روحانی به بحثی که در یکی دو سال اخیر بارها و بارها مطرح شده اشاره کرد و درباره معافیت های مالیاتی نکاتی را گفت. او اظهار کرد: ما در مالیات مشکل داریم. چه کسانی از مالیات معاف هستند و چه کسانی مالیات نمی ‌دهند. مردم با شفافیت باید بدانند.

سلام نو - سرویس اقتصادی: حسن روحانی با چند هفته تاخیر بالاخره لایحه بودجه سال 98 که به گفته او 142 هزار میلیارد تومان است را به مجلس شورای اسلامی تحویل داد.

به گزارش سلام نو، لایحه بودجه امسال شرایط ویژه تری دارد چرا که لایحه در وضعیتی به مجلس تقدیم می شود که تقریبا نیمی از سال، کشور با فشار تحریم های یکجانبه آمریکا رو به رو بود. قیمت دلار، نفت و بحث حقوق کارمندان نیز از مهم ترین چالش های دولت در مسیر بستن بودجه بود.

روحانی صبح امروز با حضور در مجلس سخنان خود را با مشکلات کشور در دی ماه سال گذشته و سواستفاده آمریکا از این حوادث آغاز کرد. رئیس جمهور هدف اصلی آمریکا از اقدامات علیه ایران را به زانو در آوردن نظام قدرتمند جمهوری اسلامی خواند و افزود: بی ‌تردید تحریم و فشار بر زندگی مردم و  بر رشد و توسعه کشور تاثیر خواهد گذاشت. هرگاه ما در پیشرفت‌ های داخلی توانستیم حرکت بزرگی داشته باشیم آنان سد راه شده و پیش روی ایران قرار گرفتند چون از توانمندی ایران هراس دارند

روحانی با اشاره به تلاش های دولت برای کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی از سال 92 تاکنون به بیان آمارهای اقتصادی اعم از نرخ تورم، اشتغال، رشد سرمایه گذاری و ... پرداخت. انتقادی که همواره به رییس جمهور وجود داشته این بوده که بیان این آمارها در تریبون های مختلف آن هم در شرایط نامناسب اقتصادی امروز نه تنها دردی از مردم دوا نمی کند بلکه نارضایتی آنها را هم بیشتر می کند.

روحانی در ادامه صحبت هایش التهابات بازار ارز را هم بهانه ای برای ناامیدسازی مردم از سوی آمریکایی ها خواند و گفت: آن‌ ها می خواستند ما را ناامید کنند و به مردم القا کنند که نظام ناکارامد است و دولت بر کارها مسلط نیست از سایت‌ ها اعلام کردند که دولت کارها را رها کرده است.

او در ادامه با اشاره به خودکفایی کشور در زمینه های مختلف گفت: اینکه کشور ما در سال جاری با التهابات اقتصادی مواجه شد، به این خاطر بود که تحریم ها توانست بر بازار ارز هم عملا و هم روانا تاثیر داشته باشد. مردم ما شاید همه ریزه‌ کاری‌ها را ندانند

رییس جمهور افزود: "عامل بعدی مشکلات اقتصادی، ساختارهای نامناسب اقتصادی بود که می‌تواند مشکلات بزرگی را برای کشور درست کند که البته بروز و ظهور بیشتری هم در دوران تحریم، این ساختارهای نامناسب را نشان می دهد. اگر ساختارهای ما درست بود ما می‌توانستیم امسال و سال قبل بودجه غیرنفتی داشته باشیم." این سخنرانی روحانی در حالی در مجلس ایراد شد که سالهاست کشور در تلاش برای بستن بودجه غیر نفتی و دور شدن از اقتصاد تک محصولی فعلی است. این صحبت ها نشان می دهد که چقدر در این امر ناموفق ظاهر شده ایم.

او در ادامه با انتقاد از مشکلات موجود در اقتصاد دولتی و با بیان اینکه این همه بنگاه اقتصادی به عنوان شستا چقدر سودآوری دارد؟، اظهار کرد: ما بخش خصوصی را تقویت نکردیم وگرنه امروز تاثیر تحریم بر کشور ما به مراتب کمتر بود.

روحانی به بحثی که در یکی دو سال اخیر بارها و بارها مطرح شده اشاره کرد و درباره معافیت های مالیاتی نکاتی را گفت. او اظهار کرد: ما در مالیات مشکل داریم. چه کسانی از مالیات معاف هستند و چه کسانی مالیات نمی ‌دهند. مردم با شفافیت باید بدانند.

رییس جمهور با اشاره به راه های مقابله با فساد اظهار کرد: "بزرگترین کاری که دولت باید انجام بدهد، دولت الکترونیک است . تا زمانی که این کار را نکنیم و تا مردم از شرایط کشور کاملا مطلع نشوند، باز هم دچار فساد و رانت می شویم." این در شرایطی است که رتبه ما در این حوزه به نسبت استانداردهای جهانی اصلا شرایط مناسبی ندارد. هر چند باید اذعان داشت در یکی دو سال گذشته وضعیت امیدوارکننده بوده است.

افزایش حقوق 20 درصدی کارمندان دولت، بحث محیط زیست و شیرین کردن آب با انتقال به بخش خصوصی، بودجه 62 هزار میلیاردی بخش عمرانی، اشتغال، آموزش ، گردشگری و ... از دیگر محورهای سخنرانی حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی بود.

حواشی تقدیم لایحه بودجه 98 به مجلس

هر سال قبل، حین و بعد از ارائه لایحه بودجه حواشی زیادی پیش می آید. چند هفته پیش 18 نماینده استان اصفهان به دلیل نارضایتی از بودجه تخصیص یافته در حوزه آب از مجلس استعفا دادند. استعفایی که صوری بود. امروز هم در حالی که رییس جمهور در حال دفاع از بودجه سال ۹۸ بود تعدادی از نمایندگان خوزستان با تجمع مقابل مانیتور مجلس در کنار محل سخنرانی رییس جمهور جو مجلس شورای اسلامی را ملتهب کردند . در حالی که لاریجانی از جایگاه ریاست مجلس فریاد می زد آقایان بفرمایید اینکارها درست نیست، نمایندگان به ویژه نمایندگان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری در اعتراض به تخصیص کم بودجه در بحث آب شعار دادند.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس در واکنش به اقدام نمایندگان حاضر در جایگاه هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: این نمایندگان اعتراض دارند، اگر دولت به دلیل استعفای نمایندگان اصفهان به آنان امتیاز دهد، برخلاف عدالت است.

او تاکید کرد: دولت باید بر اساس قانون به استان ها امتیاز دهد و بر اساس عدالت در این زمینه رفتار کند. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان اصفهان پس از مذاکرات صورت گرفته استعفای خود را پس گرفته اند، خاطرنشان کرد: دولت باید در چارچوب عدالت تصمیم بگیرد، در غیر این صورت کل مجلس با دولت دچار تنش می شود.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید