بسیاری از والدین بر این باور هستند که انجام ورزش های رزمی می تواند برای فرزند آنها خطراتی را ایجاد کند و سلامت آنها را نیز به مخاطره بیاندازد از این رو فرزند خود را از انجام ورزش های رزمی منع می کنند.

گفتنی است امروزه دختران نیز به انجام  ورزش‌های رزمی علاقه مند شده اند  اما این در حالی است که بسیاری از افراد انجام این نوع ورزش ها را برای خانم ها مناسب نمی دانند.

به طور کلی باید در نظر داشت که از نظر علمی، رشد قدی کودکان حدود 95 درصد به عوامل وراثتی مرتبط است و در مرحله بعدی عواملی مانند استراحت، تغذیه و ورزش می تواند در رشد قد تاثیرگذار باشد.

لازم به ذکر است که انجام همه ورزش‌ها اگر در دوران کودکی، سنگین و بیش از حد توان کودک انجام شوند، باعث نرسیدن به میزان رشد وراثتی می‌‌‌شوند و در این خصوص مربی نقش تاثیرگذاری دارد و در این میان نوع ورزش چندان موثر نیست.

نقش ورزش رزمی در افزایش خشونت

بدیهی است انجام ورزش‌های رزمی به خودی خود نمی توانند باعث افزایش  خشونت در فرد شود اما در این میان تنها برداشت های عجیب و غیر منطقی افراد از ورزش‌های رزمی باعث رواج برخی از تفکرها شده است.

باید در نظر داشت که یک هنرجوی رزمی‌کار می‌آموزد که همیشه با حرکات دفاعی شروع کند، نه با حمله و در هر کدام از مراحل این رشته (کمربندها) هنرجو مسائلی مانند نظم و انضباط، احترام و تواضع، صبر و تحمل، بردباری و شکیبایی و استقامت و روحیه شکست‌ناپذیری را می‌آموزد.

بررسی فواید ورزش های رزمی

باید یادآور شد که در زندگی شهرنشینی امروزه که افراد تحرک و فعالیت چندانی ندارند انجام فعالیت های ورزشی رزمی می تواند در رشد کودکان بسیار موثر باشد به گونه ای که شروع این ورزش‌ها در سنین 5 تا 7 سالگی ممکن است در رشد فیزیکی، توانمند‌سازی بدن کودک و بالا بردن سرعت عمل و عکس‌العمل عضلات نقش داشته باشد.

لازم به ذکر است که علاوه بر مهارت و دقت، سرعت نقش بسیار کلیدی و مهمی در ورزش‌های رزمی دارد.

ورزش رزمی خطر ندارد

جالب است بدانیم که میزان بروز آسیب‌های جدی در این ورزش پایین‌تر از برخی از ورزش‌ها می باشد به گونه ای که  میزان بروز صدمه با میزان مهارت ورزشکار (رنگ کمربند) رابطه معکوس دارد. به عنوان مثال در رشته رزمی تکواندو که ورزشکاران باید با انگشتان پای خود به حریف ضربه وارد کنند و در عوض با گارد دستانشان جلوی ضربه‌های حریف را بگیرند، بیش از هر عضو دیگری، ساعد، مچ و انگشتان دست و همچنین زانو، ساق و انگشتان پا در معرض آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرند.

شایع‌ترین آسیب‌ در اغلب ورزش‌های رزمی کبودی است به گونه ای ‌ که 40 درصد از مصدومیت‌های این رشته را کبودی تشکیل می‌دهد، بدین معنا که در مقایسه با دیگر ورزشکاران آسیب‌هایی مانند شکستگی و ترک‌خوردگی کمتر در رزمی‌کاران دیده می‌شود.

شایان ذکر است که دلیل اصلی صدمه‌های ورزشی نیز آماده نبودن بدن، گرم نکردن پیش از شروع فعالیت و استفاده از تکنیک‌های نادرست است.

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که انجام فعالیت های رزمی زیرنظر مربی مجرب می تواند برای سلامت بسیار مفید باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید