سفیر سابق ایران در عراق افزود:  دست ایران در برابر آمریکا بسته نیست .

به گزارش سلام نو، «حسن دانایی فر»   در رابطه با تحولات عراق در پی حمله موشکی به منطقه سبز در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد و خروج شرکت آمریکایی آکسون موبیل و کارمندان سفارت آمریکا از بغداد گفت: آمریکایی ها برنامه ای در عراق ندارند. آنها اکنون رفتارهای انفعالی از خود بروز می دهند، پیرامون آن فضاسازی هایی کرده و اقداماتی انجام می دهند.

وی با تاکید بر اینکه منطقه دیگر توان تحمل درگیری جدیدی را ندارد، اظهار داشت: ظرفیت جنگ تمام عیار دیگر در منطقه وجود ندارد ولی آمریکایی ها نگرانی هایی دارند و عامل این نگرانی هم خودشان هستند. این مسئله فقط مختص به عراق نیست بلکه در منطقه است و دلیلش نیز رفتارها و گفتارهای متناقض خودشان است.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به خروج شرکت اکسون موبیل از میادین نفتی عراق تصریح کرد: این اقدام برای مقامات عراق توجیه پذیر نیست و مورد اعتراض آنها هم گرفت. در این چارچوب، وزیر نفت عراق اعلام کرد که خروج نیروهای آکسون موبیل بنا به دلایل امنیتی نبوده است بلکه آنها نمی خواهند تعهدات شان را انجام دهند و بهانه گیری می کنند.عراق نسبت به این رفتار معترض بوده و موضوع را با شکایت در مراجع ذیصلاح مورد پیگیری قرار می دهد.

دانایی فر با بیان اینکه منطقه در فضای درگیری نیست، خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که طی روزهای گذشته در بغداد رخ داده، برای بار اول نیست و ممکن است بعدها هم تکرار شود. با این حال جنگ به نفع هیچ کس نیست. نه به مصلحت ایران است و نه به مصلحت آمریکایی ها.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها می دانند اگر جنگ شود و آنها بخواهند آتش دیگری در منطقه به پا کنند، دست ایران بسته نیست و ابزارهای لازم برای دفاع از خود را در اختیار دارد، از این رو بعید به نظر می رسد آمریکایی ها به سمت جنگ بروند. رئیس جمهور آمریکا هم اخیرا اعلام کرد که قصدی برای جنگ ندارد. البته نباید دشمن را دست کم گرفت، باید مراقب بود و رفتارهای دشمنان را مرتبا مورد رصد قرار داد.

**تصورات آمریکایی ها در حال اصلاح شدن و تغییر است

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه به نظر می رسد تصورات آمریکایی ها در حال اصلاح شدن و تغییر است، ابراز داشت: آنها تصور می کردند با ایجاد هیاهو و جنگ روانی می توانند مسئولان نظام را وادار به انجام خواسته های خود کنند ولی تجربه 40 ساله مسئولان نظام - از جمله رهبر انقلاب که سرمایه ارزشمندی برای کشور است – موجب شد تا کشور رفتاری سنجیده و درست از خود بروز دهد و سروصداها عامل تحریک کننده برای ایران نباشد.

دانایی فر ادامه داد: آمریکایی ها می خواهند و اصرار دارند که ما در زمین آنها بازی کنیم ولی ما توانسته ایم در زمین خود بازی کنیم. دوران بازی کردن در زمین دشمن سال هاست که گذشته است. پس از عقد قرارداد ترکمنچای تا به امروز، دشمنان برای تحت تاثیر قرار دادن ایران، حربه نظامی را پیش می کشیدند ولی انقلاب اسلامی خط بطلانی بر این حربه و تئوری بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه 40 ساله مسئولان نظام و حمایت های مردمی، ایران نه تنها در زمین دشمن از بازی نکرده است بلکه ما در مسیر خوبی قرار داشته و شاهد تغییرات بیشتری از سوی آمریکایی ها خواهیم بود. /ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید