رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری معتقد است: این روزها بیشتر روستاهای خراسان جنوبی خالی از سکنه شده‌ و اگر این اتفاق در بقیه روستاها نیز بیفتد، همه‌ آن‌چه به میراث‌فرهنگی متعلق است اعم از هنرهای سنتی، پوشاک و غذا نابود می شود.

به گزارش سلام نو، بهروز عمرانی با اشاره به فعالیت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در قالب پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، زبان‌شناسی، متون و کتیبه‌ها، حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی، بناها و بافت‌های فرهنگی- تاریخی، گردشگری، میراث طبیعی و هنرهای سنتی، درباره‌ برخی پروژه‌های در دست انجام این مرکز توضیح داد: با  اعتماد معاونت توسعه و گردشگری به پژوهشگاه، پروژه چند میلیاردی ساماندهی جنگل‌ها و سواحل شمال کشور در حوزه گردشگری به این مرکز سپرده شد که مراحل پایانی واگذاری آن به دانشگاه‌ها در دست انجام است.

او با اشاره به وقفه ایجادشده در انجام مطالعات استان‌ها از سال ۸۳ و قطع ارتباط با پژوهشگاه و مرکز اسناد اعلام کرد: براساس مصوبه‌ شورای معاونان، این مطالعات در سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در اختیار پژوهشگاه قرار می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به دستور مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بحث بوم‌گردی، از انجام برخی اقدامات توسط پژوهشگاه خبر داد و اضافه کرد: گزارشی در این زمینه به هیأت دولت ارائه شد که  بر اساس نتایج آن، قرار شد تا از محل صندوق کارآفرینی به‌طور جدی به بحث بوم‌گردی پرداخته شود.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در بوم‌گردی از جمله احیای هنرهای سنتی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در این راستا کارگاه‌های آموزشی در مازنداران و ایلام به منظور آموزش صنایع‌دستی برای انجام مبلمان داخلی منازل بوم‌گردی در راستای فرهنگ روستاها برگزار شده است.

عمرانی همچنین با بیان این‌که پروژه حساب‌های اقماری گردشگری با مرکز آمار ایران نیز تا مرحله تهیه پروپزال و انعقاد قرارداد جلو رفته، افزود: این پروژه به بحث ورود گردشگران و هزینه‌های آنان از لحظه ورود  تا لحظه خروج می‌پردازد.

* حمایت پژوهشگاه از پایان‌های در حال انجام در سه حوزه‌ سازمانی

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه به پروژه‌های گسترده‌ای که بنا بر اولویت معاونت صنایع‌دستی در حال انجام است، اشاره کرد و گفت: در این راستا احیای هنر زرین‌فام که در دوره اسلامی به دلیل منع به‌کارگیری فلزات گرانبها منسوخ شده در طیف گسترده‌ای در حال انجام است، به طوری‌که در قالب پروژه همکاران در کشور ژاپن نیز دنبال می‌شود.

او همچنین به همکاری این مرکز با مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: از پایان‌نامه‌هایی که در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند حمایت می‌کنیم.

*۹ موزه تهران پروژه موزه سبز را اجرایی کردند

وی با مهم برشمردن پرداختن به حفاظت در زمان انجام کاوش یا حفاظت از آثار موزه‌ای، بیان کرد: در حال حاضر ۱۷ آزمایشگاه پژوهشکده حفاظت و مرمت ساماندهی و تجهیز شده و در حال خدمت‌رسانی در این حوزه هستند.

عمرانی در ادامه به پروژه موزه سبز اشاره کرد که با استقبال موزه‌داران مواجه و در ۹ موزه تهران اجرایی شده و اثری نیز در این حوزه به چاپ رسیده است و گفت: در موزه‌های استان‌های ایلام، هرمزگان، کردستان، گیلان و آذربایجان اقدامات موزه سبز صورت گرفته است.

او همچنین به در دستور کار بودن طرح نشاط اجتماعی در پژوهشکده مردم‌شناسی اشاره کرد و ادامه داد: مباحثی مانند اطلس مردم‌شناسی، پوشاک محلی و کمبود آب نیز در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد.

وی تکمیل اطلس زبانی، گویش‌ها و زبان‌های در خطر را عاملی برای جلوگیری از نابودی این  عناصر دانست و تاکید کرد: در صورت همکاری استان‌ها، پژوهشگاه نیمی از هزینه‌های تکمیل اطلس‌های  زبان‌شناسی، مردم‌شناسی و باستان‌شناسی را تأمین می‌کند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین با اشاره به انجام کاوش‌های باستان‌شناسی برای درک چگونگی زندگی انسان‌هایی که ۹هزار سال پیش زندگی می‌کرده‌اند، بیان کرد: دسترسی به این اطلاعات در نهایت به حوزه گردشگری کمک می‌کند.

او در ادامه به کاوش‌های صورت‌گرفته در برخی از محوطه‌های شاخص ایران اشاره کرد و گفت: مدل داده‌های نقشه باستان‌شناسی به‌طور کامل استخراج شده و ساماندهی آن رو به پایان است. ۷۰هزار ریکورد از آثار دوره پارینه‌سنگی تا اسلامی در این پروژه ثبت شده که به ما کمک می‌کند تا اگر می‌خواهیم پروژه‌ای را انجام دهیم نخست دریابیم با چه آثار شاخصی روبه‌رو هستیم تا به جای پاکسازی، پروژه‌ها را طوری مدیریت کنیم که نه امر توسعه بازماند و نه تاریخ مخدوش شود./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید