گفتنی است که در صدای دو بعدی وقتی یک صدایی شنیده میشود مثلا صدای باز شدن درب، این صدا از طریق دو بلند گو از روبه رو پخش و شنیده میشود. اما این در حالی است که صدای سه بعدی این امکان را میدهد که به توان صدای باز شدن درب را از پشت سر شنید.
کانون صدا در موسیقی سه بعدی
به طور کلی باید در نظر داشت که کانون صدا در موسیقی سه بعدی نقاطی خارج از بلندگوها مثل پشت سر یا طرفین تشکیل میشوند که این امر موجب میشود که صدا از نقاطی غیر از بلندگوها شنیده شود.
مبدع اولین صوت سه بعدی
جالب است بدانیم که موسیقی سه بعدی برای اولین بار توسط هوگو زوکارلی در دهه ۸۰ میلادی ابداع شد همچنین باید متذکر شد که این موسیقی اولین سیستمی بود که توانست نزدیکترین تجربه را نسبت به ساختمان گوش انسان ارائه دهد. این مدیوم از فایلهای صوتی، هولوفونیک یا سه بعدی، Holophonic Sound نام دارد و به این نوع طراحی صدا Binaural Recording گفته میشود.
نحوه ساخت موسیقی سه بعدی
موسیقی سه بعدی در واقع همان فایلهای چند رسانهای استریو با فرمت MP۳ یا MP۴ است. عملکرد این گونه فایلها به این صورت است که برای ذخیره صدا دارای دو کانال هستند و در هنگام اجرای فایل دادههای هر دو کانال با هم پخش میشوند.
پر واضح است که یکی از روش های متداول برای سه بعدی کردن صدا این است که فایل استریو معمولی را با نرم افزارهای مخصوص ویرایش صدا باز و پخش میکنند و حجم صدا را به تناسب ریتم صدا در دو کانال به گونهای تغییر میدهند که در یک زمان مشخص هر دو کانال صدا دارای شدت صوت برابر نباشند. در نتیجه شدت صدای خروجی از هر کانال بلندگو با دیگری متفاوت خواهد بود و باعث میشود که گوش ما یک صدای سه بعدی را میشنود. یکی از این نرم افزارها Gold Wave است.
هدف اصلی موسیقی سه بعدی
آنچه مسلم است هدف اصلی موسیقی سه بعدی شبیه سازز کردن صداهای واقعی طبیعت می باشد این پدیده در اثر پیچیدگی دامنه فضایی موجهای صوت و پردازش آن و سپس انتقال به مغز صورت میگیرد.
در پایان باید خاطر نشان کرد که این کار می تواند عاملی برای فریب مغز با استفاده از گوش و اعصاب شنوایی شود به گونه ای که این مهم در زمان شنیدن، باعث می شود افراد صداها را به صورت سه بعدی بشنوند.