در صورت پایان یافتن این کشمکش بین نیروی انتظامی و مدیریت شهری چنانچه برای خلاهای مطرح شده تدبیری اندیشیده شود این طرح می تواند اتفاقات مثبتی در پایتخت رقم زند که بالا بردن سطح نشاط، آرامش و شادی از جمله آنهاست.

سلام نو – سرویس اجتماعی: امیدواری به ادامه طرح حیات شبانه پس از پایان ماه رمضان به ویژه بعد از موضع گیری زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر بیشتر شده بود تا اینکه موضع گیری تند جانشین فرمانده ناجا باعث شد این طرح فعلا سرانجامی نداشته باشد.

به گزارش سلام نو، استقبال شهروندان پایتخت از طرح حیات شبانه این انتظار را به وجود آورده بود تا طرح حیات شبانه وارد فاز جدیدی از توسعه شود و با اجرایی شدن این طرح شاهد زنده شدن شب های تهران باشیم.رونق‌ گرفتن زیست شب، افزایش تامین امنیت، اشتغال، گردشگری و دسترسی شبانه روزی شهروندان به امکانات تفریحی کلانشهر تهران از جمله مزیت های این طرح است که ولی الله شجاع پوریان، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران بر آن تاکید دارد.

موافقان و مخالفان زیست شبانه چه می‌گویند؟

تجربه قابل قبول زیست شبانه در خیابان سی تیر بسیاری را به این فکر انداخت تا با توسعه این طرح دستاوردهایی در حوزه اشتغال و گردشگری ایجاد شود. شجاع پوریان در این باره اظهار کرده بود: که زیست شبانه به رونق اشتغال منجر می‌شود، بستر گفتگو را در میان شهروندان هموارتر می‌ کند، امنیت را افزایش می‌ دهد، گردشگری را تقویت می‌ کند و در یک کلام زیست شبانه جان دوباره‌ای به شهر می ‌دهد.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر هم داشتن حیات شبانه در شهر را به عنوان مطالبه مردم مطرح کرده بود و گفته بود: روی مدیریت شهری اعم از حوزه قانون گذاری و حوزه اجرایی نمی تواند نسبت به آن بی توجه  باشد. خلیل آبادی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم رونق اقتصادهای خرد در شب را از محسنات چنین طرح هایی می داند و معتقد است: در کنار تفریح و گشت و گذار مردم در چنین فضایی می توانیم به نحو مطلوب شاهد گسترش و بهبود اقتصادهای خرد و کسب و کارهای کوچک در شب های زنده تهران باشیم و شب مردگی را از کلان شهر تهران بزداییم و با زبان روز در شب با شهر برخورد کنیم.

با این حال جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور در مواضع تندی نسبت به این مساله واکنش نشان داده و تاکید کرده زیر بار اجرایی شدن این طرح نمی رود. سردار ایوب سلیمانی در این باره اعلام کرده پلیس حیات شبانه را قبول نداشته و این فرهنگ حتی در اروپا هم نیست.

به نظر می رسد بزرگترین مانع بر سر راه این طرح بحث تامین امنیت است و به همین دلیل است که نیروی انتظامی هنوز این طرح را تایید نکرده است. سلیمانی در پاسخ به این سوال که چرا طرح حیات شبانه پس از ماه رمضان ادامه نیافته است، گفته ما در طول ماه رمضان می‌توانیم پاسخگوی نظم و امنیت باشیم اما در کل سال این ظرفیت برای برقراری نظم و امنیت وجود ندارد.

به گفته این مقام عالی انتظامی در نیمه‌های شب اراذل و اوباش، سارقان و مجرمان تلاش می‌کنند تا با استفاده از چنین موقعیت زمانی که کمترین نظارت در آن وجود دارد و حتی دوربین‌های شهری نیز کمتر فعال است، اقدامات مجرمانه خود را انجام دهند.

به آینده طرح حیات شبانه امیدوار باشیم؟

در صورت پایان یافتن این کشمکش بین نیروی انتظامی و مدیریت شهری چنانچه برای خلاهای مطرح شده تدبیری اندیشیده شود این طرح می تواند اتفاقات مثبتی در پایتخت رقم زند که بالا بردن سطح نشاط، آرامش و شادی از جمله آنهاست. این طرح می تواند به عنوان یک مدل و الگوی مناسب در ترویج فعالیت های فرهنگی، هنری و تفریحی در فضای امروز جامعه مورد بررسی قرار گیرد.

در شرایطی که بهره مندی شهروندان پایتخت از برنامه های فرهنگی آنچنان که باید و شاید مطلوب نیست ایده های این چنینی می تواند بستر مناسبی برای به فراموشی سپردن مشکلات و فشارهای روزانه شهروندان حداقل برای مدت کوتاهی باشد. در وضعیت کنونی جامعه و التهاباتی که اقتصاد کشور در زندگی بسیاری اضطراب های زیادی به وجود آورده است، اجرای طرح هایی از این دست اتفاق خوشحال کننده ای خواهد بود و می توان امیدوار بود کلانشهرهای دیگر هم از این طرح الگو بگیرند و اقدام به پیاده سازی آن کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید