با وجودی که بارها و بارها وعده کاهش قیمت تلفن همراه به مردم داده شده است نه تنها این کاهش اتفاق نیفتاده بلکه شاهد افزایش قیمت گوشی تلفن همراه نیز بوده ایم. با این حال رئیس کارگروه رجیستری تلفن همراه برای بار چندم وعده دیگری در همین راستا داده است.

سلام نو - سرویس اقتصادی: بازار موبایل در یک سال و چند ماه گذشته خلوت ترین روزهای خود را در قیاس با روزهای پیش از التهابات ارزی سال 97 می گذراند. این در حالی است که هر چند وقت یک بار مسئولان وعده ارزان شدن قیمت گوشی را می دهند.

به گزارش سلام نو، اوایل تیر ماه سال 97 بود که  اعلام اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای واردات گوشی تلفن همراه توسط محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موجی از واکنش ها را با خود به همراه داشت. پس از آن هم یکی بحث احتکار گوشی تلفن همراه و دیگری بحث مشکلات در روند واردات گوشی در فضایی که نوسان ارز مدتها خبر داغ اقتصاد کشور بود باعث شد تا گوشی هیچگاه به قیمت قبل برنگردد.

پیش تر ابوالفضل ناصری، دبیر کمیسیون تخصصی گوشی تلفن همراه گفته بود " در تابستان 97 هیچ گوشی تلفن همراهی به صورت قانونی وارد بازار نشده و واحدهای صنفی در این بخش با کمبود مواجه هستند." باید این نکته را هم در نظر گرفت با توجه به اینکه گوشی تلفن همراه یک کالای اساسی نیست خیلی اوقات در اولویت رسیدگی مسئولان قرار ندارد. . این در شرایطی است که در کشور 67 میلیون مشترک باند پهن تلفن وجود دارد که به گوشی های هوشمند با محدوده قیمتی 200 تا 300 دلار نیاز دارند.

آذری جهرمی از همان ابتدا تاکید داشت کارشکنی یک عده باعث شده تا بازار تلفن همراه با چالش های جدی مواجه شود. تلفن همراهی که این روزها به عنوان بخشی از سبد خانواده مطرح است. وزیر ارتباطات در رابطه با مشکلات بر سر واردات موبایل پس از چندی و در پاسخ به کامنت یک مخاطب در اینستاگرام اذعان کرد رسیدگی به این وضع تنها به عهده وزارت ارتباطات نیست و همکاری این وزارتخانه با وزارت صمت بایستی بیشتر شود.

با این حال این بخشی از مشکلات در بازار موبایل بود اما افزایش قیمت ارز سهم اصلی در اوج گرفتن گوشی است به صورتی که کم نبودند کسانی که ناگزیر در ماه های اخیر به گوشی های دست دوم روی آورده اند.

با وجودی که بارها و بارها وعده کاهش قیمت تلفن همراه به مردم داده شده است نه تنها این کاهش اتفاق نیفتاده بلکه شاهد افزایش قیمت گوشی تلفن همراه نیز بوده ایم. با این حال رئیس کارگروه رجیستری تلفن همراه برای بار چندم وعده دیگری در همین راستا داده است.

فلاح جوشقانی در گفت و گوی زنده ای که با شبکه دو سیما داشته است، تاکیده کرده است: حدود سه میلیون گوشی ثبت سفارش شده است که پس از ورود به بازار موجب کاهش قیمت گوشی‌های همراه خواهد شد.

او با اشاره به نسبت مستقیم کمبود موبایل و قیمت بالای این کالا به طرح ریجستری اشاره کرده و یادآور شده است: زمانی که طرح رجیستری گوشی همراه (اتصال دستگاه‌های گمرک، سازمان وزارت صمت و اپراتور‌های تلفن همراه) اجرا شد سامانه‌ای برای مسافران در گمرک تعریف شد تا بتوانند گوشی‌هایی را که با خود می‌آورند ثبت کنند، اما پس از نوسانات ارزی که واردات تجاری محدود شد، کسانی از طریق سامانه مسافری گوشی‌هایی را وارد و ثبت و به بازار ارائه می‌کردند که به سامانه رجیستری مسافری معروف شد، اما در حقیقت چیزی به این عنوان نداریم.

این حرف ها از سوی جوشقانی در شرایطی مطرح شده که نیاز بازار ایران به گوشی تلفن همراه ماهانه دو میلیون عدد ارزیابی شده است. عددی که البته با توجه به سه برابر شدن قیمت از سال 97 به این سو ناگزیر کمتر شده است. با این حال بر مبنای این برآورد واردات سه میلیون گوشی ثبت سفارش شده به معنای حداکثر یک ماه و نیم نیاز بازار است.

گفته می‌شود قیمت گوشی‌های همراه حدود ۲۰ درصد حباب دارد و با واردات صورت گرفته موبایل موجود  در بازار تا دو ماه آینده تامین خواهد بود. با این وجود بنا بر تجربه های این چند وقت و پیش بینی های محقق نشده مسئولان بهتر است انتظار کاهش قیمت را از هم اکنون نداشته باشیم چرا که احتمال کاهش قیمت مقطعی آن هم به مقدار کم و سپس افزایش مجدد قیمت کالا بسیار محتمل است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید