وقتی می گوییم بازار بورس نباید به قیمت ارز سنجاق شود به این دلیل است که عملکرد شرکت ها مورد بررسی قرار نمی گیرد و خود این امر خطرناک است. چون بورس باید خودش کارآیی داشته باشد نه اینکه ارز بخواهد سهام شرکت را بالا ببرد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: این واقعیت را باید در بازار بورس ایران پذیرفت که جهش های سنگینی که بعضا در بورس شاهد آن هستیم ارتباطی به عملکردهای اقتصادی آن شرکت ها نبوده و تنها هیجانی است که به واسطه نرخ دلار به بازار بورس و اوراق بهادار تزریق می شود.

به گزارش سلام نو، تجربه نیز نشان داده معمولا وضعیت بورس با قیمت دلار رابطه مستقیم دارد. افزایش نرخ دلار می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارزش سهام شرکت‌های بورسی را تحت تاثیر قرار دهد. بدون شک یکی از ضعف های بزرگ بازار سرمایه همین سنجاق شدن بورس و دلار با هم است. این اتفاق که در سال 97 شاهد حادث شدن آن بودیم اشتباه مهلکی است که متاسفانه بازار بورس در سال 92 هم به آن دچار شده بود. بورس در اواخر سال 91 و 92 درست در هنگام سه برابر شدن نرخ ارز این هیجانات را تجربه کرده بود اما شرکت‌های بورسی از این حادثه هیچ راهکاری برای بهره‌ور شدن خود طی سال‌های آینده نکردند.

حسین ایزدی، کارشناس بازار سرمایه در این باره معتقد است: وقتی می گوییم بازار بورس نباید به قیمت ارز سنجاق شود به این دلیل است که عملکرد شرکت ها مورد بررسی قرار نمی گیرد و خود این امر خطرناک است. چون بورس باید خودش کارآیی داشته باشد نه اینکه ارز بخواهد سهام شرکت را بالا ببرد. اینجاست که می گوییم ظرفیت بورس به عنوان یکی از ابزارهای سرمایه گذاری خوب بوده است ولی به نظرم این روند افزایشی فعلی منطقی نبوده است

باید توجه داشت که بورس یکی از ظرفیت های سرمایه گذاری است که این روزها خیلی از مردم به آن سوق پیدا کرده اند. در این شرایط باید مشخص کنیم که بالاخره بازار بورس بازار پول است یا سرمایه؟ بازار سرمایه ای است که به دلار بستگی دارد یا بازار سرمایه ای که ایرانی است؟ ما وقتی درباره دلار صحبت می کنیم یعنی درباره کشورهایی که واحد پولشان دلار است صحبت می کنیم. بازار ما باید به ریال بستگی داشته باشد. اینجاست که ما می بینیم زمانی که نرخ دلار پایین می آید بورس به مشکل می خورد و ریزش شاخص شروع می شود. چون عملکرد شرکت ها ملاک نیست و فقط به  یک جایی تبدیل شده که کسی که دستش به دلار نمی رسد می آید و سهم خریداری می کند. وقتی هم که دلار افت می کند سهمش را می فروشد.

شهریاری شهمیری، کارشناس بازار سرمایه نیز به مهر گفته است: هر بازاری که براساس مکانیزم عرضه و تقاضا دستکاری شود، ممکن است که در کوتاه‌مدت نتایج مثبتی در پی داشته باشد اما نباید یک بازار کارآمد را دستکاری کرد، زیرا این اقدام منجر به ناکارآمدی و عدم شفافیت خواهد شد

حسن اصفهانی، دیگر کارشناس بازار بورس با انتقاد از وابستگی بورس و ارز در کشوری مثل ایران اظهار کرده است: بورس ایران دیگر بازار قوی و کارآمدی نبوده زیرا بر اساس معیارهای بورس چهانی گام بر نمی‌دارد و لذا بهتر است نام بورس اوراق بهادار به بورس ارزی تغییر پیدا کند زیرا مدیران آن به واسطه نرخ ارز تنها تبدیل دارایی‌های ریالی را به‌عنوان سود به سهامدار واریز کردند.

در ماه های اخیر وضعیت بورس برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه راضی کننده بوده است. با این حال عدم ثبات در بازار ارز و شوک های سیاسی در عرصه بین الملل که تاثیر عینی آن بر بازار مشخص است باعث شده تا گمانه زنی در رابطه با آینده بازار با تردیدهایی همراه باشد. با توجه به اینکه در شرایط فعلی تحلیل آنچه قرار است در عرصه سیاسی رخ بدهد کار آُسانی نیست به همان نسبت هم نمی توان پیش بینی دقیقی از آینده بورس ایران داد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید