این جنگل که گونه های متنوع گیاهی و جانوری در آن وجود دارد از سال 2007 تاکنون در پی قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی بود. با این حال پس از سیزده سال این طلسم شکست و جنگل های هیرکانی هم در کنار کویر لوت در این فهرست قرار گرفت.

سلام نو – سرویس اجتماعی: شمار زیادی از متخصصان حوزه منابع طبیعی در دنیا معتقدند جنگل های هیرکانی دایناسورها را دیده اند. حالا در شرایطی که نگرانی از نابودی این جنگل ها در چند دهه آینده تشدید شده خبر مسرت بخشی همچون ثبت جهانی این جنگل ها موجی از شادی بین مردم به ویژه مردم شمال کشور به همراه داشت.

به گزارش سلام نو، جنگل‌های هیرکانی  با پنجاه و پنج هزار کیلومتر مربع و قدمت ۴۰ میلیون سال یکی از با ارزش ترین جنگل‌های دنیا است که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. این جنگل های ارزشمند که در امتداد استان‌های گیلان، مازندران و گلستان قرار دارد حدود سه میلیون و چهار صد هزار هکتار زمین را در بر می‌گیرد.

آن طور که عضو شورای هماهنگی شبکه ملی تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفته مطابق آمار سالانه حداقل ۲۵ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی از بین می‌رود. تخریب بالا، قاچاق فراوان چوب و عدم نظارت باعث شده تا اوضاع جنگل های هیرکانی روز به روز بدتر شود. مسعود مولانا پیش تر از  کاهش ۵۰ درصدی حجم جنگل‌های هیرکانی شمال کشور طی ۴۰ سال گذشته خبر داده بود و گفته بود: از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مساحت جنگل‌های شمال کشور اکنون تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده که ۹۰ درصد آن نیز از حالت پایدار خارج شده است.

به گفته او عمده دلیل سیل اخیر کشور تغییرات اقلیمی بوده است و با قطع بی رویه درختان و از بین رفتن تدریجی جنگل‌ها تعادل و نظم ذاتی طبیعت بر هم خورده و در نتیجه بارانی که قرار بود ظرف مدت یکسال ببارد در مدت یک ماه با شدت مضاعف رخ داده است.

توسعه سریع عمرانی، چرای بی‌رویه، برداشت غیرقانونی از منابع جنگلی، ساخت‌و‌ساز، تصرف غیرقانونی زمین‌ها، توسعه ناپایدار گردشگری، توسعه بی‌رویه کشاورزی و آتش‌سوزی از مهمترین عواملی است که طی این سالها نابودی جنگل های هیرکانی را سرعت بخشیده است.

بر اساس آمار رسمی مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در سال ۹۵ پس از ۲ سال تحقیق، آمارها حکایت از این داشت که طی ۱۱ سال ۱۵ درصد از سطح جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور کم شده است.

این جنگل که گونه های متنوع گیاهی و جانوری در آن وجود دارد از سال 2007 تاکنون در پی قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی بود. با این حال پس از سیزده سال این طلسم شکست و جنگل های هیرکانی هم در کنار کویر لوت در این فهرست قرار گرفت.  حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران  خبر داده که جنگل‌های هیرکانی در اجلاس کمیته میراث جهانی در باکو با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. این بدین معناست که دیگر تخریب جنگل و دست اندازی به این منبع طبیعی از این به بعد خیلی راحت نخواهد بود و این مساله امیدواری زیادی بین علاقه مندان به محیط زیست ایجاد کرده است.

در فضای مجازی هم بازخوردهای گوناگونی نسبت به این اتفاق دیده شد. بیشتر کاربران توییتر خوشحالی خود را از این اتفاق ابراز کرده بودند و تعدادی نیز نسبت به تغییر محسوس در روند فعلی خوشبین نبودند.

یکی از کاربران در این باره نوشته است: جنگل‌های هیرکانی ایران در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. امیدوارم این خبر مقدمه‌ای باشه برای نظارت‌های جدی‌تر، مقابله با مافیای چوب و جنگل‌خوار و البته توجه هرچه بیشتر افکار عمومی به این مقوله مهم. سال‌هاست در این جنگل‌ها صدای اره قطع نمیشه.

رضا ساکی، طنزپرداز و روزنامه نگار هم به طعنه توییت کرده بود: #جنگل‌های_هیرکانی ثبت جهانی شدند. آیا اگر این منطقه آتش بگیرد، آقای کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خاموش کردن آتش جنگل‌های ثبت جهانی شده را به صلاح می‌داند؟ آیا جوجه‌کباب در جنگل ثبت جهانی شده، طعم دیگری دارد؟ آیا زین پس مسئولانه به این جنگل‌ها سفر می‌کنیم؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید