سریال سرگذشت ندیمه در کنار بلک میرور یا آینه سیاه دو سریال هستند که با فصل جدید خود ما را به آینده‌هایی سیاه می‌برند یکی آینده‌ای بنیادگرا که در دست دیکتاتورهایی متعصب و مذهبی است و دیگر نگاه به آینده سیاه با تکنولوژی دست ساخت بشر.

سلام نو – سرویس فرهنگ و هنر: بازی و تاج و تخت که به قسمت پایانی خود رسید گروهی از سریال بین‌ها طرفداران این سریال را تهدید می‌کردند که با آغاز فصل سوم سریال "سرگذشت ندیمه" تلافی شش هفته تاخت و تاز طرفداران دنریس و کالیسی را در می‌آورند، اما سرگذشت ندیمی چیست که چنان طرفداران پر و پاقرصی دارد؟

رُمانی نوشته مارگارت اتوود و منتشر شده در سال ۱۹۸۵ است که در ژانر علمی و تخیلی نوشته شده و آینده‌ای وحشت انگیز می‌پردازد که نسل بشر دچار آن شده. داستان سرگذشت ندیمه در شهر کمبریج در ماساچوست ایالات متحده آمریکا رخ می‌دهد. پس از ترور رئیس‌جمهور آمریکا با گلوله و به رگبار بستن همه اعضای کنگره ایالات متحده توسط مسیحیان بنیادگرا و اعلام وضعیت فوق‌العاده کشور در وضعیتی فوق العاده با حکومتی جدید قرار می‌گیرد که تمام قوانین مدرن را نقض می‌کنند و بنیادگرایی مدرن را بر کشور حاکم می‌کند.

اگر در بازگشت به آینده یا فیلم‌هایی از این دست تصویر یک آرمانشهرِ کم نظیر از آینده را می‌بینید در سرگذشت ندیمه با جهانی متفاوت طرف هستید، با ویرانشهری که خبری از آبادی، توسعه و پیشرفت در آن نیست و برده و برده‌داری ایراد کوچک آن است.

یکی از بحران‌های مهم در جهان این سریال تلویزیونی  اداره کشورعقیم بودن بسیاری از شهروندان است که در اثر بیماری‌های واگیردار و بحران‌های زیست محیطی پدید آمده. در این میان زنان بارور که از طبقات نوکیسه و ثروتمند جدید نیستند برای زاد و ولد ثروتمندان به عنوان ندیمه به خانه ثروتمندان و قدرتمندان فرستاده می‌شوند. سرگذشت ندیمه سریالی است که نام و داستانش مربوط به زندگی یکی از همین ندیمه‌های سرخپوش است.

سریالی با تحسنین‌های بی کم و کاست

سرگذشت ندیمه سریالی نیست که تنها نظر مخاطبان عام یا منتقدان را جلب کرده باشد. این سریال به طور هم‌زمان توجه منتقدان و مخاطبان عام را جلب و نمراتی بالایی برای خود دست و پا کرده است.

منتقد نیویورک تایمز به ویژگی‌هایی در سریال اشاره می‌کند که احتمالا از نظر بسیاری بخشی از اتفاقات جهان معاصر به نظر برسند؛ در واقع ممکن است خیال کنید این بخش‌ها به رمان اضافه شده‌اند اما در کمال تعجب همه این بخش‌ها هم در خود رمان وجود داشته. نیویورک تایمز امتیاز کامل را به فصل اول این سریال ویرانشهری داده است.

از نگاه منتقد ایندی‌وایر، سرگذشت ندیمه اثری است تحسین‌برانگیز با سبک سینمایی ویژه. بخش مهمی از نقد او به شکافتن همین ویژگی‌ها اختصاص یافته، ایندی وایر نیز امتیاز کامل را به فصل اول سریال داده است. ایندی وایر البته در فصل دوم تنها 83 امتیاز به سریال داد، هرچند از تمجید آن دست نکشید.

منتقد سان فرانسیسکو کرونیکل معتقد است با یک شاهکار طرفیم، او کلیت کار سازنده اثر و همچنین کیفیت بازی‌ها را کاملا تحسین برانگیز ارزیابی می‌کند گرچه معتقد است ریتم این مجموعه می‌تواند تندتر شود. سانفرانسیسکو حتی به فصل دوم هم امتیاز کامل داد.

منتقد هالیوود ریپورتر هم با ایندی وایر هم نظر است و امتیاز 80 را به سریال می‌دهد. او معتقد است با وجود فاصله گرفتن اجتناب‌ناپذیر از مواد اولیه‌ای که رمان در اختیار سازنده سریال قرار می‌داد، در فصل دوم شاهد همان ویژگی‌های مثب گذشته سریال هستیم. البته این در شرایطی است که بعضی از نواقص کلیدی هنوز برطرف نشده‌اند.

سریال سرگذشت ندیمه در کنار بلک میرور یا آینه سیاه دو سریال هستند که با فصل جدید خود ما را به آینده‌هایی سیاه می‌برند یکی آینده‌ای بنیادگرا که در دست دیکتاتورهایی متعصب و مذهبی است و دیگری آینده‌ای که زیر سلطه‌ی مطلق تکنولوژِ است و هر کنش و واکنش ما با تکنولوژِ معنا پیدا می‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید