۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 16546165

افزایش شدید عرضه درهم از کانال دوبی را می توان یکی از اصلی ترین دلایل سقوط دلار دانست. بانک مرکزی از ابتدای امسال شبکه‌ ارزی در دوبی را فعال کرد و با تقویت عرضه ارز از این کانال، بهای ارز در بازار داخلی با افت قابل توجهی مواجه شد. نکته مهم در رابطه با درهم این است که این ارز کاملا به دلار الصاق شده و طبیعتا افزایش عرضه می تواند به کاهش قیمت دلار کمک کند.

سلام نو - سرویس اقتصادی: دلار در یک ماه اخیر نوسان های عجیب و غریبی را تجربه کرد و در حالی قیمت 15600 تومان را تجربه کرد که کسی فکرش را هم نمی کرد باز هم دلار به کانال 13000 تومان بازگردد. اما دلیل این اتفاق چه بود؟

به گزارش سلام نو، بدون شک در روزهای اخیر نمی توان از افزایش مداخله بانک مرکزی در بازار و تاثیر آن بر کاهش قیمت دلار چشم پوشی کرد. یکی از فعالان بازار ارز در این باره اظهار کرده است: پیش تر تمرکز بانک مرکزی بیشتر روی بازار نقد بود ولی با تغییر سیاست و افزایش تمرکز بر بازار درهم، کنترل قیمت‌ها بیشتر از قبل در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.

به جز افزایش عرضه ارز به بازار تصمیمات سخت گیرانه دولت هم در این کاهش بی تاثیر نبوده است. از جمله این تصمیم ها بازگشت ارزهای حاصل از صادرات و احتمال ارسال فهرست صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنگردانده اند به مراجع قضایی بود. در کنار این کار ابلاغ شیوه نامه رسیدگی مالیاتی به خرید‌های ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی از بانک مرکزی به منظور مقابله با فعالیت سوداگرانه برخی از اشخاص که مبادرت به خرید ارز به هر طریق از بانک مرکزی داشته اند، باعث شده که ارز در سراشیبی به سر ببرد و تا اطلاع ثانوی هر یک دلار به کمتر از 14000 تومان برسد.

افزایش شدید عرضه درهم از کانال دوبی را نیز می توان یکی از اصلی ترین دلایل سقوط دلار دانست. بانک مرکزی از ابتدای امسال شبکه‌ ارزی در دوبی را فعال کرد و با تقویت عرضه ارز از این کانال، بهای ارز در بازار داخلی با افت قابل توجهی مواجه شد. نکته مهم در رابطه با درهم این است که این ارز کاملا به دلار الصاق شده و طبیعتا افزایش عرضه می تواند به کاهش قیمت دلار کمک کند. ضمن اینکه با این کار تمرکز بانک مرکزی به جای اینکه همچون گذشته بیشتر روی بازار نقد باشد تغییر کرده و با افزایش تمرکز بر بازار درهم، کنترل قیمت‌ها بیش از پیش در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.

به اعتقاد کارشناسان بازگشایی دوباره کانال ارزی چین هم سناریوی دیگری است که می تواند منجر به کاهش قیمت ارز شده باشد.  همکاری بانک کونلون چین با ایران برای مسائل بشردوستانه از یک سو و خرید نفت ایران توسط چینی ها از سوی دیگر باعث شد تا این انتظار در بازار ایجاد شود که جابه جایی مالی تسهیل شود  و دلار به سمت کاهشی شدن برود.

افزایش بی حساب قیمت ارز در هفته های اخیر بدون شک ارتباط مستقیمی با واقعیت اقتصادی کشور نداشت. اگرچه بالا رفتن نرخ ارز پیش از این مقدار با توجه به مدیریت فعلی کشور اصلا اتفاق بعیدی نیست با این حال افزایش نزدیک به 2000 تومان در هفته های اخیر بیش از همه متاثر از شوک های سیاسی بود که در فضای بین الملل وجود داشت.

تهدیدهای آمریکا در کنار تحریم های یکجانبه از یک سو و تمرکز رسانه ها بر موضوع جنگ احتمالی در منطقه تنش ها را بالا برد و برای بسیاری این تصور را ایجاد کرد که نا به سامانی امنیتی نزدیک است و عده ای هم با همین بهانه‌ها سعی در تشدید تنش قیمتی در بازار داشتند.

با این حال کمرنگ شدن تصور جنگ در جامعه و امیدواری به ثبات منطقه در روزهای اخیر باعث شده تا امید به نوسان نداشتن دلار بیشتر شود. هرچند همچنان این گفته مسئولان که قیمت واقعی دلار کمتر از ده هزار تومان است هنوز برای مردم و حتی اقتصاددان ها قابل باور نیست. کارشناسان بازار ارز معتقدند اگر ادامه این روند در بازار ارز ادامه داشته باشد رسیدن به دلار کمتر از سیزده هزار تومان امر بعیدی نیست و کاملا در دسترس است. با این همه باید منتظر ماند و تغییرات در فضای بین الملل که تاثیر زیادی بر بازار ارز دارد را رصد کرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید