تجاوز قیمت مرغ از 14000 تومان باعث واکنش بسیاری از مردم در فضای مجازی شده است. افزایش قیمتی که به گفته رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با قیمت جدید ستاد تنظیم بازار فاصله زیادی دارد.

سلام نو-سرویس اقتصادی: تجاوز قیمت مرغ از 14000 تومان باعث واکنش بسیاری از مردم در فضای مجازی شده است. افزایش قیمتی که به گفته رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با قیمت جدید ستاد تنظیم بازار فاصله زیادی دارد.

به گزارش سلام نو، افزایش تقاضای این محصول به دلیل رشد بهای دیگر اقلام پروتئینی همچون گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ از مهم ترین دلایل جهش قیمت مرغ در هفته های اخیر است. اخیرا محمود حجتی، وزیر کشاورزی هم به این مساله واکنش نشان داده و گفته است: قیمت منطقی هر کیلوگرم گوشت مرغ را با توجه به تامین نهاده های تولید با ارز رسمی 4200 تومان ، نزدیک 10 هزارتومان است.

مردادماه امسال بود که ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ را رقمی معادل هشت هزار و 175 تومان تعیین کرد، اما این محصول در ماه های اخیر نه تنها با نرخ مصوب عرضه نشد بلکه بهای آن در خرده فروشی ها به 14300 تومان رسید.

شرکت پشتیبانی امور دام کشور از اواخر آذرماه با هدف تنظیم بازار مرغ وارد عمل شده و روزانه بیش از یک هزارو 200 تن مرغ منجمد در سراسر کشور با نرخ 8900 تومان عرضه کرد که روزانه 100 تن آن مربوط به تهران است.

رئیس انجمن پروش دهندگان مرغ گوشتی می گوید تا هفته آینده قیمت ها به تعادل می رسد. محمد یوسفی گفته است: با توجه به هزینه های تمام شده تولید قیمت منطقی مرغ زنده هشت هزار تومان و گوشت مرغ برای مصرف کنندگان 11 هزار و 500 تومان است. بنابراین عرضه این محصول با قیمت هایی بیش از آن اجحاف به حقوق مصرف کنندگان به شمار می رود.

یوسفی با اشاره به تاثیر واردات گوشت مرغ بر قیمت آن گفته است: به تازگی زمزمه واردات گوشت مرغ در وزارت صنعت و معدن و تجارت به گوش می رسد که می تواند در صورت برنامه ریزی صحیح به طور مقطعی بازار را به تعادل برساند اما به طور حتم واردات بی رویه آن ضربه ای به تولید داخلی خواهد بود.

این در حالی است که سالانه 2 میلیون و 300 هزار تن گوشت مرغ در ایران تولید و عرضه می شود که این میزان ، تامین کننده نیاز داخلی بوده تا جایی که در سالهای گذشته  100 هزار تن از مرغ مازاد بر نیاز داخلی کشور در سال صادر می شد.

افزایش تقاضای بخش زیادی از اقشار جامعه به خصوص گروه های کم درآمد و متوسط جامعه از جمله مهم ترین دلایل افزایش قیمت مرغ است. بسیاری از این اقشار به خاطر قیمت ارزان تر گوشت مرغ نسبت به ماهی و گوشت قرمز به این محصول روی می آورند.

واکنش مردم به گرانی مرغ

در فضای مجازی به ویژه در توییتر مردم واکنش های زیادی نسبت به این افزایش قیمت داشته اند. بسیاری از کاربران با طعنه دلیل گرانی این محصول را وجود سلطان مرغ دانستند. هر چند به نظر می رسد سلطان مرغ وجود خارجی نداشته باشد و بیشتر افزایش تقاضا به واسطه تغییرات در بازار عامل این گرانی باشد.

کاربری به نام بوف در توییتی به دلایل گران شدن مرغ اشاره کرده و گفته است: بالا رفتن قیمت مرغ به خاطر گرون شدن نهاده های دامی مثل (ذرت و سویا )هستش. حدود ۷۰ درصد از هزینه های مرغ داری مربوط به تغذیه هست ( جیره، که بیس اصلی اون ذرت و سویا هستش) . کاربر دیگری با اشاره به اینکه دی ماه سال گذشته هم تخم مرغ با افزایش قیمت مواجه شده بود از روحانی به عنوان رییس حمهور انتقاد کرده است.

نفیسه سادات موسوی نیز توییت کرده است: مدتهاست گوشت‌ خورشتی قرمز, جاشو به مرغ مکعبی خردشده داده تو خورشت‌ درست ‌کردن خیلیا. دو هفته پیش مرغ خریدیم کیلویی 9900 و امروز دیدیم شده 14300. گویا باید کم‌ کم با پروتئین حیوانی خداحافظی کنیم!

کاربر دیگری هم جهانگیری را خطاب قرار داده و گفته است: شنیده شده یه سری مرغ با قیمت ۴٢٠٠ تومان وارد بازار قرار هست بشه. یکی از کاربران توییتر هم با انتقاد از مسئولین نوشته است: گوشت مرغ با پسته متفاوت است. شاید برای شب یلدا بشود پسته نخورد اما گوشت مرغ قوت غالب خیلی از مردم است.

فارغ از اینکه انتقادات مردم در فضای مجازی چقدر مبنای درستی دارد؛ مدنظر قرار دادن این دیدگاه ها که توان ساختن افکار عمومی را دارند می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید