همان طور که پیش بینی می شد با وجود همه وعده ها مبنی بر کاهش 30 الی 40 درصدی گوشی تلفن همراه در بازار، قیمت موبایل در ماهی که گذشت تغییر محسوسی نداشت.

سلام نو – سرویس اقتصادی: همان طور که پیش بینی می شد با وجود همه وعده ها مبنی بر کاهش 30 الی 40 درصدی گوشی تلفن همراه در بازار، قیمت موبایل در ماهی که گذشت تغییر محسوسی نداشت.

به گزارش سلام نو، آنچه واضح و مبرهن است نباید انتظار داشت قیمت موبایل به چند ماه پیش باز گردد. اگر چه افت نرخ ارز در بازار آزاد موجب شد تا آبان ماه بازار موبایل با کاهش نسبی قیمت ها رو به رو شود اما در حال حاضر که بازار ارز به ثبات نسبی رسیده و دلار در مرز 10 هزار تومان نشسته است، بازار موبایل در مقابل کاهش قیمت مقاومت می کند.

یک فعال بازار تلفن همراه می گوید: واردکنندگان گوشی ‌ها را با نرخ ارز نیمایی وارد کشور می ‌کنند و دلار در این سامانه طی یک ماه گذشته نوسان چشمگیری نداشته است. طی چند هفته اخیر بازار گوشی با رکود شدیدی مواجه شده است اما با این حال بعضی از مدل ‌ها پرفروش کمیاب هستند و به نظر می ‌رسد با توجه به نزدیک شدن شب عید بازار به سوی کمبود کالا می‌ رود.

برخی فعالان بازار معتقدند چنانچه اختلال‌ ها در سامانه ثبت رجیستر برطرف شود، شیب کاهش قیمت‌ ها بیشتر می‌ شود. فروتن لاریجانی، رئیس انجمن صنفی فروشندگان سیم ‌کارت و گوشی تلفن همراه  درباره این پرسش که باز شدن سامانه ثبت رجیستر قیمت گوشی‌های تلفن همراه را چند درصد ارزان‌ تر خواهد کرد؟ پاسخ داده است: باز شدن این سامانه در کاهش قیمت‌ ها بی ‌تاثیر نیست. در حال حاضر نمی ‌توان درصد مشخصی را ارائه کرد، چرا که قیمت گوشی ‌های تلفن همراه همانند دیگر کالاها به میزان عرضه و تقاضا ارتباط دارد.

گفته می شود سالانه تعداد 24 میلیون گوشی تلفن همراه نیاز بازار است یعنی تقریبا هر ماه نزدیک به 2 میلیون گوشی توسط مردم در کشور خریداری می شود. از گوشی های موبایل مانده در گمرک، در ماه های اخیر دلیل گرانی موبایل یاد می شد. گوشی هایی که آذری حهرمی، وزیر ارتباطات بارها وعده ترخیص آن از گمرک و تزریق آن را به بازار داد اما محقق نشد. هر چند در صورت تحقق این امر هم تنها 700 هزار گوشی به بازار اضافه خواهد شد که این عدد مصرف 10 روز بازار گوشی تلفن همراه در کشور است. البته این عدد و ارقام مربوط به پیش از دوران گرانی است. در حال حاضر خرید گوشی تلفن همراه با قیمت های کنونی با اقتصاد بسیاری از خانواده ها همخوانی ندارد.

موانع پیش پای ارزانی موبایل

موانعی که در ماه های قبل بر سر راه کاهش قیمت گوشی بود هنوز هم کم و بیش وجود دارد. علی رغم انتشار خبری مبنی بر توافقات میان وزارت ارتباطات و وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با ترخیص گوشی ها از گمرک این اتفاق نیفتاده و بحث مشکل در واردات گوشی تلفن همراه نیز همچنان به قوت خود باقی است. تنها تفاوتی که رخ داده قیمت نرخ ارز است که آن هم عملا نتوانسته در کاهش قیمت گوشی تلفن همراه تغییری ایجاد کند.

یک واردکننده‌ گوشی در پاسخ به این سوال که آیا با ترخیص محصولات دپو شده از گمرک، بازار کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد؟ گفته است: گرچه این موضوع می‌تواند بر روند کاهشی قیمت‌ ها تاثیرگذار باشد ؛ اما همان‌ طور که گفته شد گوشی ‌های موبایل با نرخ ارز نیمایی وارد کشور می‌ شوند اگر دلار در این سامانه کاهش پیدا کند، شاهد افت قیمت‌ ها در بازار خواهیم بود.

علی حبیب نژاد افزوده است: اگر نرخ ارز در بازار آزاد روند کاهشی خود را ادامه دهد، بدون شک نرخ دلاری که از طریق سامانه نیما در اختیار واردکنندگان قرار می ‌گیرد نیز کاهش پیدا می‌ کند و در این صورت افت قیمت در انواع محصولات دیجیتال به ویژه گوشی تلفن همراه احساس خواهد شد.

یکی از دلایل طول کشیدن ترخیص گوشی های تلفن همراه دپو شده در گمرک این است که مسئولین در نحوه توزیع آن تردید دارند. احتمالا مسئولان تصمیم‌ خواهند گرفت تا گوشی‌ های توقیفی را که با ارز 4200 تومانی خریداری شده‌ اند برای جلوگیری از سوء استفاده دلالان به طور ثبت ‌نام شده و براساس کد ملی به خریداران برسانند که در این‌ صورت شاهد افت قیمتی چندانی در بازار نخواهیم بود. تنها کسانی که شانس خرید این گوشی های ثبت نامی را داشته باشند، سود برده اند.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید