۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 15688886

بازار نفت تحت تاثیر شوک های سیاسی این روزها در فراز و نشیب است. یک روز تحریم ایران، روز دیگر جنگ تجاری ایران و چین و دیگر روز جنگ داخلی در لیبی و اختلافات در ونزوئلا و ... دل‌شوره ای در این بازار ایجاد می کند که تحلیل آینده آن را برای کارشناسان سخت می کند.

سلام نو - سرویس اقتصادی: بازار نفت تحت تاثیر شوک های سیاسی این روزها در فراز و نشیب است. یک روز تحریم ایران، روز دیگر جنگ تجاری ایران و چین و دیگر روز جنگ داخلی در لیبی و اختلافات در ونزوئلا و ... دل‌شوره ای در این بازار ایجاد می کند که تحلیل آینده آن را برای کارشناسان سخت می کند.

به گزارش سلام نو، در حال حاضر به دلیل همین اضطرابی که در بازار وجود دارد قیمت نفت پایین آمده است. این در حالی است که جنگ داخلی در لیبی هم منجر به کاهش عرضه نفت شده است. لیبی این روزها حال خوشی ندارد و خبرها حکایت از کشته شدن صدها نفر و گریختن نزدیک به 60 هزار نفر از این کشور است.

مسلما هر چه قدر این جنگ  داخلی در لیبی به درازا بینجامد روند عرضه نفت لیبی بیشتر با اختلال همراه خواهد بود. مصطفی سالانا، مدیر شرکت ملی نفت لیبی در بلومبرگ نوشته است: به عنوان رئیس هیأت مدیره شرکت ملی نفت لیبی هیچ سناریویی را به جز آتش بس فوری که در آن صادرات نفت لیبی از منازعه متأثر نشود، پیش‌بینی نمی‌کنم. در واقع وی اظهار کرد که آتش بس روی بخش نفت لیبی تأثیر گذاشته است.

در ونزوئلا هم تلاش آمریکا برای براندازی دولت قانونی - هرچند ناکارآمد - مادورو به بن بست رسیده اما همچنان معضلات داخلی این کشور نفتی بر بالا و پایین شدن نفت در بازار جهانی سایه افکنده است.

به گفته بانک آمریکایی گلدمن ساکس همین ابهامات پیرامون عرضه نفت در بازار جهانی است که باعث شده تحلیلگران پیش بینی قیمت ۷۰ تا ۷۵ دلاری  برای هر بشکه نفت برنت را در چند ماه آینده داشته باشند.

مشکلات موجود در لیبی و ونزوئلا در کنار تحریم های آمریکا علیه ایران ابهامات زیادی پیرامون توانایی یا عدم توانایی بازار برای جبران کمبود نفتی را  به وجود آورده است. آمریکا تلاش دارد با عرضه فزاینده نفت این سیگنال را به بازار دهد که جای نگرانی وجود ندارد. با این حال ناتوانی آمریکا از پایین آوردن قیمت نفت – حداقل در کوتاه مدت – نشان از آن دارد که آمریکا در سیاست های اجرایی خود آنچنان که مدنظرش بوده موفق ظاهر نشده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اخیرا در گزارشی تحت عنوان  دورنمای انرژی کوتاه مدت ماه مه اعلام کرد میانگین قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی  به 69.64 دلار در هر بشکه و در سال آینده یعنی 2020 به 67  دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید که این اعداد 6.86  دلار و 5 دلار نسبت به پیش بینی ماه قبل همین آژانس افزایش داشته است. برآیند این پیش بینی ها نشان از آن دارد که باید منتظر محدود شدن عرضه در بازار جهانی نفت در تابستان امسال و افزایش ریسک‌های عرضه باشیم.

باید در نظر داشت همه ساله در نزدیکی تابستان کاهش تقاضای عمومی نفت را شاهد هستیم و طبعا در این وضعیت نباید آنچنان انتظار افزایش قیمت نفت را داشت. آن هم در شرایطی که عربستان، امارات و خود ایالات متحده آمریکا تلاش دارند با تولید هرچه بیشتر نفت نبود ایران در بازار را جبران کنند.

محسن قمصری، اقتصاددان نیز با اشاره به یکی از دلایل مهم در عدم افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر به تابناک گفته است: با توجه به این نکته که قیمت های نفت خام در بورس های جهانی تعیین می شود، این بورس ها می توانند توسط سفته بازان تاثیر بگیرند در نتیجه احتمال اینکه قدرت های تحریم کننده روی این بورس ها تأثیر گذار باشند و با سفته بازی قیمت ها را پایین بیاورند زیاد است چرا که آنها قادر هستند کشورهایی که می خواهند نفت ایران را بخرند به هر طریقی قانع کنند تا این نفت را با قیمت پایین‌تری از بازارهای دیگر خریداری کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید