سیستم بلاک چین که بیت کوین نیز بر مبنای آن ایجاد شده آن قدر مزایا دارد که می تواند زندگی همه ما را تا چند سال آینده دچار تحول بزرگی کند. با این حال بلاک چین هم مثل بسیاری از مصادیق توسعه در جهان امروز به محیط زیست اعتنایی ندارد. با ادامه روند این چنینی در استخراج ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده دمای کره زمین تا 13 یا 14 سال دیگر بیشتر از 2 درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت.

برخی آمارها پیش بینی کرده تا مصرف انرژی بیت کوین تا چند سال آینده از کل انرژی مصرفی در دنیا بیشتر شود. آماری نگران کننده که البته هیچ تاثیری بر رشد بیت کوین نداشته است. بیت کوین روزهای خوب خود را سپری می کند. با این حال باید برای حفظ جایگاه خود تدبیری بیندیشد چرا که ممکن است در آینده ای نه چندان دور ارز دیجیتال دیگری که از بین برنده محیط زیست هم نباشد ظهور کند و معادلات دیگری در فضای ارزهای دیجیتال ایجاد کند.

.

سلام نو – سرویس اقتصادی: رشد ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین در سال های اخیر باعث شده تا بسیاری احتمال تغییر و تحول عظیمی در تعاملات مالی آینده جهان بدهند با این حال یکی از مشکلات جدی که ابهام زیادی در رابطه مثبت بودن یا مثبت نبودن توسعه ارزهای دیجیتال ایجاد می کند، نسبت استخراج این ارز با تخریب محیط زیست است.

به گزارش سلام نو، اگر چه مدتی بود که بیت کوین با کاهش ارزش رو به رو شده بود اما خبرها حکایت از آن دارد که تا پایان سال جاری میلادی بیت کوین قله 20 هزار دلار را رد خواهد کرد. این در حالی است که ارزش بیت کوین پس از فراز و نشیب های زیادی در حال حاضر به بیش از 5 هزار دلار رسیده است. ضریب پذیرش بیت کوین نیز در میان مردم با افزایش قابل توجهی در ماه های اخیر همراه بوده است.

پیش بینی ها درباره آینده بیت کوین متفاوت است اما تحلیلگران بیشتری معتقد به آینده درخشان ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین هستند و از سوی دیگر تحلیلگران کمتری هم معتقدند سیستم درآمدزایی بیت کوین حبابی است و ناگزیر آینده این ارز نابودی است. با این حال این روزها آنچه بیش از همه باعث نگرانی در توسعه بیت کوین شده مضرات زیست محیطی استخراج این ارز است.

استخراج بیت‌کوین، فرایندی است که به واسطه تایید تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین، بیت‌کوین جدیدی تولید می‌کند. با توجه به اینکه این امر نیازمند سخت افزارهای سنگین و قدرتمندی است، استخراج بیت کوین مصرف برق بالایی را می طلبد. در ابتدای این امر میزان برق مصرفی این شبکه اقتصادی چندان قابل توجه نبود اما هر چه گذشت این رقم افزایش یافت و کنشگران محیط زیست را بیشتر نگران کرد.

سیستم بلاک چین که بیت کوین نیز بر مبنای آن ایجاد شده آن قدر مزایا دارد که می تواند زندگی همه ما را تا چند سال آینده دچار تحول بزرگی کند. بلاک چینی که از سیستم انتخابات یک کشور تا ساختارسازی برای هر سیستم اداری می تواند نقش بزرگی در جامعه ایفا کند. با این حال بلاک چین هم مثل بسیاری از مصادیق توسعه در جهان امروز به محیط زیست اعتنایی ندارد.

شمار زیادی از کارشناسان معتقدند با ادامه روند این چنینی در استخراج ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده دمای کره زمین تا سال 13 یا 14 سال دیگر بیشتر از 2 درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت. تغییرات اقلیمی اساسی و وقوع بحران های زیست محیطی بسیاری را نگران کرده است و شاید به همین دلیل است که بسیاری بر این باورند گسترش روزافزون فناوری بلاک چین می‌تواند صدمات و آسیب های جبران ناپذیری را بر محیط زیست بگذارد و به یکی از مخرب ترین فناوری هایی که تاکنون توسط بشر توسعه داده و استفاده شده است، تبدیل شود.

با این حال گفته می شود بیت کوین به نسبت ارزهای دیجیتال و دیگر ارزهای بدون پشتوانه اثرات مخرب کمتری بر محیط زیست دارد. یک گزارش اعلام کرده که مصرف برق ناشی از استخراج بیت کوین 8.27 تراوات – ساعت در سال است. این مقدار بیشتر از مصرف برق کشوری همچون ایرلند، نیجریه و یا اروگوئه است. همچنین این مقدار، یک هشتم مصرفی است که مراکز داده ایالات متحده به طور سالیانه دارند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید