حسن هانی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با سلام نو معتقد است که ایران نمی‌توانست بیش از این در برابر اروپا سکوت کند و از منافع برجام بی‌بهره بماند.

سلام نو – سرویس بین الملل: تنها چند ساعت مانده تا ایران گام دوم در کاهش تعهدات برجامی خود را بردارد و به نظر نمی‌رسد در این چند ساعت اروپا بتواند یا بخواهد کاری بکند و بسیار بعید است ایران هم در گام‌های خود تاخیری ایجاد کند و دیگر منتظر اروپا بماند.

به نظر می‌رسد استراتژی ایران آن‌چنان که روحانی و ظریف نیز پیش از این اعلام کردند گام‌های متناظر در برابر طرف اروپایی است. علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین‌المللی نیز بر همین استراتژی صحه می‌گذارد و می‌گوید:

قطعا ما هیچ کاری را ابتدا نخواهیم کرد، مگر این که طرف مقابل این کار را بکند. تاکنون طرف مقابل ما قدم به قدم و آمریکایی‌ها مستقیما و اروپایی‌ها غیر مستقیم برجام را نقض کرده‌اند، لذا به نسبتی که ‌آن‌ها در جهت نقض برجام پیش بروند، ما هم در همان جهت واکنش نشان خواهیم داد؛ یعنی ‌اگر آن‌ها از تعهدات خودشان کم کنند، ما هم کم ‌می کنیم. درست در جهت عکس. اما اگر ‌آن‌ها برگشتند به انجام تعهداتی که قبول کرده بودند، ما هم برمی‌گردیم. در غیر این صورت کارها ادامه پیدا می‌کند و یک مجموعه فعل و انفعالاتی با سیر معقول و تدریجی صورت خواهد گرفت.

حسن هانی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به صبر استراتژیک ایران در برابر اروپا در یک سال گذشته تاکید کرد که ایران نمی‌توانست بیش از این در برابر اروپا سکوت کند و از منافع برجام بی‌بهره بماند.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان این که آمریکا در همین لحظه در حال اجماع سازی جهانی علیه ایران است، گفت: اقداماتی که از سوی آمریکا یا حتی انگلیس شاهد هستیم مجموعه‌ای از اقدامات است که می‌خواهد ایران را به خروج یک طرف از برجام تشویق کند تا به اجماع رسیدن علیه آن ساده‌تر شود.

هانی‌زاده با بیان این که ضروری است تهران با اقدامات هوشمندانه خود جلوی اقدامات واشنگتن را بگیرد درباره نقش احتمالی روسیه و چین در این روند گفت: متاسفانه روسیه و چین نه می‌توانند و نه می‌خواهند که در برابر آمریکا قرار بگیرند در نتیجه ما باید با هوشمندی جلوی رفتن پرونده به شورای امنیت را بگیریم.

در این میان هرچند فرانسه و آلمان در پی حل مشکلات مالی ایران و راه اندازی اینستکس هستند ولی انگلیس شرایط متفاوتی دارد. انگلیس تنها کشوری بود که پس از افزایش ذخایر اورانیوم ایران صراحتا تهدید به خروج از برجام کرد و به تازگی هم یک ابر نفتکش متعلق به ایران را در جبل الطارق توقیف کرد.

به نظر می‌رسد لندن برای تحکیم روابط با واشنگتن برای دوران پسا بریگزیت دست به هر کاری، از جمله قربانی کردن برجام و ایران می‌زند و از هیچ تلاشی در این راستا دست بر نمی‌دارد. از سوی دیگر پایگاه خبری بازفید در گزارشی فاش کرده که کن کوستا، نماینده ویژه دولت انگلیس در طرح "چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی" محمد بن سلمان برای مدرن‌سازی اقتصاد عربستان ۱۰ هزار پوند به کمپین رهبری جرمی هانت اهدا کرده است. این کمک مالی تصویری روشن‌تر از روابط سیاسی حاکم بر انگلیس به دست می‌دهد و پشت پرده تندروی‌های اخیر لندن علیه تهران را نمایان می‌کند.

در این وضعیت اگر آلمان، فرانسه، چین و روسیه فکری به حال خرید نفت ایران و واریز پول آن به اینستکس نکنند به نظر می‌رسد نه تنها سند مرگ برجام را امضا کرده‌اند بلکه زمینه حضور یک دولت شبه نظامی تندرو در ایران را مهیا کرده باشند، رخدادی که به نظر نمی‌رسد چندان خلاف میل آمریکا باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید