شکل و اندازه پنجره‌های هواپیما بر اساس اصول ریاضی و مهمی بنا شده است که سلامت پرواز را تامین می‌کند.

به گزارش سلام نو، بنابر اعلام ایرپلن تیکت، ممکن است برای ما سوال‌های زیادی مطرح شود، اینکه هواپیماها چطور کار می‌کنند؟ چه عواملی آن‌ها را به پرواز در می‌آورد؟ دلیل طراحی بخش‌های مختلف آن‌ها چیست؟ اما یکی از رایج‌ترین مواردی که به ذهن ما خطور می‌کند پنجره‌های هواپیما هستند. با این مطلب از مجله‌ی ایرپلین تیکت همراه شوید تا همه چیز در مورد پنجره‌های هواپیما را بدانید.

شکل پنجره‌های هواپیما

شاید یکی از مهم‌ترین مواردی که در مورد پنجره‌های هواپیما مطرح می‌شود شکل آن‌ها باشد. تا به حال فکر کرده‌اید چرا پنجره‌های هواپیما بیضی شکل هستند؟

شکل گرد پنجره‌های هواپیما یک انتخاب بی‌معنی نیست؛ در حقیقت یک ابتکار مهندسی است که جان افراد را نجات می‌دهد. اگر این پنجره‌ها مربع و مستطیل شکل، همانگونه که در ساختمان‌ها دیده می‌شوند بودند، کل هواپیما در طول پرواز از هم می‌پاشید. در اواسط قرن بیستم، ایرلاین‌ها تصمیم گرفتند تا پرواز در ارتفاعات بالاتر را تجربه کنند. این برنامه قطعاً به شدت از نظر اقتصادی به نفع آن‌ها بود، چرا که چگالی کمتر هوا به معنی نیروی پسار کمتر و نیروی پسار کمتر به معنی سوخت کمتر است. لازم بود تغییراتی در طراحی هواپیماها داده شود تا آمادگی پرواز در ارتفاعات بالاتر را پیدا کنند.

ابتدا می‌بایست فشار داخل کابین به خوبی تنظیم می‌شد تا مسافران بتوانند به راحتی تنفس کنند. سپس لازم بود تا هواپیما استوانه‌ای شکل شود تا بتواند در برابر فشار داخلی افزایش یافته مقاومت کند. در دهه‌ی ۱۹۵۰ سه هواپیما زمانی که بدنه‌ی آن‌ها تکه تکه شد سقوط کردند، چرا که مهندسین مهم‌ترین نکته را در نظر نگرفته بودند: آن‌ها از پنجره‌های مربع شکل استفاده کرده بودند.

پنجره‌های مربع شکل و به طور کلی زاویه‌دار برای هواپیماهایی که در ارتفاعات زیاد پرواز می‌کنند مشکل ساز تلقی می‌شوند و دلیل این موضوع تفاوت بین فشار اتمسفری و فشار کابین است. این تفاوت باعث انبساط کابین و در نتیجه فشار به اجزای آن، در اینجا قاب پنجره‌ها می‌شود. این فشار در گوشه‌های تیز پنجره‌های زاویه‌دار به حداکثر رسیده و زمانی که خیلی زیاد شود منجر به شکستن آن خواهد شد. با پنجره‌های بیضی شکل به دلیل اینکه هیچ زاویه‌ای وجود ندارد، فشار به آرامی و در کل قاب پنجره به جریان می‌افتد. بنابراین از هر گونه شکست ناشی از فشار جلوگیری خواهد شد.

پنجره‌های کابین هواپیما از چه ساخته می‌شوند؟

پنجره‌ی کابین هواپیما از سه پنجره (تکه) ساخته شده است:

۱ . قسمت بیرونی (outer pane) که روی بدنه‌ی هواپیما قرار گرفته است.

۲. قست درونی (inner pane) که دارای یک سوراخ کوچک

۳ . Scratch که قسمتی نازک‌تر و پلاستیکی است.

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد جنس پنجره‌های کابین هواپیما باید بدانید این است که این پنجره‌ها شیشه‌ای نیستند، بلکه از ماده‌ای به نام آکریلیک ساخته می‌شوند. آکریلیک ماده‌ای سبک است که توسط چند تأمین کننده‌ی جهانی برای هواپیماهای متفاوت فراهم آورده می‌شود. این جنس به منظور مقاومت بیشتر، جلوگیری از انتشار ترک و در کل مقاومت بالاتر استفاده می‌شود. ضخامت لایه‌ی بیرونی و لایه‌ی داخلی بر اساس نوع هواپیما کاملاً متفاوت است. اما به طور کلی قسمت داخلی نازک‌تر و در حدود ۰.۲ است. قسمت بیرونی ضخیم‌تر و در حدود ۰.۴ است.

در میان تمامی صندلی‌های هواپیما، صندلی‌های کنار پنجره از محبوبیت خاصی برخوردارند. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این صندلی‌ها امکان تماشای مناظر بیرون هواپیما از طریق پنجره است. البته دلایل دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند. در طی صحبتی که با یکی از افرادی که با خرید بلیط هواپیما اهواز به این مقصد سفر کرده بود داشتیم، وی تجربه‌ی خود در مورد جایگاه صندلی را با ما به اشتراک گذاشت. به گفته‌ی وی در ردیف‌های سه تایی مسافری که بر روی صندلی وسط می‌نشیند به هیچ وجه احساس راحتی نمی‌کند. از طرف دیگر مسافرین صندلی‌های کنار راهرو نیز به خاطر رفت و آمد دیگر مسافران ممکن است اذیت شوند. صندلی‌های کنار پنجره مشکلات هیچکدام از صندلی‌های وسط و کنار راهرو را ندارند، بنابراین گزینه‌ی مطلوبی محسوب می‌شود.

ممکن است این موضوع در پروازهای داخلی کوتاه مدت محسوس نباشد، اما در تأیید گفته‌ی این مسافر باید اذعان کرد که صندلی‌های کنار پنجره بسیار مورد انتخاب قرار گرفته و پرطرفدار هستند.

سوراخ کوچکی که در پنجره‌ی کابین هواپیما دیده می‌شود چیست؟

هر چقدر که هواپیمای شما ارتفاع بگیرد چگالی هوا کمتر و کمتر می‌شود. به دلیل اینکه فشار کابین هواپیما به اندازه‌ی ۶ هزار پا تنظیم می‌شود، می‌توان گفت فشار داخلی بیشتر از فشار بیرون هواپیما است. این فشار بر بدنه‌ی هواپیما و پنجره‌های کابین وارد می‌شود. سوراخ کوچکی که سوراخ تنفس (Breather hole) نام دارد، در پنل درونی باعث می‌شود قسمتی از هوای کابین خارج شده و به محفظه‌ای که بین قسمت درونی و بیرونی وجود دارد، وارد شود. این عملکرد فشار را تا حدی برابر می‌کند./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید