد به نظر می‌رسد این طرح مورد استقبال ایران قرار بگیرد ولی امیدی وجود ندارد که کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات، بحرین و عربستان چرخشی متفاوت در سیاست خارجی خود نسبت به ایران داشته باشند.

زارعی با بیان اینکه طرح پیشنهادی روسیه طرحی مبتنی بر همکاری و تعاملات منطقه‌ای است، ادامه داد: ولی با توجه به تجربیات قبلی نمی‌توان انتظار داشت که از سوی عربستان، بحرین و امارات رویکرد مثبتی نسبت به این طرح مشاهده شود. آنها سیاست خصمانه‌ای را نسبت به ایران در پیش گرفته‌اند و در واقع می‌توان گفت "تخاصم عنصر اصلی سیاست خارجی آنها نسبت به ایران است. "

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه نوع سیاست حاکم بر کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به ایران دقیقاً به چگونگی تعاملات ایران با آمریکا و رژیم صهیونیستی باز می‌گردد، اظهار کرد: کشورهای این منطقه و اتحادیه عرب به رهبری رژیم آل سعود سیاست اول و اصلی خود رابه تبعیت از آمریکا، بهبود و توسعه روابط با صهیونیست‌ها قرار داده‌اند و در همین چارچوب تلاش کردند که ایران را به عنوان خطر اصلی در منطقه معرفی کنند.

زارعی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این رویکرد وجود داشته باشد چشم اندازی نسبت به بهبود روابط ایران و این کشورها وجود ندارد. ایران به دفعات از هر گونه گشایشی نسبت به روابطش با این کشورها از جمله عربستان استقبال کرده است ولی این رویکرد با پاسخ منفی و سوء برداشت این کشورها مواجه شده است.

وی تاکید کرد: آنها به اشتباه تصور کرده‌اند که ایران نیازمند رابطه با آنهاست و این تلقی‌های نادرست و سوء برداشت از سوی آنها به گونه‌ای است که می‌توان بر اساس آن پیش بینی کرد که در آینده نزدیک شاهد تحولی در روابط ایران با این کشورها نخواهیم بود./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید