بلاک چین فناوری جدیدی است که بدون شک می تواند تعاملات در آینده جهان را تغییر دهد.  در آینده ای نه چندان دور صنایع و سیستم‌های مختلف بانکی، مالیاتی، بیمه، دانشگاهی و غیره درگیر تحولات عظیمی می شود که همه و همه متاثر از فناوری بلاک چین است.

سلام نو – سرویس علم و فناوری:  خیلی از مردم ایران اولین بار زمانی نام فناوری بلاک چین به گوششان خورد که فیلترینگ تلگرام اجرایی شد. این در حالی است که در حال حاضر در چند نقطه از جهان از این فناوری برای برگزاری انتخاباتی شفاف استفاده کرده اند.

به گزارش سلام نو، توصیف فناوری بلاک چین برای آنهایی که با این تکنولوژی آشنایی ندارند خیلی آسان نیست. بلاک چین (Blockchain)  از دو کلمه بلوک و زنجیره ایجاد شده است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. بلاک چین را اگر بخواهیم برای مخاطب تعریف کنیم باید از آن به عنوان نوعی تازه و متفاوت از شبکه اینترنت یاد کنیم. شبکه ای که در آن اطلاعات گوناگون به شکل بلوک های همسان طبقه بندی شده است. نحوه ذخیره سازی این اطلاعات وجه تمایز این پدیده با شبکه اینترنت عادی است. در واقع اگر اطلاعات رد و بدل شده که در اینترنت فعلی در یک سرور اصلی ذخیره می شود در بلاک چین اطلاعات منتقل شده در دسترس هیچ فرد حقیقی یل حقوقی نخواهد بود.

به بیان  ساده تر می‌توان گفت  که بلاک‌چین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت هم زمان داده هایی در آن ثبت و اصلاح می شود که می‌توان با بهره گیری از این پلتفرم باز، آزاد و در عین حال پیچیده، به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت.

ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده همچون بیت کوین و اتریوم که در سال های اخیر با استقبال کم نظیری رو به رو شده اند محصول فناوری بلاک چین هستند. ارزهای دیجیتالی که غیرقابل هک هستند و بر پایه فناوری بلاک چین (Blockchain) نقش یک پایگاه داده را برای رمزنگاری، ثبت و ایمن سازی تراکنش‌های دیجیتالی بازی می‌کنند.

بلاک‌چین و تلگرام

پاول دورف، رئیس تلگرام همان طور که پیش تر وعده داده بود قصد دارد تا تلگرام را بر پایه‌ی بلاک چین و ارزدیجیتال داخلی، پشتیبانی از پرداخت داخل اپلیکیشن چت و مواردی فراتر از اینها ارائه کند. تا پیش از این قرار بود دو ماه قبل این پروژه به مرحله اجرا برسد اما همان طور که پیش بینی می شد به دلیل هزینه بر بودن این کار این پروژه با تاخیر مواجه شده است. طبق شنیده های موثق با استفاده از این فناوری که گفته می شود 90 درصد آن پیش رفته امکان دور زدن فیلترینگ و سانسور با استفاده از VPN های غیرمتمرکز  فراهم می شود.

بلاک‌چین و انتخابات

سیرالئون کشوری در غرب آفریقا اولین جایی است که با استفاده از این فناوری در کشور خود انتخابات برگزار کرده است. انتخابات ریاست جمهوری این کشور شش میلیونی در حالی با استفاده از فناوری بلاک چین برگزار شد که این اتفاق را می توان یکی از مهم ترین اتفاقات عرصه فناوری نامید.

البته این کار هنوز در مرحله آزمون و خطا است. انتخابات شهرداری زوگ در سوییس تجربه دیگری از استفاده از فناوری بلاکچین بود. روس ها هم در انتخابات ریاست جمهوری 2018 به صورت آزمایشی از این فناوری استفاده کرده اند و حال باید منتظر ماند و دید در آینده ای نه چندان دور چه قدر بلاک چین می تواند به شفافیت در انتخابات مختلف کمک کند.

بلاک‌چین و آینده

بلاک چین فناوری جدیدی است که بدون شک می تواند تعاملات در آینده جهان را تغییر دهد. تغییر در سیستم تبادل پول در جهان یکی از مهم ترین توانایی های بلاک چین است. این فناوری می تواند تا حد زیادی از کلاهبرداری و پولشویی جلوگیری کند. با توجه به اینکه همه اطلاعات مرتبط با معاملات و تبادلات انجام شده به صورت خودکار در آن درج می‌شود و همه  امکان دسترسی به آن را خواهند داشت، می توانیم شاهد شفافیتی باشیم که در آینده اقتصاد دنیا را زیر و رو کند.

به باور شمار زیادی از کارشناسان در آینده ای نه چندان دور صنایع و سیستم‌های مختلف بانکی، مالیاتی، بیمه، دانشگاهی و غیره درگیر تحولات عظیمی می شود که همه و همه متاثر از فناوری بلاک چین است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید