بعید است که از دیدار سوم این دو رهبر چیز خاصی به دست بیاید چون ترامپ دنبال فتح الفتوحی حداکثری است که بتواند آن را به برگ برنده مذاکره احتمالی با ایران هم تبدیل کند، رویکردی که بعید است رهبر کره شمالی حداقل به این زودی به آن تن دهد.

سلام نو – سرویس بین الملل: دونالد ترامپ بالاخره بعد از کش و قوس فراوان به عنوان اولین رییس جمهور آمریکا به کره شمالی رسید تا آن طور که دلش می‌خواهد نامش در یک کنش دیپلماتیک ثبت شود و یکی از دغدغه‌های اساسی‌اش حداقل در رابطه با کره شمالی برآورده شود و بالاخره دیپلماسی ترامپی بار دیگر رخ نمایاند.

بنابر تصاویر دریافتی زنده از رسانه های خبری، دونالد ترامپ با گام برداشتن به سوی خاک کره‌شمالی با کیم جونگ اون دست داد و خوش‌و‌بش کرد و سپس به همراه کیم از خط مرزی نمادین میان دو کشور عبور کرد. ترامپ اولین رئیس‌جمهور آمریکا است که وارد خاک کره شمالی شده است،

ترامپ از کیم برای حضور یافتن در این ملاقات تشکر کرد و گفت: ما از روز اولی که ملاقات کردیم از یکدیگر خوشمان آمد و این بسیار مهم است، بعد از این وقتی خبرنگاری از رهبر کره‌شمالی پرسید چه زمانی به آمریکا سفر می‌کند، ترامپ پاسخ داد:همین حالا از او دعوت می کنم.

این که در داخل اتاقکی که ترامپ و کیم در آن ملاقات کردند چه گذشت مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که این دیدار هم مانند دیدارهای پیشین بدون دست آورد خاصی پیگیری شده باشد و نباید از آن انتظار زیادی داشت، هر چند ظاهرا انتظار ترامپ را به خصوص در بعد رسانه‌ای برآورده کرده و رییس جمهور آمریکا چند عکس خوب داخل خاک کره انداخت و دیپلماسی ترامپی خود را به پیش برد.

حضور ترامپ در کره شمالی اولین حضور یک مقام ارشد آمریکایی در این کشور نیست و پیش از آلبرایت و کارتر هم به این کشور سفر کرده بودند.

چند هفته پس از سفر جو میونگ روک، دست راست رهبر سابق کره شمالی به واشنگتن در سال 2000، مادلین آلبرایت وزیر خارجه وقت آمریکا راهی کره شمالی شد و با کیم جونگ ایل رهبر این کشور دیدار کرد. با این حال روند مصالحه‌جویی دو کشور پس از انتخاب جرج بوش در سال ۲۰۰۱ و اتخاذ رویکردی سختگیرانه در برابر کره شمالی و گنجاندن نام آن در لیست «محورت شرارت» متوقف شد.

پیش از آن در ژوئن ۱۹۹۴، جیمی کارتر رئیس جمهوری سابق ایالات متحده به عنوان فرستاده ویژه با گذر از منطقه غیرنظامی حائل بین دو کره وارد کره شمالی شد و با هدف پیشگیری از تقابل هسته‌ای، دو دور مذاکرات نسبتا طولانی را با کیم ایل سونگ انجام داد. پس از بازگشت به کره جنوبی، آقای کارتر پیشنهاد رهبر کره شمالی را برای برگزاری نشست سران دو کره به کیم یونگ سام رئیس جمهوری کره جنوبی ارائه کرد؛ دیداری که می‌توانست نخستین دیدار رهبران دو کشور همسایه باشد، اما با مرگ کیم ایل سونگ در ماه بعد (ژوئیه ۱۹۹۴) چنین اتفاقی رخ نداد.

بیل کلینتون نیز به عنوان یک رییس جمهور سابق در سال ۲۰۰۹ میلادی برای آزادی دو خبرنگار آمریکایی دستگیر شده در کره شمالی به پیونگ یانگ رفت.

ترامپ پیش از ورودش به کره شمالی در کنفرانس خبری‌ای که در کره جنوبی داشت تاکید کرد که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم‌های  کره شمالی عجله ندارد، آن‌چنان که برای مذاکره با ایران عجله ندارد و معتقد است نباید برای هیچ کاری عجله کرد.

بسیاری سیاست آمریکا در شبه جزیره کره را نماد دیپلماسی نمایشی ترامپ دانسته‌اند، دیپلماسی‌ای که عکس، فیلم، لبخند و تشریفات زیادی دارد اما نتیجه مشخصی ندارد، چنان چه رییس جمهور کره شمالی نیز بارها به طور تلویحی دو دوره گذشته دیدار با ترامپ را بی‌نتیجه خوانده بود و منتظر نتایج روشن و ملموس‌تری از دیدار سوم بود.

با این همه بعید است که از دیدار سوم این دو رهبری چیزی خاصی به دست بیاید چون ترامپ دنبال فتح الفتوحی حداکثری است که بتواند آن را به برگ برنده مذاکره احتمالی با ایران هم تبدیل کند، رویکردی که بعید است رهبر کره شمالی حداقل به این زودی به آن تن دهد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید