فقدان قانون مناسب در این رابطه باعث شده بسیاری از مشتریان ایرانی ارزهای دیجیتال با سردرگمی مواجه شوند. در شرایطی که این روزها بازار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال روزهای خوب خود را سپری می کنند نیاز است تا هرچه زودتر قانونگذاران فکری برای این مساله کنند. خصوصا که هر چه بیشتر می گذرد افراد بیشتری در کشورمان میل به ورود به این بازار را دارند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: چند روز پیش عکسی در فضای مجازی به سرعت همه گیر شد که زیر آن نوشته شده بود: در مسجد هم بیت کوین ماین انجام می‌دهند. این عکس خیلی زود در فضای مجازی بازخوردهای گوناگون گرفت و به نظر می رسد واکنش های این چند روز در رابطه با بیت کوین نیز در همین راستا قابل ارزیابی باشد.

به گزارش سلام نو، حجت الاسلام ذاکر، سخنگو و معاون فرهنگی سازمان امور مساجد خیلی زود این خبر را تکذیب کرد. هرچند تکذیب او آن قدرها که باید و شاید با قاطعیت نبود و همین امر بر شائبه صحت این اتفاق دامن زد.

ذاکر با بیان اینکه اگر چنین گزارشی وجود داشت حتما به دست ما می‌رسید، اما تاکنون با چنین گزارشی برخورد نکردیم، اظهار کرد: اصلا ما این عکس را ندیده ایم و خیلی هم بعید است که کسی از امکانات مسجد برای این کار‌ها استفاده کند، چون اینطور نیست که هر کس هر کاری دلش خواست بتواند در مساجد انجام دهد. او البته در خلال صحبت هایش یادآور شد: با این که احتمال اتفاق افتادن چنین چیزی را بسیار کم می‌دانم، اما در مورد آن تحقیق خواهیم کرد.

دقیقا از فردای همان روز بحث بر سر بیت کوین بین شخصیت های مختلف داغ شد. تابش، نماینده مجلس و عضو شورای پول و اعتبار بر ضرورت ساماندهی فعالیت‌های مربوط به بیت کوین و وضع قوانین و مقررات لازم در این باره تاکید کرده و گفته است: پولشویی معامله بیت کوین ممنوع است و در عین حال عملیات ماینینگ ممنوع نیست.از سویی دیگر واردات دستگاه‌های ماینینگ ممنوع است. همچنین طی سالهای اخیر این دستگاه‌ها به صورت قاچاق وارد شده است.  ‏ ماین کردن نیاز به تجهیزات استخراج، انرژی برق و تجهیزات خنک کننده دارد و در نتیجه ماین کردن برق زیادی مصرف می‌کند و اگر قیمت و زمان مصرف برق برای تولید یک واحد بیت کوین از حدی بالاتر برود به صرفه نیست.

در چند وقت اخیر بحث بر سر مصرف بالای برق به خاطر استخراج بیت کوین بالا گرفته است. این بحث البته منحصر به ایران نیست و شمار زیادی از فعالان محیط زیست در سراسر جهان نسبت به این امر منتقد هستند. در حال حاضر و در شرایطی که تامین برق در روزهای گرم تابستان کمی دشوارتر از دیگر ایام سال است بیش از پیش حواشی بیت کوین خبرساز شده است.

کار تا جایی پیش رفته که برخی از مراجع تقلید هم به قضیه ورود کرده و حکم بر حرمت استفاده از ارزهای دیجیتال را داده اند. آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله صافی گلپایگانی و ... از جمله این افراد هستند.

رئیس مجلس هم در این باره موضع گرفته و اظهار کرده است:  استفاده از برق صنعتی برای استخراج بیت‌کوین غیرقانونی‌ست. از طرف دیگر وزارت نیرو نیز به هیات دولت پیشنهاد کرده بود تا برق مورد استفاده در مزارع بیت‌کوین با تعرفه صادراتی محاسبه شود؛ تمامی این واکنش‌های رسمی حاکی از آن است که قانون، استخراج این رمزارز را نفی نکرده و چالش اصلی در این زمینه مصرف فزاینده برق یارانه‌ای است.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی هم در این باره موضع گرفته و خاطرنشان کرده است: به دلیل اینکه روی زنجیره بازار ارز مجازی در کشور هیچ‌گونه کنترل و مدیریتی وجود ندارد و در حقیقت صراف‌هایی که به این فعالیت مبادرت می‌کنند، مجوز ندارند نظر و توصیه‌مان به مردم این است که به هیچ وجه فعلاً وارد این فضا نشوند تا سیاست و مقررات خود را در این حوزه اعلام کنیم.

فقدان قانون مناسب در این رابطه باعث شده بسیاری از مشتریان ایرانی ارزهای دیجیتال با سردرگمی مواجه شوند. در شرایطی که این روزها بازار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال روزهای خوب خود را سپری می کنند نیاز است تا هرچه زودتر قانونگذاران فکری برای این مساله کنند. خصوصا که هر چه بیشتر می گذرد افراد بیشتری در کشورمان میل به ورود به این بازار را دارند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید