چند سالی است در کشور ما نیز بلک فرایدی رونق گرفته است. سایت هایی مثل بامیلو و دیجی کالا پرچمدار جا انداختن جمعه سیاه در ایران بوده اند. با توجه به تعطیلی یکشنبه ( 3 آذر ) از روز جمعه تا یکشنبه بازار جمعه سیاه در ایران داغ است.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بزرگترین حراج دنیا در روزی که بلک فرایدی یا جمعه سیاه نام گرفته در واقع آخرین جمعه از ماه نوامبر و فردای روز شکرگزاری است. در این روز خرید مردم برای کریسمس به خاطر تخفیف های ویژه مرسوم در این روز با افزایش زیادی همراه است. چند سالی است در ایران با وجود اینکه خبری از خرید کریسمس وچود ندارد جمعه سیاه مد شده و سود خوبی برای برخی صاحبان کسب و کار آورده است.

به گزارش سلام نو، سنت بزرگترین حراجی ها در جمعه سیاه متعلق به کشور آمریکا است و در حال حاضر به کشورهای زیادی سرایت کرده است. بریتانیا، روسیه، فرانسه و کانادا از جمله مهم ترین کشورهایی هستند که در سال های اخیر برگزاری بلک فرایدی رفته است. از آنجایی که رقابت بین فروشندگان برای فروش بیشتر بسیار بالاست الزاما یک روز را به حراجی اختصاص نمی دهند و بعضی اوقات دیده شده این حراجی ها تا دو هفته به کار خود ادامه می دهند.

در بعضی کشورها برای خریدن زودتر کالاهای تخفیف خورده شاهد درگیری های زیادی بوده ایم که حتی باعث از دنیا رفتن تعدادی نیز شده است. به طور مثال در سال 2010 در فروشگاه وال مارت به دلیل درگیری بین خریداران 10 کشته و 111 مصدوم بر جای ماند و در سال 2008 نیز یکی از نگهبانان این فروشگاه با وجود قد 195 سانت و وزن 122 کیلوگرم به دلیل ازدحام جمعیت در زیر پای مردم به علت خفگی فوت کرد.

با این حال در سال های اخیر با فراگیر شدن سایت های خرید و فروش اینترنتی و علاقه مردم دنیا به این نوع خرید درگیری و زد و خورد در روز جمعه سیاه به حداقل رسیده است. به طوری که سایت آمازون، به عنوان بزرگترین و معتبرترین فروشگاه اینترنتی با تنوع بیش از ۵۰۰ میلیون نوع محصول و تخفیف هایی شگفت انگیز تا 95 درصد قیمت محصول دارای بالاترین میزان فروش در این روز است.

جمعه سیاه از زاویه دید ایرانی‌ها

چند سالی است در کشور ما نیز بلک فرایدی رونق گرفته است. سایت هایی مثل بامیلو و دیجی کالا پرچمدار جا انداختن جمعه سیاه در ایران بوده اند. با توجه به تعطیلی یکشنبه ( 3 آذر )  از روز جمعه تا یکشنبه بازار جمعه سیاه در ایران داغ است. با این حال انتقاد مهمی که به سایت های خرید و فروش وارد است این است که معمولا در روزهایی که به جمعه سیاه معروف است و مشتریان زیادی به این سایت ها مراجعه می کنند سرور سایت با مشکل مواجه می شود و به دلیل ناتوانی در تحمل این حجم مشتری از دسترس خارج می شوند.

نکته مهم دیگری که بسیاری از ایرانیان را نسبت به جمعه سیاه بدبین کرده و گاهی از این روز به عنوان بازار سیاه نام می برند بالا بردن قیمت ها توسط برخی فروشگاه ها و سپس تخفیف ناچیزی است که عملا با ماهیت نامگذاری این روز در تضاد است. به ادعای برخی فروشندگان برخی اجناس تا نصف قیمت هم عرضه می شود با این حال بسیاری از مشتریان معتقد هستند این ادعای مشتریان درست نیست و جمعه سیاه فقط فرصت را فراهم می کند تا بسیاری از فروشندگان از اجناس خاک خورده در انبارشان خلاص شوند.

هشدار پلیس فتا درباره کلاهبرداری مجازی در روز جمعه سیاه

پلیس فتا درباره سواستقاده برخی کلاهبرداران با استفاده از پیام های فریبنده در شبکه های اجتماعی هشدار داده است. مهدی شکیب رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اعتماد افراد سودجو از اعتماد مردم گفته است: متاسفانه برخی از پیام‌ها و آگهی‌ های منتشر شده در شبکه‌ های اجتماعی خلاف واقع بوده و صرفا با هدف کلاهبرداری از شهروندان طراحی شده و خریداران در صورت پرداخت بهای کالای مورد نظر، یا به کالای خود نمی‌ رسند و یا کالای تحویلی به آنها تقلبی و متفاوت با کالای انتخابی می باشد.

او همچنین گفته است: طراحی درگاه‌ های جعلی یکی دیگر از شگردهای مهم مجرمان سایبری در این ایام می ‌باشد که در اصطلاح به آن فیشینگ گفته می ‌شود. این صفحات جعلی از نظر ظاهری کاملا به درگاه اصلی شبیه بوده و به راحتی اعتماد کاربر را مبنی  بر ورود اطلاعات بانکی جلب کرده و شماره کارت، رمز دوم،  cvv2  و تاریخ انقضای کارت بانکی را به سرقت برده و در فرصتی مناسب اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب بانکی قربانی می ‌نمایند.

افول جمعه سیاه در ایران

جمعه سیاه دیگر مثل دو سه سال قبل در ایران خریدار ندارد. یکی از دلایل آن وضعیت اقتصادی کشور است. بسیاری معتقدند با تخفیف هم دیگر نمی توان خریدهایی مشابه سال های گذشته انجام داد. از سویی دیگر اعتماد مردم نسبت به فروشگاه های مجازی سلب شده است. بالا بردن قیمت اجناس و سپس ارائه تخفیف حداقلی روی همان اجناس به کرات در این روزها دیده شده است. از این رو شاهد اقبال کمتر مردم نست به جمعه سیاه در قیاس با سالهای گذشته در ایران بوده ایم. نگاهی گذرا به واکنش های کاربران فضای مجازی نیز این مساله را تایید می کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید