پوکی استخوان  یک بیماری خاموش است چرا که فرد تا زمانی که به واسطه یک اتفاق ساده با شکستگی استخوان مواجه می شود از آن مطلع نخواهد شد.

گفتنی است در بیماری پوکی استخوان بدن بیش از حد توده استخوانی خود را از دست می دهد و آنچه از دست رفته است اغلب جایگزین نمی شود.

لازم به ذکراست بر اساس تحقیقات صورت گرفته میزان ابتلا به پوکی استخوان در زنان  بیشتر از مردان می باشد.

به طور کلی باید در نظر داشت که تغذیه مناسب مادران در دوران جنینی و شیردهی کودکان عامل مهمی در کاهش ابتلا کودکان به پوکی استخوان است. هرچند در این میان  عامل ژنتیک نیز نقش مهمی در ابتلا به پوکی استخوان دارد اما این در حالی است که می توان با تغذیه مناسب به خصوص مواد لبنی و فعالیت های فیزیکی به ویژه در سنین کودکی و جوانی،  احتمال ابتلا به پوکی استخوان  را تا حد زیادی کاهش داد.

آنچه مسلم است شکل گیری استخوان، قبل از تولد تا دوران جوانی انجام می گیرد و در این سنین استخوان تشکیل و محکم می شود، از این دوران به بعد شاهد کاهش استحکام استخوان در برخی از افراد هستیم.

همان گونه که می دانیم  پوکی استخوان در افراد بالای 50 سال، موضوع خیلی جدی است به گونه ای که از هر 3 نفر زن بالای 50 سال یک نفر دچار شکستگی می شود هر چند در این مجال باید یادآور شد که  این آمار مربوط به دنیا است اما وضعیت در ایران نیز هم به همین شکل است. در مردان این آمار کمتر بوده و از هر 5 نفر یک نفر دچار شکستگی می شوند.

در پایان باید خاطر نشان کرد که داشتن تغذیه مناسب در دوران کودکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که این مهم می تواند مانعی برای ابتلا به پوکی استخوان شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید