در شرایط فعلی بازار مسکن نه تنها دهک های میانی بلکه بعضی از دهک های بالای جامعه هم توان خرید مسکن را ندارند. کارشناسان معتقدند تغییرات قیمت در اردیبهشت ماه سال جاری معیار خوبی برای ارزیابی بازار در ماه های آینده نیست و بازار مسکن چاره ای جز ثبات ندارد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: کاهش محسوس معاملات در خرداد ماه جاری نشان داد که مسکن بیش از این کشش افزایش قیمت ندارد و به زودی فارغ از هر اتفاقی در صحنه اقتصادی کشور قیمت مسکن به ثبات خواهد رسید.

به گزارش سلام نو، تنها در صورتی که در رابطه با ارزش پول ملی و سنجش آن با دلار اتفاق غیرمنتظره ای بیفتد ممکن است تغییراتی در قیمت مسکن رخ دهد اما در شرایط کنونی بعید است تا مدتها تغییر محسوسی در بازار ارز و همچنین بازار مسکن داشته باشیم.

از فروردین دو سال پیش تاکنون افزایش سرسام آور 189 درصدی مسکن در شرایطی اتفاق افتاد که به باور شمار زیادی از کارشناسان مسکن نظام عرضه و تقاضا در آن رعایت نشد. با وجود افزایش قابل توجه قیمت مسکن در شهر تهران ( تقریبا 2.8 برابر) شاهد این مساله بودیم که به دلیل جهش قیمت نهاده‌های ساختمانی، عوارض شهرداری و نبود چشم‌انداز روشن از عایدی سرمایه بسیاری ریسک ورود به این عرصه را نپذیرفتند.

وقتی از رشد بی سابقه قیمت مسکن می گوییم باید از چهار برابر شدن نقدینگی در اقتصاد کشور هم سخن بگوییم. نقدینگی در حالی چهار برابر شده که در سال 92 حدود 470 هزار میلیارد و در اردیبهشت 98 حدود 1950 هزار میلیارد تومان شده است.  در چنین اوضاعی قیمت مسکن در شهر تهران به صورت میانگین 12 میلیون و 670 هزار شده که این به معنای رشد 112 درصدی نسبت به ماه مشابه در سال قبل و 179 درصدی نسبت به ماه مشابه در دو سال قبل است. این در وضعیتی است که معاملات با ۱۲.۱ هزار فقره ۳۶ درصد نسبت به اردیبهشت سال قبل و ۲۶ درصد نسبت به اردیبهشت دو سال قبل کاهش یافته است.

نکته قابل تامل اینکه در حالی که ما شاهد کاهش قابل توجه تورم ماهیانه ملک در کشور بودیم شاهد اوج گرفتن قیمت مسکن در اردیبهشت ماه بودیم. پایان معافیت صادرات نفت ایران در نیمه اول اردیبهشت، ابهام در در بازارهای طلا ارز و بورس، رشد قیمت کمتر بازار مسکن نسبت به بازارهای ارز و طلا و کمبود شدید فایل‌های دارای قیمت مناسب از مهم ترین عواملی بودند که به این افزایش قیمت در بازار مسکن دامن زدند.

با این همه کارشناسان معتقدند تغییرات قیمت در اردیبهشت ماه سال جاری معیار خوبی برای ارزیابی بازار در ماه های آینده نیست و بازار مسکن چاره ای جز ثبات ندارد. یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به رشد قیمت مسکن در اردیبهشت ماه گفته است: افزایش شدید قیمت مسکن در اردیبهشت با پارامترهای عینی بازار قابل توجیه نیست. ولی اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، به این دلیل است که معمولاً در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد بازار در یک حالت بلاتکلیفی به سر می‌برد. از یک سو فروشندگان با توجه به تغییراتی که در دستمزد و نهاده‌های ساختمانی صورت می‌گیرد انتظار افزایش قیمت بیشتری دارند.

مهدی سلطان محمدی افزوده است: بعضی از خریداران هم این نگرانی را دارند و وارد معامله می‌شوند. قیمت‌هایی که در اردیبهشت بیرون می‌آید الزاماً معرف چشم‌انداز بازار مسکن نیست. من انتظارم این نیست که روندی که در اردیبهشت شاهد آن بودیم یک روند پایدار و قابل دوام باشد. بازار مسکن از تیرماه خود را نشان می‌دهد و انتظار ما این است که در سال جاری رشد قیمت مسکن از تورم عقب بیفتد.

مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن نیز به ایسنا گفته است: از نظر قدرت خرید به نظر می‌رسد به شرایطی رسیده‌ایم که قابلیت افزایش قیمت‌ها بیش از مقداری که تا کنون اتفاق افتاده وجود ندارد. نمود این مساله در تعداد معاملات خردادماه بود که کاهش معنی‌داری را شاهدیم.

به گفته روانشادنیا معاملاتی هم که در حال حاضر اتفاق می‌افتد باقیمانده تقاضا از سوی افرادی است که دیر وارد بازار شده اند و قصد دارند ارزش پول خود را حفظ کنند.

در شرایط فعلی بازار مسکن نه تنها دهک های میانی بلکه بعضی از دهک های بالای جامعه هم توان خرید مسکن را ندارند. بیراه نیست اگر بگوییم امروز خرید مسکن برای بیشتر اقشار جامعه به آرزویی تعبیرنشدنی بدل شده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید