با توجه به مواضع اخیر اروپا از مذاکره مجدد ایران و آمریکا گریزی نیست، چون طرف اروپایی نشان داده اولتیماتوم 60 را به رسمیت نمی‌شناسد و حتی فرانسه اشاره کرده که برجام ناقص است و باید تکمیل شود.

سلام نو – سرویس بین الملل: روز گذشته روز جالبی بود و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مواضع جالب توجهی گرفت، مواضعی که برای چندمین بار پیام مذاکره را به ایران منتقل کرد. رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت که دوست دارد مقام‌های ایران به او زنگ بزنند.

او که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت هرچند احتمال تقابل نظامی را منتفی ندانست و آن را خطری عنوان کرد که همیشه امکان وقوع دارد، اما خطاب به خبرنگاران گفت:  می‌دانید دوست دارم درباره ایران چه اتفاقی بیفتد؟ دوست دارم به من زنگ بزنند. می‌دانید که جان کری با آنها زیاد صحبت می‌کند. جان کری بهشان می‌گوید که زنگ نزنند. این نقض قانون لوگان است و او باید بابت این تعقیب قضایی شود، ولی آدم‌های من نمی‌خواهند کاری کنند که.... فقط دموکرات‌ها از این جور کارها انجام می‌دهند.

او در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی ایران می‌گوید: کاری که آنها باید بکنند این است که با من تماس بگیرند و [پای میز مذاکره] بنشینند. می‌توانیم توافق کنیم و به یک توافق منصفانه دست پیدا کنیم.

و بعد از این شاید بتوان گفت که ترامپ مهم‌ترین بخش صحبت‌های خود را بیان می‌کند و می‌گوید: ما فقط می‌خواهیم که آنها سلاح هسته‌ای نداشته باشند، چیز زیادی از آنها نمی‌خواهیم.

سخنان ترامپ چند نکته مهم داشت که شاید مهم‌ترین آن‌ها در بخش آخر سخنان او نهفته بود. ترامپ می‌گوید که چیز زیادی نمی‌خواهند و فقط تمایل دارد ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد. این یعنی احتمال این مسئله به شکل جدی وجود دارد که در صورت تماس مستقیم بین ترامپ و مقامات ایرانی عملا هر 12 شرط وزیر خارجه آمریکا بی‌اثر شود.

مسئله دیگر این است که احتمالا بتوان با ترامپ به برجامی دیگر رسید، ولی برجام ترامپ، نه برجام اوباما و کری و دموکرات‌ها. مسئله اصلی ترامپ این است که او مایل است دست آوردهای خودش را داشته باشد. پیمان اقتصادی خودش با چین، پیمان هسته‌ای خودش با روسیه و چین و البته برجام خودش با ایران!

تله جنگ و جان بولتون

با این که ترامپ میل به مذاکره با ایران دارد ولی این در این میان نباید از جان بولتون به سادگی گذشت، مردی که چند دهه است آرزوی جنگ با ایران را در سر دارد و همین امروز هم برای آن تلاش می‌کند. اخیرا نیز  شبکه ان.بی.سی نیوز به نقل از 6 مقام آمریکایی گزارش داد که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته در اقدامی غیرمعمول در مقر «آژانس مرکزی اطلاعات» آمریکا (سیا) جلسه ای با مشاوران ارشد اطلاعاتی، دیپلماتیک و نظامی درباره ایران تشکیل داد.

هرچند ترامپ به تازگی در اظهار نظری اشاره کرده که "ترمز بولتون" دست او است ولی واقعیت این است که بولتون با ارتباطات رسانه‌ای خود توان طراحی تله‌ای را دارد که هم ایران هم ترامپ را درون آن بیاندازد و اکنون هم در حال بزرگ‌نمایی تهدید ایران از خلیج فارس تا خلیج عدن و یمن و عراق و سوریه است.

به نظر می‌رسد ترامپ باید نوعی از تضمین را برای گفت‌وگو با ایران ارائه دهد، تضمینی که ظاهرا تلاش کرد با دادن قول تصویب توافق با ایران در کنگره آن را ارائه کند و تاکنون مورد قبول واقع نشده. مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران هم شب گذشته در مصاحبه با شبکه ان.بی.سی در واکنش به سخنان ترامپ درباره تمایل به گفت وگو با ایران اظهار داشت که رئیس جمهوری آمریکا ابتدا باید پاسخ دهد چرا میز گفت وگو را ترک کرد. تخت روانچی افزود: چه تضمینی وجود دارد که او (ترامپ) در گفت وگوهای آتی میان ایران و آمریکا دوباره بدقولی نکند؟

به نظر می‌رسد گفت‌وگو میان تهران و واشنگتن به یک تضمین و یک تماس تلفنی نیاز دارد و با توجه به مواضع اخیر اروپا از مذاکره مجدد ایران و آمریکا گریزی نیست، چون طرف اروپایی نشان داده اولتیماتوم 60 را به رسمیت نمی‌شناسد و حتی فرانسه اشاره کرده که برجام ناقص است و باید تکمیل شود. با این تفاسیر شاید مذاکره ایران و آمریکا از چیزی که ما فکر می‌کنیم نزدیک‌تر باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید