امروز متاسفانه برخی از دختران نوجوان به دلیل سبک زندگی نامناسب عدم تحرک لازم و همچنین استفاده بیش از اندازه فست فودها دارای اضافه وزن هستند که این خود می‌تواند در سلامت آنها تاثیرات منفی بسزایی را بر جای بگذارد.

گفتنی است بسیاری از کارشناسان تغذیه بر این باور هستند که دختران نوجوان باید از رژیم غذایی مخصوص پیروی کنند در غیر این صورت بروز مشکلات در دوران بلوغ آنها نیز وجود دارد.

بدیهی است استفاده از میوه به عنوان میان وعده خود می تواند تاثیر بسزایی هم در کاهش وزن و هم اینکه در رشد بهتر نوجوانان داشته باشد از این رو توصیه می شود دختران نوجوان از میوه برای میان وعده استفاده کنند چراکه میوه سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان می‌باشد که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش سلامت و کاهش وزن و همچنین مقابله با بروز سرطان داشته باشد.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که مصرف کامل وعده ناهار نیز خود می تواند تاثیر بسزایی در کاهش وزن دختر نوجوان داشته باشد چرا که امروز متاسفانه برخی از دختران نوجوان بنا به دلایل مختلف یا وعده ناهار را به صورت کامل نمی خورند و یا از خوردن آن صرف نظر می کند که این خود می تواند تاثیر بسزایی در افزایش وزن آنها داشته باشد.

بدیهی است که در مقابل باید وعده شام را به صورت خیلی خلاصه و کمتر مصرف کرد چرا که مصرف وعده شام به صورت کامل و سنگین خود می تواند عاملی برای افزایش وزن باشد هر چند در این مجموعه باید اذعان داشت که حذف کامل وعده شام نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که این کار خود نیز می تواند تاثیرات منفی را در سلامت فرد بر جای بگذارد همچنین خود می تواند عاملی برای افزایش وزن نیز باشد.

لازم به ذکر است مصرف دسر های کم چرب و یا کم کالری خود می تواند تاثیر بسزایی در رژیم های دختران نوجوان داشته باشد از این رو بهتر است دختران نوجوان و رژیم های کم کالری و یا کم چرب استفاده کند به عنوان مثال می توانند از انواع آجیل و یا کلوچه ها به عنوان دسر و یا در کنار دسر خود استفاده نمایند.

آنچه مسلم است مصرف به اندازه کافی آب نیز می‌تواند خود تاثیر بسزایی در رژیم غذایی دختران نوجوان داشته باشد از این رو توصیه می شود روزانه ۸ لیوان آب مصرف کنند چرا که مصرف به اندازه کافی آب خود می‌تواند منجر به رطوبت و دهیدراته شود همچنین مصرف به اندازه کافی آب خود می تواند عاملی برای کاهش میزان گرسنگی در دختران نوجوان نیز شود.

مواردی که باید در رژیم غذایی دختر نوجوان را رعایت شود

شایان ذکر است که کارشناسان تغذیه بر این باور هستند که دختران نوجوان باید یکسری موارد خاصی را در رژیم غذایی خود در نظر داشته باشند از این رو قصد داریم تا در مطلب پیش رو به آنها اشاره کنیم.

استفاده از مواد پروتئینی

عدم استفاده از نوشابه های گازدار

عدم استفاده از غذاهای آماده و فست فودها

استفاده از غلات ماهی و مواردی از این دست که بتواند ویتامین د مورد نیاز بدن را تامین کند.

استفاده از مواد غذایی سرشار از آهن مانند عدس چرا که بسیاری از دختران نوجوان دارای کم‌خونی و فقر آهن هستند از این رو می توان با مصرف مواد غذایی لازم این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد.

استفاده از مواد غذایی که سرشار از اسید فولیک هستند.

استفاده از مواد غذایی و یا مرکبات که سرشار از ویتامین c هستند.

استفاده از مواد غذایی که سرشار از کلسیم هستند.

در پایان باید متذکر شد که رژیم غذایی دختران نوجوان باید از تنوع بیشتری برخوردار باشد چرا که در حال رشد هستند و همچنین تنوع خود می‌تواند عاملی برای پیروی هر چه بیشتر از رژیم غذایی باشد همچنین توصیه می شود تا دختران نوجوان قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید