۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 20289394

پامپئو برای تحقق روابط استراتژیک قوی‌تر با هند به این کشور می‌رود.

به گزارش اسلام نو،  مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه وارد دهلی نو می‌شود تا برای  زمینه‌سازی نشستی میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نارندرا مودی، نخست وزیر هند در اواخر هفته جاری در نشست گروه ۲۰ در ژاپن مذاکره کند.

هند به خاطر تعرفه‌ها، سقف قیمت‌هایش برای تجهیزات پزشکی وارداتی که اکثراً از آمریکا وارد می‌شود و قوانینش برای تجارت الکترونیک که شرایط خاصی را برای فعالیت شرکت‌های بزرگ آمریکایی همچون آمازون و والمارت اعمال می‌کند، دچار اختلاف با آمریکا شده است.

یکی‌ دیگر از مسائلی که به هند هشدار داده محدودیت‌های احتمالی آمریکا برای صدور ویزای کاری برای تجار هندی در اقدامی تلافی‌جویانه برای مقاومت دهلی نو در مقابل ذخیره داده‌های محلی توسط شرکت‌های بزرگ خارجی است اگرچه وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که چنین برنامه‌ای ندارد.

دولت دهلی نو به رهبری مودی تاکید دارد که این کشور در تلاش است تا برای دستیابی به راه‌حل‌هایی برای اختلافات با آمریکا مذاکره کند، اما هند به عنوان یک کشور در حال توسعه باید به فکر حفظ منافع مردم خودش نیز باشد.

ترامپ بارها از هند به خاطر تعرفه‌های بالایش انتقاد کرده و مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که در جریان سفر قریب‌الوقوع پامپئو به دهلی نو به مساله تجارت میان این دو کشور رسیدگی خواهد شد، اما تاکید اصلی بر توسعه روابط سیاسی و امنیتی خواهد بود.

یکی از مقامات دولت هند گفت: مسائل بسیار مهمی میان آمریکا و هندی وجود دارند که همواره روی میز قرار دارند اما این مساله نباید توجهات را از مسیر روابط میان این دو کشور که یک مسیر مثبت است منحرف کند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند: پامپئو در جریان این سفر به دنبال توسعه روابط استراتژیک آمریکا با هند خواهد بود.

یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه به خبرنگاران، گفت: هند یکی از شرکای اصلی در رویکرد دولت ترامپ برای یک منطقه آزاد هند – اقیانوس آرام محسوب می‌شود. هند نیز همانند ما نسبت به چالش‌هایی که منافع مشترک‌مان در منطقه را تهدید می‌کند، نگران است.

این مقام افزود: پامپئو به طور ویژه درباره توسعه همکاری‌های امنیتی، انرژی و فضایی گفت‌وگو خواهد کرد. این دو کشور برای نخستین مانور نیروهای زمینی، دریایی و هوایی در خلیج بنگال در اواخر سال جاری میلادی آماده می‌شوند. در همین حال آمریکا امیدوار است در این سفر یک نقطه آغاز برای حل سریع اختلافات دیرینه بر سر دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازار هند و تجارت باشد.

این مقام افزود: داشتن یک روند جدی، معتبر و منصفانه بسیار مهم است ما باید فوراً مذاکراتی داشته باشیم.

هند و آمریکا طی دهه‌ها جنگ سرد نگاه بسیار محتاطانه‌ای به یکدیگر داشتند چرا که در آن زمان هند روابط نزدیک‌تری با جماهیر شوروی وقت داشت اما آمریکا طی دهه گذشته به یکی از تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات برای هند تبدیل شده و تسلیحاتی بیش از ۱۵ میلیارد دلار به این کشور فروخته که شامل هواپیماهای ترابری، زیردریایی و هلی‌کوپترهای جنگی هستند.

شرکت‌های لاکین مارتین و بوئینگ آمریکا برای بستن قراردادی به ارزش نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار برای ساخت ۱۱۰ جنگنده با یکدیگر رقابت می‌کنند./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید